رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس در گفت و گو با صبح ساحل تاکید کرد :

تعطیلی کشتارگاه غیر بهداشتی سنتی



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام «کشتارگاه نیمه صنعتی بندرعباس  پس از واگذاری به بخش  خصوصی  و رفع مشکلات بهداشتی شروع به کار می کند و کشتارگاه سنتی متعلق به شهرداری باید  تعطیل گردد ». 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس  با بیان این مطلب گفت:در جلساتی که برگزار گردیدمقرر گردید که این کشتارگاه نیمه صنعتی  که جنب کشتارگاه سنتی بندرعباس قرار دارد تا یک ماه دیگر به بخش خصوصی واگذار  شود و  پس از رفع نواقصی بهداشتی  شروع به کار کند.  

دکتر محمدی که مدتی قبل  در راستای کنترل و نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی به همراه مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس و رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بندرعباس   از کشتارگاه سنتی واقع در جاده بندرعباس سیرجان روبرو پایانه کامیون داران بازدید نموده بود  با بیان اینکه کشتارگاه سنتی دام زیر ذره بین مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس است ادامه داد: کشتارگاه سنتی دام  که وظیفه کشتار دام سبک و نذورات را بر عهده دارد به طور مرتب و مستمر توسط بازرسان بهداشت محیط  مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس مورد بازدید قرار می گیرد .دکتر محمدی با اشاره به همکاری و تعامل شهرداری در ارائه خدمات به کشتارگاه شهرستان گفت: کشتارگاه بندرعباس متعلق به شهرداری  است و این نهاد موظف است ضوابط بهداشتی را رعایت نماید ودر فرصت یک ماه، کشتارگاه نیمه صنعتی را بخش خصوصی واگذار کند و باید کشتارگاه سنتی را تعطیل نماید. 

 به گفته این مقام مسوول ، این کشتارگاه هیچگونه شرایط بهداشتی جهت ذبح حیوانات سنگین و حتی تامین گوشت قصابی و کبابی را ندارد و کلیه دام ها  در کشتارگاه صنعتی  مجهز  در قلعه قاضی  ذبح می شوند. دکتر محمدی  افزود: البته کشتارگاه قلعه قاضی از نظر پسماندها مشکل بهداشتی دارد و باید تا یک ماه دیگر این مشکل بر طرف شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس  بر نگهداری دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد کن کشتارگاه و نیز استفاده از وسایل حفاظت فردی (دستکش، پیش بند، چکمه، عینک و ماسک) توسط کسانی که با لاشه و ترشحات آن در تماس هستند تأکید نمود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس، با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در کشتارگاهها و مشکلات بهداشتی در کشتارگاهها افزود: با توجه به بازدید های انجام شده و به دلیل احتمال ابتلا به تب کریمه در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی و لزوم کنترل بهداشتی ذبح دام می بایست در اسرع وقت مشکلات بهداشتی کشتارگاهها شناسایی و جهت حفظ سلامت عموم در اسرع وقت رفع گردد.دکتر محمدی  ضمن اشاره به بیماری تب کریمه، لزوم وجود و گسترش اتاق پیش سرد را در کشتارگاهها امری ضروری دانست.

 روش غیر اصولی و غیربهداشتی دفع فاضلاب 

و پسماند کشتارگاه 

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان،به توضیح نواقصات موجود در کشتارگاه شهرداری پرداخته و روش دفع فاضلاب و پسماند کشتارگاه را روشی غیر اصولی و غیربهداشتی عنوان کرد. 

محمد رضا زارعی اظهار کرد: در این بازدیدها ی مستمر به کشتارگاه ها ،موارد بهداشت محیطی مطابق آئین نامه ماده13 مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی از قبیل وضعیت بهداشتی محل کار، وضعیت بهداشت فردی شاغلین و کارکنان، وضعیت بهداشتی لوازم و ابزار کار، آب مصرفی و سیستم جمع آوری فاضلاب و زباله مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مشاهده نواقص بهداشتی مورد بررسی و نواقص به مراجع ذیربط اعلام می گردد. وی  خاطر نشان کرد: تائید و بررسی سلامت گوشت و مواد خامی دامی به عهده کارشناسان دامپزشکی می باشد.

 واگذاری  کشتارگاه طی فراخوان عمومی 

به بخش خصوصی

احمدرضاکریمی رئیس اجرایی سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری؛  با اشاره به ذبح دام در اطراف کشتارگاه شهرداری در روزهای تعطیلی کشتارگاه و لزوم وجود تشکیلات کشتارگاه، عنوان کرد: به زودی کشتارگاه طی فراخوان عمومی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. تا با واگذاری آن به بخش خصوصی و رفع نواقصات موجود کشتارگاهی در خور مردم شهر بندرعباس راه اندازی گردد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها