واکنش یک هنرمند بندرعباسی به اجرای یک خواننده کشوری؛

موسیقی هرمزگان به کـام بوشهری‌ها



صبح ساحل ، هنری - صدف محمودی : چند شب پیش یکی از خوانندگان مطرح کشوری، ترانه‌ای در برنامه تلویزیونی اجرا کرد و آن را بوشهری معرفی کرد که بر اساس ترانه قدیمی «ممد عید علی» (نصرُک) ترانه‌سرا و آهنگساز بندرعباسی (دهه‌ی سی) بود که موجب ناراحتی و واکنش هرمزگانی‌ها شد.

مصطفی صفا یکی از هنرمندان در واکنش به این موضوع عنوان کرد: این ترانه در حدود دو دهه بعد از نصرُک توسط ارسلان عطایی خواننده و پژوهشگر فقید هرمزگانی که نقش زیادی در یادآوری آثار (نصروک) دارد، اجرا شد.

جالب اینجاست این خواننده پاپ که این روزها وافر از موسیقی هرمزگان کسب شهرت می‌کند، اطلاعی از پیشینه‌ی کارهایی که خودش اجرا می‌کند ندارد.

درحالی‌که مدعی اشاعه موسیقی هرمزگان هم می‌شود و خواهان آن است که به خاطر کپی‌برداری‌های دست چندمش سپاسگزارش باشیم.

نکته دیگر اما همراهی برخی نوازندگان هرمزگانی با ایشان است، این همکاری تا جایی که الزام کار اقتصادی است، موجه است، اما پیشکش کردن ملودی‌های هرمزگانی به اسم معرفی موسیقی هرمزگان جفایی است که این دوستان احتمالاً ناخواسته و نادانسته مرتکب می‌شوند.

مگر موسیقی هرمزگان آن‌قدر علیل است که برای معرفی‌اش محتاج خوانندگان کشوری باشیم؟ امیدوارم دوستان قدر و منزلت خود و موسیقی دیارشان را بیشتر دریابند.

بهتر است برنامه‌سازان تلویزیونی از هنرمندانی که صاحب سبک هستند و از در آهنگ، ترانه و حرفی برای گفتن دارند را، دعوت کنند تعداد زیادی از این هنرمندان در هرمزگان فعالیت می‌کنند.

مصطفی صفا در گفت‌وگو با صبح ساحل عنوان کرد: موسیقی هرمزگان به‌اندازه‌ای قوی و شاد است که همه می‌خواهند از این موضوع سو استفاده کنند از برگزارکنندگان کنسرت‌ها تا کسانی که ترانه و ملودی‌هایمان را برمی‌دارند و مشهور می‌شوند و بندرعباسی‌ها باید تاوان تخریب ملودی‌ها و ترانه‌های تاریخی این سرزمین را با خرید بلیط این کنسرت‌ها بدهند.

درصورتی‌که هنرمندان هرمزگانی از قدیم بهترین‌های کشور بوده‌اند و هستند. موسیقی هرمزگان با بوشهر کاملاً متفاوت است. حتی موسیقی بندری و بندرعباسی هم باهم فرق دارند هم ازنظر ریتم هم ملودی چه برسد به بوشهر! موسیقی بندرعباسی سنتی ست که تنها دو گروه دهل کسر که سبک اصیل در استان در این زمینه فعالیت می‌کنند با شنیدن ان حتی غیربومی هم تشخیص می‌دهند که این کار اصیل است؛ اما بندری همان است که به عربی نزدیک است.

مشکل اینجاست که موسیقی ما به‌درستی و توسط افراد کار بلد معرفی نمی‌شود.

سایت‌ها و صفحات مجازی بسیار زیادی وجود دارند که به اسم هرمزگان و بندرعباس فعالیت می‌کنند به‌جای انتقاد تبلیغات انجام می‌دهند.اگر این اتفاقات در شهر دیگری می‌افتاد هنرمندان آن شهر رفتار متفاوت‌تری نشان می‌دادند که در تهران شاهد هستیم؛ اما از کنار چنین و موضوع مهمی هنرمندان ما به‌سادگی می‌گذرند.امیدوارم که بندرعباسی‌های عزیز همه دست‌به‌دست هم داده با همکاری هنرمندان و اداره ارشاد اسلامی کاری کنند تا دیگر شاهد این مسائل نباشیم؛ و در آخر از دست‌اندرکاران روزنامه پرطرفدار صبح ساحل که همیشه همراه با مردم و هنرمندان هرمزگان هستند تشکر می‌کنم.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها