سناریو تکراری برخورد شتر با خودرو همچنان در جاده‌های هرمزگان قربانی می گیرد



صبح ساحل ، حوادث - تردد شترهای رها شده در جاده های هرمزگان همچنان قربانی می گیرد و اینبار قرعه به نام یک خودرو سواری پراید در محور جاسک-چابهار افتاد تا یکی از هموطنان جان خود را از دست بدهد.

به گزارش فرهنگ کده؛ ۱۵۰ هزار شتر در کشور که ۲۱ هزار نفر در استان هرمزگان زندگی می کنند که وجود عرصه‌های بیابانی، هوای گرم و خشک و شن زار، این استان را به مکانی مناسب برای پرورش و زندگی شتر تبدیل کرده است.

با توجه به اینکه یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار از مساحت هرمزگان معادل ۲۱ درصد را بیابان تشکیل داده که این ظرفیت سبب علاقه مردم به پرورش شتر و صیانت از شغل گذشتگانشان شده است.

یکی از مزایای شترداری علاوه بر تولید گوشت و شیر در مراسم عروسی، سوارکاری، گردشگری، تهیه کیف، کفش و زین هم کاربرد دارد و لذاسالانه ۲۰۰ نفر شتر به ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.محور سیریک-جاسک که یکی از پر ترددترین محورهای استان هرمزگان محسوب می شود همواره حیواناتی از جمله شتر در محدوده آن به چشم می خورد که تاکنون مخاطرات بسیاری را به بار آورده و آسیب های جبران ناپذیری به خانواده های مردم منطقه رسانده است.

کشتی صحرا در سایه غفلت مسئولان همچنان قربانی می گیرد

گرچه شاید در طول این مسیر پر خطر سیریک- جاسک علایمی وجود دارد و نیز دوربین های پیشرفته زمان سنج امکان تجاوز افراد از سرعت قانونی را نمی دهد اما باید توجه داشت که این علایم مخصوص انسانند و حیوانات بی ساربانی که در حوالی جاده ها مشغول چرایند از این امر آگاهی ندارند.

برخورد شتر با خودرو های عبوری در مسیر جاسک- سیریک و بالعکس تاکنون سبب مرگ تعداد زیادی از هموطنان ما شده اما هنوز پس از گذشت سالیان سال برای آن هیچ اندیشه ای نشده و محال است برخورد یک خودرو حداقل یک تنی با یک جسم ثابت و حدودا یک تنی مانند شتر بدون تلفات انسانی باشد.

تصادف شترها با خودروها همچنان یکی از حوادث تلخ برای مردم هرمزگان را بوجود می آورد و افراد بی گناهی به دلیل بی توجهی مسئولان جان خود را از دست می دهند که در سال گذشته این نوع حادثه ۶ فوتی و ۴۳ مصدوم در برداشته است.

در شرق پایتخت اقتصادی کشور با توجه به شرایط بیابانی و کویری برخی از ساکنان روستاهای جاسک،سیریک،میناب و بشاگرد از طریق پرورش شتر زندگی خود را می گذارنند که بیشتر این شترها در بیابان ‌ها رها شده و با حرکت در جاده سبب بروز حادثه می شود.

رسول قاسمی، یکی از رانندگان خطی محور جاسک-سیریک، نبود گارد ریل در مسیرهایی که امکان برخورد با شتر وجود دارد را یکی از دلایل تصادفات در این محور عنوان کرد و افزود: این امر باعث شده که شترهایی از عرض جاده های هرمزگان عبور می کنند با خودروهای عبوری برخورد کنند و باعث مرگ راننده یا سرنشینان خودروها شود.

وی با اشاره به بی توجهی مسئولان هرمزگانی به این معضل، اظهار کرد: اگر تابلوهای هشدار دهنده ای بیشتری در این مسیر های جاسک-سیریک نصب شود و یا اینکه با ساربان و صاحبان شتر به صورت جدی برخورد شود از آمار تصادفات با شتر در این مسیر کاهش می یابد و رانندگان بدون استرس در این مسیر رانندگی می کنند.

این راننده  هرمزگانی، خواب آلودگی رانندگان و خستگی آنان در طول شب را یکی دیگر از عوامل تصادف با شتر در محور های جاسک-سیریک دانست و تصریح کرد: با توجه به عرض کم این جاده جاسک-سیریک، کم بودن میدان دید راننده و در بعضی از موارد سرعت بالای راننده ها باعث برخورد با شتر و منجر به تلفات غیر قابل جبران می شود.

برخورد خودروی پراید با شتر پنج کشته و مصدوم برجای گذاشت

چند روز گذشته بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی پراید با یک نفر شتر در جاده جاسک-چابهار چهار سرنشین این خودرو مصدوم و یک کشته برجای گذاشت.این چندمین بار است که خودروهای عبوری در این مسیر با شترها برخورد می کنند و مصدومین این حادثه جهت مداوا به بیمارستان جاسک منتقل شدند و حال عمومی آنها مطلوب گزارش شده است.ظاهرا شبرنگ و تمهیدات برای جلوگیری از این حوادث بی اثر بوده است و در کشورهایی حاشیه خلیج فارس نیز با این معضل روبرو بودند یکی از راهکارهایشان فنس کشی به موازات جاده محدوده تردد شتران بوده است.اگر فقط هزینه های مادی از دست دادن جان انسانها را در نظر بگیریم ، هزینه فنس کشی در برابر جان مردم رقمی نیست و ای کاش چاره ای اندیشیده شود و جشنهای ما به عزا تبدیل نشود.در ایام نوروز بسیاری مسافران نسبت به وضعیت جاده ها ناآگاهند و باید ایمنی لازم تدبیر شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها