سرانه مصرف مرغ کرمانی‌ها پایین‌تر اما نرخ تمام شده مرغ گران ترین در کشور



استاندار کرمان گفت: علی‌رغم اینکه سرانه مصرف مرغ استان از مصرف متوسط کشور پایین‌تر است در تولید هم نمی‌توانیم مصرف استان را تامین کنیم و نرخ تمام شده هم گران‌تر از آن چیزی که باید باشد، عرضه می‌شود.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از مهر، محمدجواد فدائی امروز در آیین روز ملی دامپزشکی در کرمان یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در جامعه را دامپزشکی دانست و اظهار داشت: استان کرمان حدود ۴۵ هزار و ۳۰۰ تن و پنج درصد از گوشت قرمز کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: در تولید گوشت مرغ در کشور ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال تولید می‌شود که در استان کرمان حدود 48 هزار تن یعنی دو درصد تولید کشور را داریم و در مقایسه با نسبت جمعیتی چهار درصد در این بخش در استان عقب هستیم و باید در زمینه تولید گوشت مرغ توسعه پیدا کنیم.

استاندار کرمان ادامه داد: مصرف سرانه گوشت مرغ در کل کشور حدود ۲۸ کیلوگرم و استان ۲۱ کیلوگرم و تولید ۱۹ است یعنی علی‌رغم اینکه مصرف متوسط استان از مصرف متوسط کشور پایین‌تر است در تولید هم نمی‌توانیم مصرف استان را تامین کنیم و باید مقداری از استان‌های اطراف تامین شود.

فدائی تصریح کرد: تقریباً یکی از ایرادهایی است که در تولید ما وجود دارد که قابل رفع است، اما در وضع قیمت‌ها و نرخ‌ها از جایی که ما باید نیاز مردم را با نرخ مناسب در اختیار آنها قرار دهیم در نرخ تمام شده هم متاسفانه در گوشت مرغ یک مقدار گران‌تر از آن چیزی که باید عرضه می‌شود و با بررسی‌هایی که در استان صورت گرفته علت عمده آن حضور واسطه‌ها در زنجیره تولید و تامین نقدینگی و هزینه‌ها توسط این واسطه‌ها است که باید حل شود و در واقع یک اراده مدیریتی می‌خواهد.

وی گفت: با تشکیل تعاونی توسط خود اتحادیه تولید کنندگان و اینکه کار تامین نقدینگی را آنها خودشان انجام دهند این مشکل هم قابل حل است و نیاز به همت جسارت و شجاعت مدیران تولید دارد که کمک کنند این مشکل حل شود و مردم از این حیث در مشقت نباشند.

فدائی خاطرنشان کرد: اما در بحث بهداشت و مسائل مربوط به دامپزشکی در سطح کشور و استان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و باید ادامه پیدا کند همانطور که اعلام شد ما در سال گذشته مواجه شدیم با احتمال شیوع تب کریمه کنگو که اقدامات خوبی برای پیشگیری از شیوع این بیماری انجام شد.

۲۱۳ هزار خانوار عشایری در کشور

علی‌اصغر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ما با بحران‌های جدی را در امر دامپزشکی در گذشته پس سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر رتبه ۸ تولید تخم مرغ در دنیا را داریم.

وی با اشاره به اینکه رکورد کاهش کانون‌های تب برفکی را در 12 سال اخیر زدیم و از ۴۲ درصد به هزینه و حدود ۶۵ درصد تصدیگری دولت را هم کاهش داد، افزود: 100 درصد گاوداری‌های صنعتی را در قالب این برنامه پوشش دادیم و یک ریال هم از دولت هزینه نکردیم.

معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور به چالش‌های کنونی دامپزشکی اشاره و عنوان کرد: کنترل بیماری‌ها و بحث ایمنی مواد غذایی دو بحث سازمان دامپزشکی کشور است و ما برای هدف اول یکی از مهم‌ترین چالش‌ها قرارگرفتن و موقعیت جغرافیایی کشورمان است.

ماکنعلی با بیان اینکه قسمت قابل توجهی از گوشت مورد نیاز کشورمان را تامین و بحث تب برفکی را کنترل کردیم، خاظرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های فرآروی ما در دامپزشکی کشور دینامیک جمعیت دائمی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا معدود کشورهایی هستند که جمعیت عشایر دارند، افزود: ما ۲۱۳ هزار خانوار عشایر با حدود یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت داریم که ۲۵ میلیون رأس دام دارند که این تعداد دام نیاز به مدیریت دارند و رصد و پایش در این جاها کار بسیار سختی است واز نظر فرهنگی و اجتماعی شرایط خاص خود را دارند.

ماکنعلی بیان کرد: ما می‌توانستیم بروسلوز را  در حد کشورهای توسعه یافته کاهش دهیم ولی به دلیل ساختار جمعیت عشایر کار بسیار سخت است.

 

 

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها