معاون اول رئیس جمهور در بندرعباس تاکید کرد:

غبار محرومیت از هرمزگان برداشته می‌شود



صبح ساحل ، سیاسی - معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای اداری هرمزگان گفت : درپی بازگشت ثبات به بازار هستیم، زیرا این نوسان‌ها جنگ تبلیغاتی دشمن است.

اسحاق جهانگیری افزود : ما از اقتصادانان، کارشناسان و نخبگان می‌خواهیم با کمک یکدیگر ثبات را به اقتصاد ایران برگردانیم و کاری کنیم نرخ ارز و بازار و تورم با ثبات و قابل پیش بینی باشد.

وی گفت: صادرکنندگان از وضعیت فعلی افزایش قیمت ارز برای توسعه صادرات غیر نفتی باید استفاده و ما به ازای آن ارز و کالای مشابه مورد نیاز کشور وارد کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: سختی‌هایی که در خصوص تحویل ارز صورت گرفته نباید در چرخه اقتصادی کشور مشکل ایجاد و زندگی مردم را دچار بحران کند.

جهانگیری گفت: بدنبال راه‌هایی هستیم که تا بدون ایجاد رانت و فساد انگیزه سرمایه داری در کشور ایجاد و از شغل‌های موجود صیانت شود.

جهانگیری دربخش دیگری ازصحبت های خود افزود: آمریکایی بدنبال ایجاد نظم قلدرمابی در دنیاهستند و می‌خواهند همه کشور‌های دنیا تابع سیاست‌های آن‌ها باشد.

وی گفت: تحریم‌ها نشان داد که بیماری‌های مزمنی که در اقتصاد ایران وجود دارد که یک جا‌هایی سر باز می‌کند.معاون اول رئیس جمهور افزود: اکنون باید فرصت هاو ظرفیت‌های مختلفی که در کشور داریم احیا و بیماری‌های مزمن اقتصادی را با جراحی اصلاح کنیم.

جهانگیری در خصوص ظرفیت‌های هرمزگان گفت:استان هرمزگان از ظرفیت بالایی دربخش‌های کشاورزی، صنایع بزرگ و مادر فولاد آلومینیوم و نفت و گاز و مناطق آزاد برخوردار است و به علت مرز‌های طولانی توجه به صنعت دریامحوری و رونق گردشگری دریایی و شیلات و پروش آبزیان است.

وی گفت:غبار محرومیت از هرمزگان برداشته می‌شود و زیبنده نیست که بگوییم هرمزگان از استان‌های محروم است.معاون اول رئیس جمهور افزود:سیاست دولت این است که بر اساس محدودیت منابع آب صنایع آب بر در مرکز کشور توسعه پیدا نکند و با توسعه سواحل زمینه مهاجرت از دیگر نقاط کشور به سواحل فراهم می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: اختیارات باید از مرکز به استان‌ها واگذار شود در مقطع فعلی استان‌هایی که مرز دارند مهمترین مراکزی هستند که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنند.وی از مسولان استان خواست کاهش هزینه حمل و نقل دریایی، افزایش سرمایه صندوق خرد زنان و دریافت عوراض گمرکی بر اساس ارزش واقعی کالا مورد توجه قرار گیرد.

هرمزگان نباید وابسته دولت باشد

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در این جلسه گفت: کانون‌های محرومیت در هرمزگان مانند کوهشاه احمدی، جزیره هرمز، شهر رویدر، فین و بشاگرد نیازمند به نگاه ویژه و میان بر دارد تا بتوان فاصله شاخص‌های توسعه را کوتاه کرد.

وی پیشنهاد کرد سازمان‌های توسعه گر به سمت هرمزگان سوق داده و یک کارگروه ویژه و معین برای استان‌های همجوار در حوزه محرومیت زدایی ایجاد شود.

محمد آشوری گفت: تعارضاتی در انجام قانون ایجاد می‌شود که القا تبعیض در مناطق مختلف می‌کند به طور مثال دولت مصوبه دارد که ۵۰درصد جذب نیرو به نیرو‌های بومی هر منطقه اختصاص یابد، اما برخی از دستگاه‌ها آن را اجرا نمی‌کنند.

نماینده مردم هرمزگان گفت: یکی دیگر از تعارضات قانونی بحث ورود خودرو‌های مناطق آزاد به سرزمین اصلی بود که این قانون در اروند اجرایی شد، ولی در هرمزگان خودرو‌های قشم و کیش اجازه ورود به سرزمین اصلی و شهرستان‌های استان را ندارندآشوری افزود:در مناطقی این معافیت گمرکی داده شد، ولی در هرمزگان مانند جزیره هرمز این معافیت‌ها اجرا نشد این خواسته جدی مردم است.

وی گفت: هرمزگان با درآمدزایی بالا نباید وابسته دولت باشد، ۴فلات نفتی در استان وجود دارد اگر درآمد‌هایی این فلات‌ها در استان هزینه شود دیگر شاهد القای تبعیض در استان نخواهیم بود.

هدفگذاری سی هزار فرصت شغلی، توسعه سواحل مکران، توسعه بنادر شهید رجایی و ترانزیت کشور، شناسایی پهنه‌های معدنی و توسعه صنایع دستی و گردشگری از محور‌های این نشست است.

 22 هزار شغل

در هرمزگان ایجاد شد

استاندار هرمزگان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای امسال بیش از یک میلیارد دلارکالای غیر نفتی از هرمزگان صادر شده است که تا پایان سال سه میلیارد دلار هدفگذاری شده است.

فریدون همتی افزود: استان هرمزگان توانسته در جذب منابع تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی روستایی رتبه نخست کشور را کسب کند.

وی گفت: سال گذشته حدود 22 هزار شغل در هرمزگان ایجاد شد و برای سال جاری ایجاد 30 هزار شغل در هرمزگان هدف گذاری شده است.

رئیس شورای اداری هرمزگان با بیان اینکه فاز اول بندر منطقه ویژه پارسیان آماده بهره برداری است، افزود: متقاضیان برای سرمایه گذاری در زمینه‌های پتروشیمی، فولاد و پودر آلومینا در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند.

همتی در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: ایجاد پایانه صادرات نفت، پالایشگاه 350 هزار بشکه‌ای توسط بخش خصوصی، شهرک صنعتی دو هزار هکتاری، نیروگاه هزار و 400 مگاواتی سیریک و ایجاد منطقه آزاد در جاسک از جمله برنامه‌های در حال اجرا برای توسعه سواحل مکران است.

ساخت70 اب شیرین کن در کشور

وزیر نیرو در جلسه شورای اداری هرمزگان گفت: در سال آینده با راه اندازی سه نیروگاه برق در هرمزگان 25 درصد به تولید برق استان افزوده می‌شود.رضا اردکانیان افزود: این طرح‌ها نیروگاه 160 مگاواتی هرمز در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و نیروگاه 307 مگاواتی کلاس f در شهرستان بندرعباس، نیروگاه و 160 مگاواتی جزیره قشم است که در مجموع 627 مگاوات برق تولید می‌کنند.

وی افزود:سیاست دولت در توسعه استفاده از آب شیرین کن‌ها در شهر‌های ساحلی است و در این راستا 70 آب شیرینکن در کشور با مشارکت بخش خصوصی در سدست ساخت است.

وزیر نیرو افزود: در هرمزگان نیز 30 آب شیرین کن در حال ساخت است.اردکانیان درباره طرح‌های برق و آب در هرمزگان گفت:130 طرح در حوزه برق و آب با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حال ساخت است که برای تکمیل ان‌ها هزار و 480 میلیارد تومان اختصاص یافته است. 

  هرمزگان رتبه نخست آبیاری نوین در کشور 

محمود حجتی افزود: 106 هزار از 150 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان با سیستم‌های نوین آبیاری آبیاری می‌شودوی گفت: کشت گلخانه‌های استان دو برابر شده و به 290 هزار هکتار رسیده است.

حجتی افزود: امسال 60 میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان اختصاص یافته منجر به تغدیه سفره‌های زیر زمینی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: 33 درصد صید کشور در هرمزگان است و پیش بینی می‌شود امسال 300 هزار تن ابزی صید شود.

محمود حجتی افزود: استمهال وام کشاورزان و نوسازی نخل‌ها و باغ‌های فرسوده هرمزگان در دستور کار قرار دارد.

حجتی گفت: براساس برنامه ششم باید 5 درصد از بودجه استان‌ها به صندوق ها‌ی زیر بخشی، خرد زنان و توسعه‌ای اختصاص یابد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها