بی‌نیازی به فروش نفت با سهیم شدن در تجارت حلال



مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: در صورت سهیم شدن در بازار 2500میلیارد دلاری تجارت حلال، از فروش نفت بی‌نیاز می شویم.

 

به گزارش صبح ساحل، عیسی باقرزاده همایی شامگاه دوشنبه در مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه استاندارد در روز جهانی استاندارد که با شعار استانداردهای ویدئویی خالق صحنه جهانی نامگذاری شده است؛ اظهارداشت: سالیانه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد دلار تجارت حلال در دنیا وجود دارد.

وی افزود: به عنوان کشوری مسلمان که تمام استانداردهای حلال با نقش آفرینی سازمان ملی استاندارد در کشورمان نوشته می شود، اگر بخشی از تجارت حلال را جذب کنیم، نیازی به فروش نفت نداریم.

مدیرکل استاندارد هرمزگان بیان کرد: در این حوزه بایستی اهتمام بیشتری صورت گیرد تا بخشی از این تجارت را در دست بگیرم.

 

باقرزاده همایی گفت: مقام معظم رهبری به حوزه استاندارد توجه ویژه دارند و در بند ۲۴ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی معظم له به موضوع استاندارد و افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی اعم از کالا و خدمات تاکید شده است و بایستی تمامی کالاهای تولیدی و خدمات دارای پیوست استاندارد باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا در سال ۹۶ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد جمهوری اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و ابلاغ شد که در ماده ۳ این قانون تصریح شده است که تمامی دستگاه های اجرایی ملزم هستند کالاها و خدمات را به صورت مقررات فنی و استاندارد تدوین و اجرا کند و نظارت بر حسن اجرا این استانداردها نیز با سازمان ملی استاندارد است.

 

مدیرکل استاندارد هرمزگان بیان داشت: استاندارد سازمانی فرابخشی است که در ماده ۳۵ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد نیز که وظایف و اختیارات اعضای شورای عالی استاندارد را معرفی می کند، استاندارد تنها سازمانی است که در شورای عالی استاندارد، تمام ارکان نظام، سه قوای سه گانه و بخش خصوصی، اتاق های اصناف، تعاون و بازرگانی در شورای عالی استاندارد در آن حضور دارند که نشان از جایگاه و اهمیت استاندارد و استاندارد سازی است.

باقرزاده همایی ادامه داد: فرهنگ استاندارد فرهنگ خوبی هاست و برای تمامی امورات استاندارد را رعایت کنیم.

وی اظهار داشت: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد فقط برای سازمان ملی استاندارد نیست و برای تمامی دستگاه های اجرای و غیردولتی است و همه ضوابط و برنامه ها اجرایی و دستورالعمل ها بایستی به تصویب این شورا برسد.

مدیرکل استاندارد هرمزگان خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران از دغدغه مردم غافل نشده است.

 

باقرزاده همایی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان که رهبر معظم انقلاب نیز از محصولات دانش بنیان بازدید و در جمع نخبگان سخنرانی داشتند و بر اهمیت محصولات دانش بنیان بسیار تاکید داشتند گفت: اگر کسی ادعا کرد محصولی دانش بنیان است تا مورد پذیرش مردم قرار گیرد، بایستی مرجعی تایید کند.

وی ابراز داشت: از طرفی دیگر محصولات دانش بنیان بایستی تجاری سازی شوند که اولین گام برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان، استاندارد سازی آن محصول و تدوین استانداردهای مربوطه و در حقیقت ارتباط برقرار کردن بین محصول و مصرف کننده است که سازمان ملی استاندارد در این رابطه گام های موثری را برداشته است.

مدیرکل استاندارد هرمزگان افزود: در استاندارد هرمزگان برای اولین محصول دانش بنیان علامت استاندارد دانش بنیان(دانش نماد) را صادر کردیم.

باقرزاده همایی بیان کرد: آمادگی داریم تا با کمک پارک علم و فن و آوری و شرکت های دانش بنیان برنامه هایی را در این حوزه داشته باشیم.

 

وی گفت: در استان به کمک دامپزشکی و جهادکشاورزی در این حوزه اقدام شده و در گام نخست کشتارگاه های دام و طیور، لبنیاتی، کنسرو ماهی و... ، از علامت استاندارد حلال پیگیریم که برخوردار شوند.

مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: در واقع اعطای این علامت حلال برعهده سازمان ملی استاندارد گذاشته شده است و برخی سودجویان از علامت جعلی حلال استفاده می کنند.

باقرزاده همایی افزود: در حوزه محصولات نانو هم با کمک انجمن نخبگان و... در زمینه استانداردسازی نانو فعالیت داریم و «نانو نماد» علامت استاندارد محصولات نانو طراحی شده است و در خبرها هم اعلام شد که صدمین استاندارد در حوزه نانو تدوین شده است.

 

وی افزود: در حوزه استانداردسازی در بخش محصولات کشاورزی با همکاری جهادکشاورزی نیز برنامه‌هایی در حال اجراست که محصولات کشاورزی که مردم استفاده می کنند، سالم، و استانداردهای لازم را داشته باشد و باقیمانده کود و... استاندارد باشد.

مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: توسعه مشاغل خانگی که یکی از سیاست های دولت است و بایستی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ارتباط برقرار شود که این ارتباط می تواند با علامت ملی استاندارد در محصولات مشاغل خانگی باشد.

باقرزاده همایی اظهار داشت: برای تحقق این برنامه ها، تشکیل انجمن ها را شروع کرده ایم و در استان انجمن مدیران کنترل کیفیت که نقش اساسی را در حوزه استانداردسازی محصولات تولیدی در واحدهای تولیدی دارند، تشکیل شده و در حوزه آزمایشگاه های همکار نیز انجمن مربوطه تشکیل شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد: انجمن‌های شرکت‌های بازرسی و سایر انجمن‌های فعال در حوزه استاندارد فعالیتشان را با همراهی دستگاه‌های اجرایی تشکیل شوند.

مدیرکل استاندارد هرمزگان افزود: ماده ۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد را با کمک دستگاه های اجرایی دولتی بایستی محقق کنیم که در همین راستا دفاتر استانداردسازی در برخی دستگاه ها فعال شده و سایر دستگاه که هم بایستی چنین دفاتری داشته باشند تا استاندارد نویسی در حوزه خودشان انجام شود.

باقرزاده همایی گفت: مراکز علمی و دانشگاهی بایستی این وظیفه را به عهده بگیرند و استانداردهای مورد نیاز استان را تدوین کنند.

 

وی افزود: از همکاران بخش خصوصی، شرکت های بازرسی و آزمایشگاه همکار و... می خواهیم در حوزه های مختلف محصولات، کشاورزی، حلال، دانش بنیان، نانو فناوری و... در حوزه های مختلف مشارکت داشته باشند.

مدیرکل استاندارد هرمزگان بیان کرد: روزانه بیش از یک‌هزار مراجعه کننده به ادارات استاندارد و شرکت‌های زیرمجموعه داریم که برای اینکه در ساعات اداری به مردم خدمات ارائه کنیم، مراسم روز استاندارد را شب برگزار کردیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها