در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مطرح شد:

حواشی پارک خودروها در پارکینگ بیمارستان



«بیمارستان ملزم نیست پارکینگ داشته باشد اما دانشگاه علوم پزشکی برای تسهیل شرایط بیماران به‌صورت مزایده ،فضایی در بیمارستان را به بخش خصوصی بومی واگذار کرد و پارکینگی احداث شد» .

این مطلب را دکتر فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد و ادامه داد:اکثر بیمارستانهای کشور پارکینگ ندارند .

وی یادآور شد:  برای ما مهم است بیمار در کمترین زمان به اورژانس برسد، مجبور شدیم موانعی استفاده کنیم که مردم وسیله نقلیه خود را جلوی بیمارستان پارک نکنندو  در صورت لزوم در پارکینگ پارک کنند .

موضوع پارکینگ و نارضایتی مراجعه کنندگان  به مجتمع پیامبر اعظم بندرعباس  به  سالهای گذشته  بر می گردد زمانی که این بیمارستان پارکینگ نداشت   و بسیاري از مراجعان با مشکل نبود پارکینگ مواجه بودند

مراجعان  بویژه بیماران و خانواده هاي آنان هنگام مراجعه به بیمارستان آنقدر نگران بودندو با مشکلات متعدد روبرو شوند که به ناچار خودروي خود را در اولین فضاي خالی در بیرون از بیمارستان ، پارك کنند ویا   تا موقعی که این مرکز درمانی دارای پارکینگ شد و باید مراجعه کننده هزینه پارک را پرداخت کند. 

دکتر مهدی حسنی آزاد رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) با تایید سخنان دکتر فرشیدی  و در خصوص واگذاری پارکینگ این مجتمع به بخش خصوصی گفت:بدون تردید رسالت اصلی بیمارستان ها بهبود کیفیت خدمات درمانی توام با حفظ شان انسانهاست.

 پارکینگ بیمارستان به جهت رفاه حال شهروندان با کمک بخش خصوصی راه اندازی شده است.وی  با اشاره به اینکه تا سال 1395 بیمارستان پارکینگ عمومی نداشت ادامه داد: قطعا هنوز شهروندان هرمزگانی ترافیک و شلوغی جلوی درب اصلی بیمارستان تا قبل از سال 1395 را بخاطر دارند، در آن شرایط همراه بیماران مجبور بودند بعد از پیاده کردن بیمارخود ، وسیله نقلیه خود را، درمسیر ورودی اصلی بیمارستان ویا محیط خارج از بیمارستان پارک نمایند که این خود باعث بروز مشکلاتی بسیاری از جمله ازدحام خودرو در ورودی بیمارستان و ایجاد ترافیک ، عدم دسترسی سریع بیماران به اورژانس، جریمه خودروها و یا حتی سرقت از خودرو همراه بیمار می شد. 

دکتر حسنی آزاد افزود: لذا با توجه به اینکه رسالت اولیه بیمارستان ارتقای کیفی خدمات درمانی و ایجاد شرایط مناسب برای همراهان در راستای تکریم ارباب رجوع است تصمیم برآن شد در جهت رفاه حال شهروندان با مشارکت و مدیریت بخش خصوصی پارکینگ بیمارستان آماده و مورد بهره برداری قرار گیرد . وی اضافه کرد: با انجام این امر دسترسی بیماران به اورژانس بسیار راحت تر شد، حجم ترافیک جلوی در کاهش یافت، امنیت خودرو همراهان با پرداخت مبلغی به شرکت خصوصی پارک و تامین امنیت ، تامین شد، جرایم راهنمایی رانندگی و حتی میزان تصادف های بی مورد در ورودی اورژانس بسیار کاهش یافته است .

دکتر حسنی آزاد در خصوص تعیین یک لاین مشخص و گذاشتن موانعی در کنار این مسیر اصلی در ورودی اورژانس نیزگفت: در بیماران اورژانس گاها حتی حفظ ثانیه ها در حفظ عملکرد حیات و یا نجات جان بیمار بسیار مهم هستند.

 لذا در ورودی درب اصلی بیمارستان در مسیر اورژانس با مشخص کردن یک مسیر خطی آزاد وگذاشتن موانع در اطراف این مسیر از پارک سایر خودروها در این مسیر جلوگیری می شود تا در صورتی که بیمار بدحال وارد بیمارستان شد از یک مسیر مشخص و بدون مانع به راحتی و در کمترین زمان ممکن به اورژانس دسترسی پیدا کند. به گفته وی ، مجتمع آموزشی و درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس روزانه شش هزار نفر ورودی دارد و نزدیک به یک هزار و 500 پرسنل، یک هزار و 500 دانشجو و بیش از 300 پزشک متخصص دارد.

 کمبود تخت وتعداد زیاد بیماران مشکل حاد  اورژانس ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  ،مشکل حاد  اورژانس های مانند بندرعباس ،  میناب ، لنگه و... کمبود تخت وحضور تعداد زیاد بیماران بستری شده دانست و که  نباید بیماردر اورژانس بماند بلافاصله بعد از تشخیص بیماری یا به بخش و یا به خانه ارجاع داده شوند.

دکتر فرشیدی در حالی که  در  جمع خبرنگاران سخن می گفت معتقد بود بیمارستانهای استان همچنان با کمبود تخت ها  روبرو است . وی  عملکرد  دکتر داوودی (رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی استان)  در افزایش تخت‌های بیمارستانی ستودنی دانست واظهار داشت: بنده وظیفه خود می‌دانم این مسیر را ادامه دهم تا در چند سال آینده یک هزار و 900 تخت جدید راه‌اندازی شود.

این مقام مسوول  از تکمیل پردیس علوم پزشکی سخنانی گفت و ادامه داد:بنا داریم برخی املاک دانشگاه علوم پزشکی مثل سازمان بهیاری سابق، هفت بلوک خوابگاه خالی در مجتمع 700 دستگاه و ... را تغییر کاربری دهیم تا بتوانیم پردیس دانشگاه علوم پزشکی واقع در بلوار امام حسین(ع) را تکمیل کنیم.

دکتر فرشیدی این را هم اضافه کرد که  بسیاری از بیمارستان‌های استان از ابتدا کاربری بیمارستان نداشته و به همین دلیل در طول زمان به اجبار به‌اضافه کردن تخت و اصلاح شدند  که هزینه‌های بسیاری را در پی دارد.

 رصد سلامتی افراد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   کاهش بیماری و بیمار را از برنامه های  مهم خود اعلام کرد و افزود:اساس کار را می‌خواهیم بر رصد همه افراد جامعه بگذاریم، همه ما باید از نظر سلامتی رصد شویم.وی افزود: غربالگری فشارخون از برنامه‌هایی است که تصمیم دارم امسال عملی کنیم و درصدد هستیم برای این کار چند پایگاه در ساحل برپا کنیم. دکترفرشیدی عنوان کرد: بیماران بشاگرد و کوشکنار هم بیمار ما هستند، جامعه ما نیاز به لبخند دارد و باید از تنش دور باشد.

 افتتاح 115 طرح پروژه بهداشتی و درمانی در هفته سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  در ادامه به افتتاح 115 طرح  پروژه بهداشتی و درمانی در هفته سلامت اشاره کرد و ادامه داد: ۱۱۵ پروژه بهداشتی درمانی اعم از مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، خانه های بهداشت و تعدادی محل زیست پزشک و کادر بهداشتی درمانی در سراسر استان هرمزگان افتتاح خواهد شد.

دکتر فرشیدی اظهار کرد: پوشش همگانی سلامت شعار حکیمانه است چراکه هنوز نیمی از مردم دنیا دسترسی به بهداشت و درمان ندارند، باید سیستیمی وجود داشته باشد که مردم در هرجایی بتوانند مراجعه کنند، 591 خانه بهداشت، 300 واحد خدمات سلامت و پایگاه‌های مختلفی داریم اما مردم باید این اطلاع را داشته باشند که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

 مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان در این نشست خبری ر خصوص برنامه های هفته سلامت گفت: همزمان با سراسر کشور برنامه‌های متنوع آموزشی و اطلاع‌رسانی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با محوریت شعار هفته سلامت برگزار خواهد شد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت) فرصتی برای مشارکت همه افراد جامعه در راستای تحقق اهداف نظام سلامت در ارتقاء شاخص های مختلف بهداشتی است ، که امسال نیز با همکاری و همراهی دستگاه‌های مرتبط با شعار «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری هر یک از روزهای هفته سلامت ۱۳۹۸ عنوان کرد: یکشنبه اول اردیبهشت با عنوان «دسترسی عادلانه به خدمات سلامت»، دوشنبه دوم اردیبهشت با عنوان «آموزش رکن سلامت»، سه‌شنبه سوم اردیبهشت با عنوان «مشارکت اجتماعی و سلامت»، چهارشنبه چهارم اردیبهشت با عنوان «مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سلامت روان»، پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت با عنوان «سلامت در حوادث و بحران‌ها»، جمعه ششم اردیبهشت با عنوان «سبک‌زندگی سلامت‌محور» و شنبه هفتم اردیبهشت با عنوان «سلامت، جمعیت و خانواده» نام‌گذاری شده است.

دکتر نوروزیان ادامه داد: اجرای برنامه‌‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در قالب شعار هفته سلامت امسال، دیدار مسئولان دانشگاه با امام جمعه و مسئولین استانی ، برگزاری مسابقات نقاشی و طراحی پوستر بصورت استانی، زیارت قبور مطهر شهدا ، حضور در نماز جمعه همراه با غربالگری نمازگزاران و سخنرانی معاونت بهداشتی دانشگاه در ارتباط با شعار هفته سلامت، عیادت از بیماران و برگزاری مراسم صبحانه سالم در مدارس حاشیه شهر از‌جمله مهم‌ترین برنامه‌های هفته سلامت در دانشگاه‌ علوم پزشکی هرمزگان می باشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه ابراز کرد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت مراقبتهای اصلی در زمینه بهداشت است که باید برای همه افراد و خانواده ها قابل دسترس باشد ، این خدمات بخش اساسی نظام بهداشتی و توسعه اقتصادی اجتماعی کشور است .مراقبتهای بهداشتی اولیه نخستین سطح تماس فرد ، خانواده و جامعه با نظام بهداشتی کشور بوده و خدمات را تا حد ممکن به جایی که مردم در آن کار و زندگی می کنند، می برد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها