بر اثر انفجار گاز پیک نیک:

ماهیگیران سیریکی در دام آتش گرفتار شدند



 صبح ساحل، حوادث _ مردان صیاد سیریکی پس از پایان یک روزکاری، تصمیم گرفتند به پاتوق همیشگی بروندو در آنجا،در كنار هم با کباب کردن ماهی، خستگی را از تن خارج کنند غافل از اینکه ساعاتی بعد با انفجار پیک نیک، این تفریح باعث شروع لحظات سخت و طاقت فرسایی می شود که شاید بقیه عمرشان را با سختی بگذراند. حسن سعی داشت با تمام سرعت خود را به جمع دوستان برساند اما زمانی که فرمان خودرو را به سمت کلبه گلی چرخاند  با دیدن شعله های آتش در دل شب،  شوکه شد نمی دانست چه اتفاقی افتاده است هر چه نزدیکتر می شد شعله ها بیشتر خود را نشان می دادند ناگهان چشمش به منزل گلی دوستانش افتاد. کلبه ای که در شعله های آتش می سوخت ...

غروب بود جوانان ماهیگیر  با برداشتن وسایل مورد نظر  به سمت  کلبه گلی در3 کیلومتری  روستای خرگوشی حرکت کردند و با یکی از دوستان خود به نام حسن تماس گرفتند و از او خواستند که هر چه سریعتر خود را به جمع آنها بپیوندد . این 6 نفر که  تور صیادی می بافتند و ماهی می گرفتند  اکثر اوقات دور هم جمع  می شدندو ماهی های که به فروش نرفته بود را کباب می کردند و دور هم لحظاتی خوشی می گذراند اما آن شب، دست تقدیر سرنوشت دیگری را برایشان رقم زده بود. تصمیم گرفته شد که ماهی ها را بر روی پیک نیک بگذرانند و کباب کنند هر کسی کاری را انجام می داد که  اما ناگهان انفجاری رخ داد هر کسی سعی می کرد خود را نجات دهد. درب آهنی قفل شده بود همه در خانه  پر از شعله های آتش محبوس شده بودند سقف شروع به فرو ریختن کرد وجز  صدای ناله و فریاد، صدای سوختن وسایل به گوش می رسید لحظات دردناکی بود و آنها خود را در یک قدمی مرگ می دیدند تا آنکه درب آهنی پس از فرو ریختن سقف خانه باز شد و 4 نفر توانستند با لباس پر از آتش از کلبه در بیایندو خود را در گل و آب  غوطه ورکنند.

 رهایی از آتش

ساعت 21 یکشنبه دهم دی ماه جاری است وحسن عیسی پور  با دیدن این حادثه خود را به کلبه رساند.وی از آن روزگفت:"در خانه در حال استراحت بودم که  به من زنگ زدند که داریم  شام آماده می کنیم تو هم بیا، من سوار خودروام شدم و زمانی که از خانه می خواستم حرکت کنم چشمم به دود غلیظی در آسمان افتاد". حسن با دلهره عجیبی هر چه به کلبه نزدیکتر می شد دود غلیضتر و شعله های آتش نمایان تر می شد 20 دقیقه ای  گذشته بود که به محل رسید.   عیسی پور ادامه داد:" زمانی که به محل رسیدم 4 نفر از آنها خودشان را به بیرون از کلبه رسانده بودند و دو نفر دیگر به نام عبدا... و سلیمان ملایی درون خانه گیر کرده بودند خودم را به آتش زدم و درون خانه رفتم و آنها را به بیرون انتقال دادم".

این افراد با کمک دوستشان و اهالی  به مراکز درمانی سیریک و سپس با آمبولانس به بیمارستان میناب  انتقال یافتند.مصدومان پس از درمان اولیه  به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بخش سوانح و سوختگی منتقل شدند.به گفته کوهی زاده رئیس مرکز فوریت های پزشکی سیریک علت این حادثه،استفاده از کپسول پیک نیک غیر استاندارد بوده است. اسفندیاری فرماندار سیریک نیز گفت: "در این حادثه سقف منزل به طور کامل تخریب شد وسایل خانه به ارزش میزان 70 میلیون ریال در آتش سوخت".

 انتقال به بیمارستان  یزد

حسین برادر عبدالله  که در بیمارستان یزد همراه برادرش است در خصوص مصدومان  گفت:" پس از انتقال بیماران به بیمارستان میناب و به دلیل کمبود امکانات، آنها را به بیمارستان شهید محمدی انتقال دادیم اما از ساعت 2 صبح که در بخش سوانح سوختگی بستری شدند فقط یک سرم به مصدومان وصل  و آنها را رها کردند،مصدومان از درد به خود می پیچیدند و حتی یکی از پزشکان با ما اطمینان داد که آنها جانشان را از دست می دهند". وی ادامه داد:" ولی ما به رضایت خودمان و کرایه کردن 4 دستگاه  آمبولانس خصوصی  آنها را به بیمارستان یزد انتقال دادیم تا در این جا درمان شوند". دکتر فاطمه نوروزیان رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص گفته های این مرد اظهار داشت: "از زمانی که مصدومان با 60 تا 90 درصد  به بیمارستان انتقال یافتند اقدامات اولیه بر روی آنها انجام شد و پزشک معالج به همراهای بیماران بیان داشته که آنها به جز یک نفر با 60 درصد سوختگی، امیدی به زنده ماندن نیست باید در همین بیمارستان بمانند تا اقدامات درمانی بر روی آنها انجام شود و امکان انتقال بیماران با این درصد بالا خطرناک است". وی افزود:" هر چند پزشک اظهار داشته که  تمام مراکز درمانی اقدامات درمانی یکسان را انجام می دهند و باید در همین مکان بستری باشند ولی  همراهان با اصرار با رضایت خود، آنها را ترخیص کردند و این موضوع هیچ کوتاهی از کادر درمانی  این بیمارستان نبوده است".  آخرین خبرها حاکی از آن است که احمدمریدی دهیار روستای خرگوشی از مرگ ابراهیم محمودی ، عبداله ملایی ، سلیمان ملایی ، ابراهیم ملایی و ابراهیم گنگذاری در بیمارستان شهید صدوقی یزد خبر داد و گفت: محمد حسین پور نیز با 65 درصد سوختگی تحت مداوا می باشد.  گفتنی است:روستای خرگوشی با 881 نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرقی سیریک قرار دارد.

 انفجار پیک نیک  گاز در رودان

  ساعت 17 هشتم دی ماه است و محبوبه پس از آماده کردن وسایل سفر، آماده پختن شام شد. قرار بود همگی صبح زود به سمت اصفهان به منزل خانواده همسرش بروند. وی زمانی که خواست  سیلندر گاز پیک نیک را روشن کند حس کرد پیک نیک، نشتی دارد، آن  را  به درون حیاط نزد همسرش که مشغول پر کردن پیک نیک های دیگری بود برد.عباس امینی  48 ساله ساکن رودان  گفت:"مدت زیادی است که خودم پیک نیک ها را  پر از گاز می کنم و هیچ اتفاقی نیافتاده بود اما این باره شانس با ما روی خوش نشان نداد". وی تصریح کرد:"  آن شب همسرم به من گفت که پیک نیک ها خالی از گازهستند، دو کپسول را پر از گاز کردم و  در حال پر کردن دو تای دیگر  بودم که محبوبه پیک نیک به دست، نزد من آمد و گفت نشتی دارد به او گفتم از آن استفاده نکند دیگری را بردارد". مرد با گفتن این جمله مشغول کار خود شد و متوجه نشد که همسرش کدام از پیک نیک ها را برد ولی با صدای شنیدن انفجار به خود آمد. ابوالفضل پسر 12 ساله اش سریع خود را به بیرون از خانه رساند اما زن به همراه دو فرزند دیگرش درون خانه مبحوس شدند.همسایه ها به سرعت خود را به محل رسانند و با کمک همدیگر مصدومان را از درون خانه نجات دادند وبه بیمارستان انتقال دادند. زن جوان به همراه فاطمه دختر 6 ساله و مجتبی پسر یک و نیم ساله اش در بخش سوانح سوختگی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری هستند که به ترتیب دارای 40 درصد، 20  درصد و 50 درصدسوختگی هستند.

 هشدار

معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس ضمن توصیه به تمامی شهروندان برای رعایت نکات ایمنی استفاده ازسیلندر گاز پیک نیک ، از شهروندان تقاضا کرد از استفاده و پرکردن آن را در بیرون از خانه انجام دهند پر کردن سیلندر پیک نیک به طریق غیر استاندارد و غیر ایمن باعث نشت و تجمع گاز در منزل و رخ دادن جرقه موجب وقوع انفجار گردیده بود.علی جنگی سهل انگاری و بی دقتی در شارژ کپسول پیک نیک را عامل اصلی آتش سوزی منازل نام برد وکپسول پیک نیک را وسیله ای بسیار مخاطره آمیز عنوان کرد و گفت:" علیرغم توصیه های فراوان درخصوص سیلندرهای پیک نیک ، بازهم شاهد وقوع حوادثی از این دست هستیم که متاسفانه تاکنون جان بسیاری از هموطنان و همشهریان ما را گرفته است" .

گاز نعمت بسیار مفید و با ارزشی است اما استفاده نادرست از آن در اکثر موارد خسارات غیر قابل جبرانی را بدنبال داشته است . این مقام مسوول توصیه کرد:

"از پر کردن سیلندر پیک نیک در منزل و یا محلی غیر از شرکتهای پخش گاز جداً خودداری  و  در هنگام خرید لوازم دقت لازم مبنی بر استاندارد بودن آن به عمل آورده واز وسایل بطور صحیح استفاده نمایید".

جنگی  چیدن کالاهای زیاد و قابل اشتعال همچنین استفاده از ظروف پلاستیکی چسب و تینر در مجاورت گاز پیک نیکی که برای پخت غذا استفاده می شود را از دیگر مسایل خطرناک  اعلام کرد و گفت:"ظرف پخت غذا نباید از شعله پخش گاز پیک نیک بزرگتر باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها