در اردیبهشت ماه سال جاری؛

آتش نشانان بندرعباسی، 115 حریق را مهار کردند



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام//ماه گذشته ، آتش نشانان بندرعباسی 115 حریق را امها  کردند که 41  مورد آن مربوط به منازل مسکونی ، 36 مورد ضایعات، 16 مورد خودرو سبک و سنگین ،10 مورد فضای سبز، 4 مورد مجتمع تجاری و...بوده است.

به گفته مدیر عامل  سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس جرقه به وجود آمدن  23 حریق با اتصالی برق بوده است . اتصالی برق 15 واحد منزل مسکونی، 5 خودرو ، یک تاسیسات برقی، 2 مجتمع تجاری و اداری را به آتش کشیده است. 

گاز  با 14 مورد  ، مواد نفتی با 5 مورد و سایر با 73 مورد موجب حریق شده است . فرجام دانش عامل 37 مورد آتش سوزی را عمدی ، 56 مورد را غیر عمدی و 22 مورد را نامعلوم اعلام کرد .وی سهل انگاری را عامل 34 حریق ، نقص فنی را 18 مورد ، عدم ایمنی را 7 مورد و سایر را 56 مورد ذکر کرد و ادامه داد:  در این مورد 3 نفر مصدوم شدند.دانش  میانگین زمان رسیدن ماموران آتش نشانی به محل حریق را 4 دقیقه و 10 ثانیه اعلام کرد و زیان مالی این آمار حریق را 2میلیاردو 586 میلیون ریال دانست.

 52 نفر در آسانسور گیر کردند

در ماه گذشته براساس آمار نجات و امداد آتش نشانی بندرعباس، 111 مورد حادثه رخ داده که در این مورد 103 نفر نجات یافتند.در این مدت ماموران آتش نشانی  در پی  36 مورد حادثه آسانسور که بیشتر به علت گیر کردن افراد بود 52 نفر را نجات دادند .

مدیر عامل  سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با تایید این مطلب گفت: در اردیبهشت ماه امسال ،37 نفر محبوس شده در خودرو، منزل ، مغازه و...، 5 نفر در سانحه خودرویی (واژگونی، برخورد و سقوط )و...نجات یافتند.

دانش از غرق شدن 2 نفر در دریا به علت عدم ایمنی ، خودکشی دو نفر سخنانی بیان کرد . 

وی افزود: میانگین رسیدن  ماموران آتش نشانی سر صحنه حادثه  3 دقیقه و 21 ثانیه بوده است.

 صدور 65 پایانکار ساختمان

دانش در خصوص پیشگیری از حوادث و حریق آماری  از صدور 59 پروانه ساختمان، 65 پایانکار ساختمان، صدور  259 شناسنامه ایمنی اصناف سخن گفت و افزود: در این مدت   260 جعبه f در ساختمانهای مرتفع ، 484 خاموش كننده پودر و گاز و CO2 در ساختمانها نصب شد .

 فرهنگ سازی در  مقابله با بحران

مدیر عامل  سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس از برگزاری دوره های آموزشی در این سازمان  مطالبی را عنوان کرد که این دوره ها  شامل دو بخش است درون سازمانی که  پرسنل بوده و براساس نیاز دوره های تخصصی می باشد و برون سازمانی که شامل مدارس ، آتشنشان داوطلب ، ادارات وشرکتها ، داوطلب آزاد ، دوره های غواصی و دوره بازی مقابله با بحران که از ابتدای سال 1394 وارد برنامه آموزشی سازمان گردیده ، است . گفتنی است که در برخی از دوره ها در پایان گواهینامه آموزشی صادر میگردد.

دانش رویکرد اصلی این سازمان را آموزش  شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان دانست و افزود: آموزش‌ها باید در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در قالب کارگاه‌های مختلف برگزار شود.

به گفته وی،  بازی مقابله با بحران، یک دوره آموزشی برای کودکان و نوجوانان است که به منظور آموزش برخورد در مواقع بحرانی برگزار می‌شود تا در مواقع بحرانی مانند زلزله، آتش سوزیها و حوادث غیر مترقبه کودکان بتوانند برخورد لازم و مناسب را انجام دهند.

احیای قلبی (CPR)، اطفای حریق با کپسول و اطفای حریق با سطل همراه با ایجاد یک زنجیره انسانی توسط کودکان از محل آتش سوزی تا محل برداشت آب و برگرداندن سطل خالی در جهت عکس از جمله آموزش هایی است که داده می شود. آموزش فیکس کردن وسایل منزل از دیگر بخش های بازی مقابله با بحران است.  

این مقام مسوول یادآور شد: سعی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بر این است که اینگونه آموزش‌ها را برای سنین پایه در تمام محلات بندرعباس برگزار کند تا از این طریق فرهنگ سازی لازم در خصوص مقابله با بحران انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها