در جریان سقوط بالگرد شرکت نفت فلات قاره

جستجوی هوایی و دریایی برای یافتن مفقودان بالگرد در خلیج فارس ادامه دارد



  صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام:شامگاه بیست و هشتم فروردین ماه جاری ،خبر سقوط یک بالگرد در مسیر لاوان به کیش در صدر خبرهای رسانه ها قرار گرفت . 

در دقایق اولیه مشخص شد که این بالگرد دارای پنج  سرنشین  متعلق به  شرکت نفت فلات قاره است که برای انتقال یکی از کارکنان که دچار حمله قلبی شده، به سکوی R1 (میدان رسالت) اعزام شده بود، مدت کوتاهی پس از ترک سکو به سمت جزیره کیش از رادار محو شد  وسقوط کرد. 

تاکنون فوت جواد کاراندیش (بیمار) و بهروز اشکان، پزشکیار تایید و از سلامتی کاپیتان سهیلی اطمینان حاصل شده است. در اخبار تکمیلی جزئیات سقوط بالگرد شرکت نفت در آب های خلیج فارس اعلام شد. 

فرماندار و رییس کارگروه مدیریت بحران بندرلنگه درگفتگو با رسانه ها، این طور بیان کرد که سانحه سقوط بالگرد شرکت نفت فلات قاره به درون آب های خلیج فارس 2 کشته، 2 مفقود شده و یک نجات یافته داشته است.به گفته ارسلان بهاری میمندی ،این بالگرد حدود ساعت 21 هنگام مراجعت در فاصله 500 متری سکوی رسالت بر اثر شرایط دشوار جوی از جمله سرعت زیاد باد و از دست دادن تعادل،دچار سانحه شده و همراه پنج سرنشین، به درون آب های خلیج فارس سقوط کرد.بیمار و پزشکیار در این حادثه جان خود را از دست دادند،یک خلبان نجات یافت و جست و جو برای نجات یک سرنشین و خلبان دیگر که مفقود شده اند ادامه دارد.

رییس کارگروه مدیریت بحران بندرلنگه ادامه  داد: دو فروند ناجی به همراه غواص از بنادر لنگه و کیش به محل حادثه سقوط هلی‌کوپتر اعزام شده است. بهاری میمندی  یاد آور شد: هم اکنون 2 فروند شناور بنادر و دریانوردی، یک فروند بالگرد شرکت نفت و یک شناور الکترونیکی از کشور امارات متحده به همراه غواصان خبره درحال جستجوی 2 مفقود این حادثه هستند.

 فراخوان کمک به شناورهای عبوری با سامانه ناوتکس

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این خصوص  اعلام کرد: با استفاده از یک فروند بالگرد امدادی، دو فروند شناور پیشرفته ناجی و تیم غواصی اعزامی از سوی مرکز ام. آر. سی. سی هرمزگان، پایش هوایی و دریایی برای یافتن دو مفقودی بالگرد سقوط کرده در حوالی جزایر کیش و لاوان ادامه دارد. 

«اله مراد عفیفی پور» ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در پی سقوط یک فروند بالگرد تحت اجاره شرکت نفت فلات قاره در شامگاه سه شنبه ۲۸ فروردین ماه جاری، با اقدام سریع مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) هرمزگان بلافاصله پس از اطلاع از سانحه، دو فروند شناور ناجی از کیش و بندر لنگه، یک فروند بالگرد از بندر عسلویه و تیم دو نفره غواصی به منطقه اعزام شدند.وی ادامه داد: همچنین با ارسال پیام ناوتکس به شناورهای عبوری در منطقه اطلاع رسانی گسترده ای صورت گرفت تا از تمامی ظرفیت ناوگان دریایی برای همکاری در عملیات جستجو و نجات استفاده شود.

به گفته عفیفی پور، ناوتکس یک نوع خدمات مخابرات دریایی است که برای کمک به ایمنی کشتی ها در دریا و ارسال پیام های ایمنی، ناوبری و هواشناسی به آنها در منطقه مشخص شده توسط ایستگاه های ساحلی انجام می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: بالگرد سقوط کرده حامل پنج سرنشین بوده که پیکر دو سرنشین توسط قایق نجات سکوهای نفتی در همان ساعات نخست از دریا گرفته شد، یک نفر مصدوم نیز با بالگرد امدادی تحت اجاره بنادر و دریانوردی هرمزگان به کیش منتقل شد و از نخستین ساعات صبحگاهی امروز (چهارشنبه ۲۹فروردین) پایش هوایی و دریایی در شعاع پیرامونی سکوی رسالت برای یافتن مفقودین ادامه دارد.وی اضافه کرد: موقعیت سقوط بالگرد در فاصله ۵۳ مایلی جنوب غربی جزیره کیش و ۵۱ مایلی جنوب جزیره لاوان اعلام شده است.عفیفی پور با بیان اینکه عمق دریا در منطقه مدنظر بیش از ۴۰ متر و سرعت باد در حال حاضر بیش از ۱۸ نات(حدود ۳۳ کیلومتر در ساعت) اعلام شده است، گفت: این وضعیت اقلیمی و جغرافیایی، شرایط را برای عملیات جستجو و نجات دریایی تا حدودی زمانبر، مشکل و پیچیده کرده است.

 وضعیت عمومی کمک خلبان بالگرد شرکت نفت

 مدیر روابط عمومی بیمارستان فوق تخصصی کیش نیز در گفتگو با ایرنا وضعیت عمومی سید محمود سهیلی کمک خلبان 56 ساله بالگرد سانحه دیده شرکت نفت مساعد دانست و گفت: کمک خلبان این بالگرد که دچار سانحه شد، در حال حاضر در آی سی یو بیمارستان کیش تحت مراقبت است.کوروش کشمیری  افزود: مصدوم در ساعت 2 و 38 دقیقه بامداد بیست و نهم  به بیمارستان کیش انتقال داده شد که در بررسی اولیه ضربه به سر و شکستگی مهره و هموتوراکس (خونریزی درون قفسه سینه) داشت.وی اظهار کرد: اقدام های اولیه درمانی برای این کمک خلبان انجام شده و مشاوره مغز و اعصاب و جراحی نیز برای وی صورت گرفته است.کشمیری گفت: هم اکنون مجروح حادثه با وضعیت عمومی خوب و بدون افت سطح هوشیاری تحت مراقبت در بیمارستان بوده و تیم پزشکی هنوز برنامه درمانی دیگری برای وی تشخیص نداده است.

 سقوط دو فروند بالگرد در سالهای گذشته 

  نمونه چنین این حادثه در 22 تیرماه  3 سال گذشته رخ داد و یک فروند بالگرد شرکت نفت فلات قاره شامگاه 22 تیر 1394 که به منظور انتقال یک مصدوم راهی یکی از سکوهای نفتی شده بود سقوط کرد که در پی این حادثه 4 تن جان خود را از دست دادند.

 همچنین یک فروند بالگرد شرکت ملی حفاری نفت ایران نیز آذرماه 95 و ۲۰ ثانیه پس از پرواز، در دریای خزر سقوط کرده بود که در پی این حادثه 5 تن جان خود را از دست دادند. گفتنی است:شرکت نفت فلات قاره ایران چند سکوی استخراج و بهره برداری نفتی از جمله سکوی سلمان، سکوی بلال، سکوی رسالت و سکوی رشادت در نزدیکی جزیره لاوان دارد که رفت و آمد به این سکوها با بالگرد و کشتی انجام می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها