معاون اول رئیس جمهور در بازدید از صنایع غرب استان:

حیات اقتصادی کشور به هرمزگان وابسته است



  صبح ساحل ، سیاسی - معاون اول رئیس جمهور از فاز 3 طرح توسعه بندر شهید رجایی بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت عملیاتی بزرگترین بندر تجاری ایران قرار گرفت.

اسحاق جهانگیری با حضور در بندر شهید رجایی، از بخش های مختلف آن از جمله فاز 3 طرح توسعه پایانه کانتینری بندر بازدید کرد و با توضیحات «محمد راستاد» معاون مدیرعامل سازمان بنارد و دریانوردی و مسئولین بندر شهید رجایی، از ظرفیت واردات، صادرات و روند خدمات رسانی در این بندر مطلع شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه بندر شهید رجایی گفت: براساس برنامه های پیش بینی شده این بندر قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد تا این کشتی ها بتوانند در بندر شهید رجایی عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.

دکتر جهانگیری افزود: علی رغم همه محدودیت های اعمال شده در تجارت خارجی کشور، تا الان میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب بوده و نسبت به سال های قبل کاهش قابل توجهی نداشته است.

جهانگیری با اشاره به اهمیت استان های مرزی در واردات و صادرات کشور افزود: استان هرمزگان یکی از مهمترین استان های مرزی است که حیات اقتصادی کشور به این استان وابسته است و انتظار داریم که دستگاه های ملی و استانی شرایط را به گونه ای مهیا کنند که فعالان اقتصادی بتوانند با شرایط بهتری نسبت به صادرات و واردات کالا اقدام کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تأکید بر این که هیچ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد، تصریح کرد: کالاهای اساسی به میزان لازم در کشور در حال ترخیص و تخلیه هستند و حتی برای سال 98 نیز سفارش توسط بخش خصوصی به ثبت رسیده و منابع مورد نیاز آن نیز پیش بینی شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیزگفت: در این طرح اسکله‌ای به طول هزار و ۴۰۰ متر به عمق ۱۷ و نیم متر در محوطه‌ای به طول ۱۱۲ هکتار ساخته می‌شود.

الله مراد عفیفی پور افزود: برای ساخت این اسکله ۴ و نیم میلیون متر مکعب لایروبی و خاک برداری می‌شود.وی گفت: ساخت این اسکله از اردیبهشت آغاز شده با سرمایه گذرای ۵۰۰ میلیون یورو آغاز شده و در مدت سه سال ساخته می‌شود.

وی افزود: افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید به ۸ میلیون TEU کانتینر افزایش می‌یابد و امکان پذیرش کشتی‌های با ظرفیت ۱۸ و ۴۰۰ TEU کانتینر در بندر شهید رجایی فراهم می‌شود.

الله مراد عفیفی پور گفت: با اجرای این مرحله زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر را فراهم می‌شود.وی افزود: افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید به ۸ میلیون TEU و قابلیت پذیرش کشتی‌های با ظرفیت ۱۸ و ۴۰۰ TEU از اهداف توسعه بندر شهید رجایی است.

بهره برداری از آب شیرین کن

صد هزار مترمکعبی بندرعباس

اسحاق جهانگیری در مراسم بهره برداری از آب شیرین کن صد هزار مترمکعبی بندرعباس افزود: مسئله آب جدی است که برای پرداختن به توسعه صنعتی، اقتصادی و رفاه مردم باید به آن بپردازیم.

وی گفت: محدودیت منابع آب مسئله امروز و فردای ما نیست، بلکه مسئله سیاسی، اجتماعی است.جهانگیری گفت: موضوع کمبود آب خاص ایران نیست، بلکه مسئله بسیار جدی، ملی، جهانی و منطقه‌ای است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: کمبود آب امروز دیگر خاص بخش صنعت و کشاورزی نیست.وی گفت: مردم برخی از شهرستان‌ها از جمله هرمزگان بسیار ما را همراهی کردند.

وی گفت: ایران در منطقه‌ای واقع شده که آب در آن مسئله بحرانی، ملی و جدی است و باید مورد توجه دولت و مردم قرار گیرد.جهانگیری گفت: یکی از دغدغه‌های مردم هرمزگان ورود فاضلاب به دریا است.

وی گفت: در این زمینه باید از بخش خصوصی استفاده شود و واحد‌های صنعتی موجود در استان هم باید طرح فاضلاب را اجرا کنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ طرح بزرگی در کشور اجرا نمی‌شود مگر پیوست زیست محیطی آن مشخص شود.

جهانگیری افزود: خلیج فارس به دریای آزاد راه دارد و کشور‌های حاشیه خلیج فارس برداشت بیشتری از آب دریا و شیرین سازی آب دارند.

وی گفت: استفاده بیشتر از آب دریا حق ماست.معاون اول رئیس جمهور گفت: تلاش وزارت نیرو براین است که مشکل آب آشامیدنی مردم بندرعباس حل، و از این نعمت پرهزینه، به نحو مطلوب استفاده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خواستار استفاده از ظرفیت نیروهای بومی و ماندگار استان در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی هرمزگان شد.

احمد مرادی  بیان اینکه یکی از دغدغه‌های استان هرمزگان عدم برگشت درآمدهای مازاد مالیاتی به هرمزگان است خطاب به معاون اول رئیس جمهور ، اظهار کرد: امیدوارم با دستور شما و بازگشت این درآمد ارزشمند به هرمزگان هدیه‌ای گران‌بها به مردم هرمزگان داده باشید.

وی با بیان اینکه یک نامه درخواست بنده به معاون اول رئیس‌جمهور  یادگاری نگهداری می‌کنم، اظهار کرد: در این نامه خواسته‌شده بود تا در هیئت‌مدیره بنگاه‌های اقتصادی، پالایشگاه‌ها و مناطق آزاد از نیروهای کارشناس و توانمند استان هرمزگان بهره گرفته شود که حتی شما دستور دادید و نامه زدید اما امیدوارم عملیاتی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی امروز دغدغه مردم هرمزگان است و آن‌هم نگرانی مسائل زیست‌محیطی است، گرچه کارشناس نیستم اما امیدوارم این نگرانی از مردم برطرف شود تا سال‌های آینده، آیندگان به ما نفرین نکنند.

وی ادامه داد: این آب از بندرعباس به سیرجان و یزد منتقل شود و هیچ‌کس حق مخالفت ندارد اما انصاف باید رعایت شود که مردم را اطمینان دهیم که از این آب استفاده کنند و مردم هرمزگان تشنه نشوند که آب به استان دیگری برود.

مرادی در پایان گفت: اکنون شایعاتی شنیده می‌شود که از محل اعتبارات استان باید سهم آب هرمزگان از این آب‌شیرین‌کن خرید تضمینی شده و هزینه‌هایی بر دوش استان برای ساخت مخازن گذاشته شود اما امیدوارم این امر بر دوش استان نیفتد و وزیر نیرو این قول را داد تا این مهم عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان نیزگفت: بخش خصوصی برای راه اندازی فاز نخست آب شیرین کن صد هزار متر مکعبی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

امین قصمی افزود: با راه اندازی سایت آب شیرین کن ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت غرب شهر بندرعباس و بندر خمیر از آب آشامیدنی با کیفیت بهره‌مند شدند.وی گفت: دولت مجوز خرید تضمینی آب آب شیرین کن را صادر کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان با بیان اینکه همه تاسیسات زیربنایی فاز‌های دیگر آب شیرین کن آماده شده است افزود: تا پایان سال آینده فاز‌های دیگر این آب شیرین کن صد هزار متر مکعبی به مدار می‌آید.

قصمی افزود: بهره برداری کامل سایت آب شیرین کن صد هزار متر مکعبی بندرعباس ۵۰ درصد نیاز آبی استان بر طرف می‌شود.

وی گفت: هم اکنون ساخت ۱۷ سایت آب شیرین‌کن با سرمایه گذاری بخش خصوصی در هرمزگان در حال اجرا است و سالیانه ۲۳ میلیون مترمکعب منابع آب آشامیدنی استان با شیرین سازی آب دریا تامین می‌شود.

قصمی گفت: هم‌اکنون ۲۲ درصد از نیاز آبی استان با شیرین‌سازی آب دریا و ۷۸ درصد آن با منابع سطحی و زیرسطحی تأمین می‌شود.

بهره برداری از سه طرح

در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

با حضور معاون اول رئیس جمهور سه طرح در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: این طرح‌ها مرحله نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز، واحد گازرسانی به صنایع و نیروگاه هرمز و ساخت جاده و دیوار پیرامون زمین‌های سایت توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس است.

 خلیل قاسمی افزود: برای ساخت مرحله نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، ۴۶ میلیون یورو هزینه شده است.

با بهره برداری از مرحله نخست این نیروگاه ۸ تا ده درصد به ظرفیت برق استان افزوده و کمبود برق در تابستان جبران می‌شود. ساخت این نیروگاه اواخر سال ۹۴، با ظرفیت اسمی ۲۳۵ مگاوات آغاز شده است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: برای اجرای دو طرح واحد گازرسانی به صنایع و نیروگاه سایت میانی، و ساخت ۴۳ کیلومتر جاده و دیوار پیرامون زمین‌های سایت توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

قاسمی افزود: شصت نفر در زمان بهره برداری از مرحله نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز مشغول بکار شدند.همچنین جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) بازدید کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها