استاندار هرمزگان در نشست با جامعه معلولان تاکید کرد :

کوتاهی مدیران در حل مشکلات معلولان پذیرفتنی نیست



صبح ساحل، حوادث _ " سهل انگاری و کوتاهی از جانب مدیران برای جامعه معلولان پذیرفتنی نیست باید مورد تذکر وپیگیری قرار گیرد و باید تمامی مشکلات و مسائل پیش روی این قشر از جامعه مرتفع گردد".

 

استاندار هرمزگان در نشست جامعه معلولان هرمزگان با بیان این مطلب گفت: خواسته های برحق و مسلم معلولان باید در یک مسیر منطقی و مدبرانه پیگیری شود و نگاهمان را برای رفع مشکلات با کمک یکدیگر معطوف کنیم. ابراهیم عزیزی اضافه کرد: نگذاریم معلولان فکر کنند که به آنها بی توجهی شده است. وی با تاکید بر تهیه ساز وکار رسیدگی به مشکلات معلولان ادامه داد : باید توجه شود که محدودیت های جامعه معلولان به واسطه کم کاری ها مسئولان مضاعف نشود و آنها بپذیرند که مجموعه مدیران و مسئولان دستگاه های  اجرائی پیگیر مسائل و مشکلاتشان هستند و خواهند بود. عزیزی افزود: اراده و انگیزه مدیران برطرف کننده نیازهای همه اقشار جامعه به خصوص معلولان است. وی از حضور نماینده جامعه معلولان در شورای اداری نیز سخن به میان آورد که استانداری آمادگی حضور این نماینده به عنوان سخنگوی جامعه معلولان به منظور پی گیری مطالبات به حق این قشر از جامعه در شورای اداری دارد. عزیزی تصریح کرد: حضور نماینده جامعه معلولان در شورای اداری می تواند در بهبود و رفع مشکلات این جامعه مستمر ثمر باشد و با حساسیت بیشتری مسائل انعکاس و دنبال شود. استاندار هرمزگان همچنین از تشکیل کمیته ویژه معلولان هرمزگان برای رفع مشکلات این قشر از جامعه خبر داد و اظهار داشت: این کمیته متشکل از همه دستگاه های اجرائی باید به نحوی فعالیت کند که بتوان لااقل ماهانه تشکیل جلسه دهد و مشکلات میان روی معلولان بررسی شود. عزیزی ادامه داد: باید مجموعه ای در استان با محوریت حوزه معاونت سیاسی تشکیل دهیم که مسائل و مشکلات را در بخش های مختلف رفاهی، خدماتی، آموزشی و آنچه سزاوار برای جامعه معلولان است با اولویت پیگیری شود. وی در ادامه، از قرار دادن مشاور استاندار در امور معلولان نیز گفت که این ظرفیت می تواند باعث ارتباط نزدیک تر جامعه معلولان با دوست شود. استاندار هرمزگان به عدم مناسب سازی مکانهای تردد معلولان اشاره کرد و افزود: مناسب سازی محیط از نیازهای جامعه معلولان است که باید متولیان به این امر توجه نمائید و بپذیرید که مناسب سازی در همه نقاط شهر میسر نیست. وی اضافه کرد: سزاوار نیست که معلولان در مجموعه های اداری با مشکل تردد روبرو شود .

 

مشکلات زندگی معلولان

 

رئیس هیات مدیره جامعه معلولان هرمزگان در آغاز این نشست از عدم برگزاری روز جهانی معلولان در بندرعباس گله کردو گفت : حق طبیعی همه معلولان است که روزی به نام آنها نامگذاری شده است مراسمات برگزار شود. محمد حسن استاد این سوال را مطرح کرد که در سالی که گذشت چه تمهیدات و تدابیری برای جامعه معلولان استان اتخاذ شده است ؟ آیا زندگی معلولان بهتر شده است ؟

 

وی پس از اشاره به مشکل ایاب و ذهاب معلولان و اشتغال و لوازم بهداشتی گفت: مقرر شد به هر نفر معلول، 4میلیون تومان سهم آورده در قالب مسکن واریز شود اما تاکنون یک ریالی برای تعاونی انجمن ضایعات نخاعی دریافت نشده است همچنین قول داده شده بود که 3دستگاه ون برای معلولان اختصاص یابد که از چین وارد شده است اما آن نیز بدست ما نرسید. استاد در خصوص مناسب سازی محیط اظهار داشت: معلولان مانند همه قشر جامعه حق دارند رفت و آمد کنند در امور اجتماعی و سیاسی مشارکت نمایند. آیا واقعا فضای شهر ما برای تردد این قشر امن است ؟

 

وجود 4هزار روشندل

 

رئیس انجمن نابینایان هرمزگان نیز از مشکل ایاب و ذهاب مسکن سخن گفت و مشکل عمده این قشر روشندل را عدم اشتغال ذکر کرد. محمد جاودان گفت: انتظار می رود حداقل این روشندلان در بخش اپراتورها ادارانت ونهادها مشغول به فعالیت شوند این در حالی است که اکثر ادارات از این امر سرباز می زنند. وی با بیان اینکه مشکلات مطرح شده طی روزهای اخیر در حوزه معلولان استان درست و واقعا وجود دارد، اضافه کرد: اما در این راستا باید گفت که جامعه نابینایان که جمعیت آن‌ها در استان به چهار هزار نفر می‌رسد بیشترین مشکلات را در این بین دارند.جاودان افزود: تاکنون کمک‌هایی در این بخش شده است، ما مشکلات برای این بخش از معلولان در استان زیاد است.

 

وی از فروپاشی زندگی بسیاری از نابینایان به بیکاری  اشاره کرد و افزود: چند خانواده ناشنوا را می شناسم که به دلیل مالی و حقوق کم در حال فروپاشی است . چرا یک روشندل با داشتن 3فرزند و با خانه استجاری ماهی 80 هزار تومان حقوق دریافت کند؟

 

این مسئول با بیان اینکه سطح سواد خواندن و نوشتن به دلیل مسائل اجتماعی حاکم و فقر امکانات در بین جامعه نابینایان پایین است، افزود: باید فکری اساسی برای این مسئله بشود.رئیس انجمن نابینایان هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر پوشش بهزیستی در استان شامل حدود نیمی از این افراد می‌شود، اضافه کرد: مشخص شده است که تنها حدود 10 درصد از کل اعتبارات معلولان در استان هرمزگان شامل نابینایان که بیشترین تعداد را در بین سایر معلولان دارند می‌شود.جاودان از ورزش نیز گفت: در سالن ورزشی 7تیر مکان برای ورزش روشندلان در نظر گرفته شده است ولی اجازه ورود ندارند و در اطراف آن مشغول ورزش می شوند.

 

ناشنوایان ترک تحصیل می کنند

 

مدیر کانون ناشنوایان استان از کمبود امکانات آموزشی ویژه ناشنوایان و ترک تحصیل کردن آنها سخن گفت اینکه بسیاری از ناشنوایان در این استان پس از گذراندن دوره دبستان مجبور به ترک تحصیل می شوند و این امر ناراحتی بسیاری از خانواده ها را فراهم آورده است که نمی دانند چه سرنوشتی در انتظاری فرزندانش است. ادریس قریش افزود: می توان با متمرکز کردن مراکز آموزش ناشنوایان زمینه ادامه تحصیل آنان را فراهم کرد. وی ازشناسائی 3هزار ناشنوا دراستان مطالبی ایراد کرد و گفت: در روز جهانی ناشنوایان در بندرعباس، از مسئولان دعوت کردیم که درددل ناشنوایان گوش دهند اما متاسفانه هیچکدام از مسئولان در این مراسم حضور نیافتند. قریشی ادامه داد: چرا مسئولان بهزیستی آن گونه که باید به مشکلات این قشر از معلولان جابگو نیستند چرا علی رغم ابلاغ اختصاص مستمری به ناشنوایان از طرف بهزیستی کشور ، بهزیستی استان، تاکنون نسبت به اجرای این ابلاغیه کوتاهی می کند؟ وی افزود: سالیانه حدود 500سمعک در استان برای رفع نیاز ناشنوایان نیازمندیم این در حالی است که سالی تنها 40تا 50سمعک به ناشنوایان استان تعلق می گیرد آیا با توجه به هزینه های میلیاردی دستگاه ها ، سمعک حق ناشنوایان نیست که بخواهند دست کم صدای مسئولان را بشنوند. قریشی با اشاره به توانمندیهای ناشنوایان در حوزه های هنری و ورزشی عنوان کرد: هم اکنون ناشنوایان چندین گروه هنری ویژه در حوزه تئاتر، سرود و حتی هیات مذهبی مدیریت می کنند که علیرغم این فعالیت ها چندان دیده نمی شوند. وی افزود: چندین تیم ناشنوایی در مسابقات ورزشی و با سبک عناوین ملی و حتی بین المللی آن گونه که باید در استان به ورزش ناشنوایان مورد توجه قرار نمی گیرند. قریشی از اشتغال ناشنوایان و مشکلاتشان در این زمینه صحبت کرد اینکه بعضی از واحد های تولیدی می توانند از این ناشنوایان استفاده نمایند ولی از این امر دریغ می کنند و اگر به اشتغال گمارند به آنها حقوق کم پرداخت می کنند و بیمه نمی شوند. وی تصریح کرد: با گذشت چند ماه از آغاز پروژه مسکن ناشنوایان این پروژه در حال حاضر 20درصد پیشرفت دارد. قریشی از عدم همکاری آموزش و پرورش استثنائی استان با کانون ناشنوایان در حوزه های ورزشی و آموزشی سخن گفت و از استاندار خواست در راستای بکارگیری ناشنوایان در شغل های مناسب همانند صنایع دستورات لازم را به دستگاه های مربوطه دهد .

 

تحصیل دو هزار دانش آموز در مدارس استثنائی

 

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: سیاست آموزش و پرورش این است که دانش آموزان معلول تا حد ممکن در مدارس عادی تحصیل نمایند. احمد آخوندی با اشاره به وجود دو هزار دانش آموز در 400 کلاس درس خدمات آموزشی دریافت می کنند افزود: از این تعداد 548 نفر به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی از طریق معلم رابطه خدمات آموزش ارائه می شود. وی ادامه داد : همگام با نظام جدید آموزش، 32 کلاس ششم ابتدائی استثنائی هوشمند سازی شده و توسعه خدمات نوین آموزش در این مدارس نیز با جدیت دنبال می شود. آخوندی به رتبه های دانش آموزان مدارس استثنائی اشاره کرد که علاوه بر رتبه های متعدد آموزشی موفق به کسب 45 مقام و مدال نیز در مسابقات مختلف ورزشی شدند. این مقام مسوول از آمادگی خود برای همکاری و ارائه خدمات لازم با جامع معلولان استان خبر داد.

 

گفتنی است:در این مراسم شهردار بندرعباس و مدیر کل مسکن و شهرسازی استان به تفکیک از برنامه جهت رفع مشکلات عبور و مرور معلولان سخن گفتند که درصد مناسب سازی خیابان ها و محیط های تردد معلولان هستند و هر ساختمان با داشتن آسانسور یا محل تردد معلولان پایان کار دریافت کنند .

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها