به مناسبت روز جهانی استاندارد؛

طلایه‌داران عرصه استاندارد در هرمزگان تجلیل شدند



صبح ساحل، اجتماعی _ به مناسبت روز جهانی استاندارد، طلایه داران عرصه استاندارد در هرمزگان تجلیل شدند. دراین مراسم استاندار هرمزگان با قدردانی از تلاش های انجام شده در راستای ارتقای استاندارد و ترویج  فرهنگ استاندارد در هرمزگان گفت: باید مسیر حرکت جامعه را به سمت فرهنگ سازی وتوجه عام به مقوله استاندارد سوق دهیم.

 

ابراهیم عزیزی افزود: استاندارد سازی نیاز اساسی جامعه انسانی است که باید همه در این زمینه مشارکت داشته باشند. وی خاطرنشان کرد:اعتماد و اطمینان بخشی، نگاه کاربردی به استاندارد است. وی ادامه داد: کیفیت بخشی به تولیدات،لازمه توجه به استاندارد است. نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد:بالا بردن شأن تولیدات ملی، نیازمند نگاه ویژه به مقوله استاندارد است.

 

عزیزی خاطرنشان کرد: سلامت جامعه، ایمنی و امنیت نیازمند توجه کاربردی به استاندارد است. استاندار هرمزگان دربخش دیگری از سخنان خود گفت: استاندارد فرصتی برای سلامتی و ایمنی جامعه است، استاندارد تقویت حقوق مصرف کننده است.

 

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به استاندارد باید عمیق باشد، افزود: نگاه ما به مقوله استاندارد باید از یک نگاه عامیانه به یک نگاه عمیق وعالمانه تغییر کند.

 

عزیزی اظهار داشت: امروز باید رویکرد ما در زمینه استاندارد، رویکرد همگانی باشد.این مقام مسوول تاکید کرد: باید زمینه عزم ملی برای ارتقای استاندارد در جامعه فراهم شود.

 

استاندار هرمزگان خطاب به صادرکنندگان و تولیدکندگان گفت:امروز تولید کنندگان و صادرکنندگان، سلامتی و ایمنی مردم را یک اصل بدانند و از تولید و صدور کالای فاقد کیفیت و استاندارد جلوگیری کنند.

 

عزیزی با اشاره به اینکه برخی از فعالان اقتصادی استان برای دریافت گواهینامه استاندارد باید به مرکز کشور مراجعه کنند و دراین راه با مشکلاتی روبرو هستند، افزود:آزمایشگاه‌های استاندارد استان باید در ارایه تمام خدمات مورد نیاز فعالان اقتصادی هرمزگان  توانمندتر شوند. وی خواستار افزایش تعداد آزمایشگاه‌های استاندارد در سطح استان شد.

 

نماینده عالی دولت با تاکید برتشکیل کارگروه ارتقاء استاندارد درهرمزگان اظهار داشت: باید هرچه زودتر این کارگروه با حمایت های معاونت برنامه ریزی استانداری تشکیل شود. این کارگروه در زمینه ارتقای استاندارد در جامعه، هماهنگی و تعامل میان دستگاه های اجرایی برای برطرف ساختن موانع خدمت رسانی به نیازهای فعالان اقتصادی استان هرمزگان فعالیت خواهد کرد.

 

در ادامه همایش عیسی‌باقرزاده مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان هرمزگان، وظیفه اداره کل استاندارد را نظارت بر اجرای استاندارد در جامعه عنوان کردوگفت: کارشناسان این سازمان برتولید، عرضه و فروش کالاها طبق قوانین نظارت می کنند.

 

وی یادآور شد:95 واحد تولیدی استان دارای نشان استاندارد هستند. وی تعداد پروانه های کاربرد علامت استاندارد واحدهای تولیدی را 139، تعداد مسوولین کنترل کیفیت دارای گواهی تایید صلاحیت را 10 نفر وتعداد واحدهای تولیدی تحت پوشش اداره کل استاندارد هرمزگان را 250 واحد وتعداد آزمایشگاه های همکاری دارای پروانه تایید صلاحیت را 56 آزمایشگاه اعلام کرد.

 

باقرزاده ادامه داد: 12 شرکت جهت بازرسی و نمونه برداری ازکالاهای صادراتی و وارداتی در گمرکات استان مستقر شده اند. وی همچنین با اشاره به فعالیت یکساله اداره کل استاندارد هرمزگان از مهرماه 90 تا مهرماه امسال گفت:طی یکسال تعداد پیشنهادات تدوین استانداردهای ملی 42 پیشنهاد بود که 20 پیشنهاد مصوب شده درکمیته برنامه ریزی که از این تعداد 4 مورد استانداردهای ملی تدوین شد. 76 استاندارد در دست تدوین است که نیازمند تامین اعتبار است که تنها به 18 استاندارد اعتبار اختصاص یافته است.

 

تعداد ثبت استانداردهای کارخانه ای تدوین شده در واحدهای تولیدی 34 مورد و نیز تعداد استاندارد تدوین شده در اداره کل استاندارد هرمزگان 130 مورد بوده است. همچنین طی یکسال گذشته تعداد صدور گواهینامه انطباق کالاهای صادراتی و وارداتی مشمول 667  و 37236  فقره، تعداد نمونه برداری از کالاهای صادراتی و وارداتی 68225 نمونه و نیز تعداد تعیین ماهیت کالاهای صادراتی و وارداتی 32639 مورد بوده است.

 

به گفته مدیرکل استاندارد هرمزگان در یکسال اخیر 591 مورد از واحدهای تولیدی بازرسی و 529 مورد نیز از واحدهای تولیدی نمونه برداری شد. وی تعداد صدور وتمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد را 628 فقره اعلام کرد.

 

باقرزاده ادامه داد:نمونه برداری از مراکز عرضه کالاهای مشمول استاندارد 2235 مورد و بازرسی از مراکز عرضه کالاهای مشمول استاندارد 2020 نمونه بوده است. وی تعداد گواهی انطباق آسانسور منصوبه در ساختمان ها را 532 فقره اعلام کرد.

 

به گفته ی وی نظارت بر آزمون باسکول ها213 مورد،  نظارت بر آزمون های دوره ای ترازوهای ترازوی سبک وعرضه سوخت به ترتیب 200 و 800 مورد بوده است. وی  مهمترین مشکلات این اداره کل را نبود چارت سازمانی متناسب با حجم فعالیت و کمبود نیروی انسانی کارشناس و متخصص، نبود ادارات استاندارد درتمام بنادر وشهرستان های استان و محدودیت های قانونی، اعتبارات و امکانات و عدم توجه جدی به استانداردها اعلام کرد.

 

مدیرکل استاندارد استان هرمزگان در پایان خواستار اصلاح چارت سازمانی این اداره کل با توجه به حجم وظایف شد و اظهار داشت: اداره کل استاندارد هرمزگان درتامین نیروی انسانی متخصص و اختصاص اعتبارات ویژه در راستای انجام بهتر وظایف محوله ، نیازمند حمایت استاندار است.

 

همچنین لیلا امیرزاده مدیر روابط عمومی اداره کل استاندارد استان هرمزگان در این مراسم پيام نظام الدّين برزگري رئيس سازمان ملي استاندارد ايران به مناسبت روز جهاني استانداردرا قرائت کرد. در این پیام آمده است :

 

با اداي احترام به پيشگاه شهداي اسلام و همه تلاشگران عرصه جهاد علم و صنعت، لازم مي دانم روز جهاني استاندارد را خدمت انديشمندان، متخصصان و تلاشگران عرصه كيفيت و استاندارد تبريك عرض نمايم. امسال، «سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني است». روز جهاني استاندارد فرصتي است تا ضمن گراميداشت اين روز همزمان با 165 كشور عضو سازمان بين­المللي استاندارد، از همه كساني كه در سنگر توليد و تجارت جهادگونه تلاش نموده و اعتلاي ايران اسلامي را در صحنه هاي اقتصادي و عرصه هاي بين المللي فراهم كرده اند، تقدير و تشكر نمايم. به ويژه از قشر توليدكنندگان و ارائه­دهندگان خدمات كه از ابزار استاندارد درجهت توليد با كيفيت و خدمات بهتر استفاده مي كنند و از حريم اين گذر همواره با نظارت خود مراقبت دارند.بدون ترديد در دنياي امروز، سرعت پيشرفت فناوري ها با سرعت نور برابري مي كند و اقتصاد، مرزهاي سياسي را متوجه خود كرده و برخي از اقتصادهاي نوظهور در شرق آسيا و اقتصاد مستقل مثل ايران اسلامي عليرغم شديدترين تحريم هاي استكبار جهاني به مسير متعالي خود ادامه داده و با تكيه بر علم ، فناوري و استانداردهاي بومي، تهديدهاي موجود در فضاي كسب و كار دنيا را به يك فرصت تبديل كرده است. در حال حاضر اقلام زيادي از محصولات نانو ، بايو و محصولات دانش­بنيان در ايران توليد و چندين استاندارد ملي هم تدوين شده است.امسال شعار جهاني استاندارد عبارتست از «ضايعات كمتر، نتايج بهتر، افزايش كارايي با استانداردها» باتوجه به اين شعار جهاني، توليدكنندگان و ارائه دهندگان خدمات بايد بيشتر به رعايت استانداردها بپردازند تا با استفاده از اين ابزار علمي، فني و تجربي بتوانند در توليد و كسب و كار با افزايش كارايي و بهره وري به نتايج بهتر و ضايعات كمتر برسند . زيرا فرآيندهاي صنعتي و تجاري كارآمد حاصل استانداردها هستند و استانداردها به توليدكنندگان كمك مي كند تا با افزايش كارآيي به نحو مطلوب از منابع در اختيار خود استفاده نمايند.اميد است همه مديران و كاركنان سازمان ملي استاندارد ايران با همكاري و مشاركت صنعتگران و زحمتكشان توليد و تجارت و  همدل و همسو با سياست هاي چشم انداز 20 ساله نظام جمهوري اسلامي ايران در جهت تحقق اهداف و آرمان هاي كشور گام برداشته و با ارتقاء سطح استانداردها در افزايش ايمني و سلامتي جامعه سهيم شده و با تأسي به اقتصاد مقاومتي در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، صيانت از كيفيت محصولات ايراني را به منظور مقابله با هرگونه تحريم در صدر وظايف خود قرار داده و انشاءالله با مقاومت و پايداري، مقتدرانه و با عزت مشكلات را پشت سر بگذاريم.

 

درپایان این مراسم واحد های تولیدی نمونه و مدیران کنترل کیفیت نمونه استانی تجلیل شدند.                                           

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها