ثروتمندان مصرف‌کنندگان یارانه پنهان اند



به گزارش صبح ساحل لاهوتی با اشاره به لزوم عدم تکیه بودجه کشور به نفت گفت: ما سال‌هاست که روی این موضوع بحث کرده‌ایم و به جمع‌بندی مشخصی نرسیده‌ایم. بالاخره باید در ساختار بودجه با برنامه‌های زمان‌بندی شده این کار را انجام دهیم. ما همیشه این شعار را داده‌ایم و بحث استفاده نکردن از نفت را در بودجه مطرح می‌کنیم اما اگر محقق شده بود، امروز خیلی راحت در برابر تحریم‌های آمریکا مقاوم بودیم. بنزین یکی از مواردی بود که آمریکایی‌ها از طریق آن ما را تحریم می‌کردند ولی امسال چون‌ بنزین را خودمان تامین می‌کنیم، دیگر در مقابل تهدید آن‌ها قرار نداریم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مصرف ما در آب و برق و گاز زیاد است و یکی از پرمصرف‌ترین کشورها هستیم. ما چهار برابر میانگین مصرف دنیا در حال مصرف هستیم. زمانی که فشار تحریم را داریم، باید رعایت کنیم.

وی درباره لزوم ادغام دستگاه‌های موازی گفت: دستگاه‌های موازی فرهنگی و کمکی و امدادی و... داریم. وقتی از کوچک‌ کردن دولت سخن می‌گوییم منظورمان این نیست که دستگاه‌ها ده‌ها نفر را بیرون کنند بلکه خیلی از این دستگاه‌های موازی می‌توانند در هم ادغام و کوچکتر شوند.

نماینده مردم لنگرود در پاسخ به سوالی درباره لزوم سر و سامان دادن به یارانه‌های پنهان هم گفت: یارانه‌های پنهان ما هم وحشتناک است. به عنوان مثال قیمت تمام شده بنزین حدود هشت هزار تومان است ولی ثروتمندان و کسانی که تعداد خودروی‌های بیشتری دارند، بیشتر استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر ثروت‌مندان جامعه از یارانه‌های پنهان استفاده می‌کنند. وقتی به یک روستا می‌رویم که آنچنان برق یا بنزینی مصرف نمی‌کنند؛ می‌بینیم یارانه‌های پنهان ما نزدیک به دوبرابر بودجه عمومی کل کشور است که ثروتنمدان جامعه مصرف‌کنندگان آن هستند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی تصریح کرد: من نمی‌گویم همه این‌ها را روز اول انجام دهیم بلکه هرکدام از این موارد می‌تواند برای خود شرایط و زمان‌بندی داشته باشد و این موضوع را متناسب با زمان می‌توانیم عمل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید لایحه اصلاح ساختار بودجه چه زمانی به مجلس ارائه شود؟، گفت: تصور من این است که با توجه به آن فرصت سه ماهه که سپری شده حداکثر تاماه آینده به مجلس بیاید.

لاهوتی درباره مصوبه مجلس درمورد افزایش حقوق‌ها و نحوه اجرای دولت، با اشاره به اقدامات دولت درباره این مصوبه گفت: اگر اشتباهی هم وجود داشته این مصوبه مجلس بوده که اشتباه بوده است و دولت درست اجرا کرده است. دولت گفت می‌خواهم به همه ۲۰ درصد افزایش بدهم و چون تعیین ضرایب با دولت بود درنتیجه دولت درست عمل کرد و حالا اگر قرار است اتفاقی رخ دهد، قانون باید عوض شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها