معاون دادگستری استان خبر داد

افزایش ۷ درصدی پرونده‌های طلاق در استان کرمان در ۶ ماهه اول امسال



معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان از افزایش ۷ درصدی پرونده‌های طلاق در استان کرمان در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۵ هزار و ۲۷ تعداد پرونده‌های ورودی طلاق به دادگستری‌های استان بوده که در مدت مشابه سال جاری ۵ هزار ۳۸۳ پرونده در این زمینه داشتیم.

به گزارش  صبح ساحل، "حمید خالقی" پیش از ظهر امروز دوم آبان‌ماه در در جمع خبرنگاران به مناسبت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با محوریت آخرین خدمات الکترونیکی قضائی به مردم گفت: پرونده‌های ورودی به دادگستری در ۶ ماهه اول سال گذشته، ۲۷۰ هزار ۵۸۹  مورد بوده که نسبت به ۶ ماهه اول سال جاری با ۵.۵۴ درصد رشد به ۲۸۵ هزار و ۵۸۱  رسیده است.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال ۹۷ پرونده‌های خروجی از دادگستری استان کرمان ۲۷۰ هزار و ۵۴۱ مورد بوده که در ۶ ماهه اول امسال با ۴.۸ درصد رشد به ۲۸۳ هزار و ۴۸۱ مورد رسیده است؛ همچنین پرونده‌های کیفری در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۱۰ هزار و ۱۳۱ مورد بوده که با ۳.۸۲ درصد رشد در مدت مشابه امسال به ۱۱۴ هزار و ۳۳۸ پرونده رسیده‌اند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان به اتهامات اول استان اشاره کرد و افزود: بیشترین اتهامات استان کرمان به ترتیب؛ سرقت موجب تعزیر با ۱۹.۶۲ درصد، ضرب و جرح عمدی با ۱۴.۷ درصد، توهین با ۱۲.۹۲ درصد، ایراد صدمه غیرعمدی (تصادفات) با ۱۲.۵ درصد، تهدید با ۱۱.۶۸ درصد، نگهداری مواد مخدر با ۳.۸۴ درصد و حمل مواد مخدر ۳.۸۳ درصد از کل پرونده‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: سرقت، ضرب و جرح، توهین و تهدید؛ ۴۷ درصد پرونده‌های قضائی استان کرمان را تشکیل می‌دهند که این موارد نشان دهنده کاهش آستانه تحمل مردم است.

خالقی تعداد ورودی پرونده‌های حقوقی استان در ۶ ماهه اول امسال را ۶۷ هزار و ۱۱۵ پرونده عنوان کرد و گفت: پرونده‌های حقوقی ۲۱.۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است شایان ذکر است که ۳.۵۷ درصد این پرونده‌ها حقوقی مربوط به طلاق است.

وی با بیان این مطلب که آمار طلاق مطرح شده در دستگاه قضائی ما با آمار اعلامی سازمان ثبت اسناد متفاوت است زیرا ثبت اسناد آمار مواردی که منجر به طلاق شده را اعلام می‌کند اما ما آمار پرونده‌های وارده در این خصوص که ممکن است در نیمه راه به سازش منجر شده باشند، را اعلام می کنیم ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۲ هزار و ۵۲۵ پرونده طلاق توافقی داشتیم که نسبت به بازه زمانی مشابه؛ امسال با ۳ درصد افزایش به ۲ هزار و ۶۰۲ مورد رسیده است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان اضافه کرد: ۲ هزار و ۸۰ پرونده طلاق در ۶ ماهه اول سال گذشته به درخواست زوجه داشتیم که در ۶ ماهه اول امسال این تعداد پرونده به ۲ هزار و ۲۳۶ مورد رسیده که نشان‌دهنده ۸ درصد رشد در این زمینه است، همچنین ۴۲۲ پرونده طلاق به درخواست زوج در ۶ ماهه اول سال گذشته در دادسراهای استان کرمان ثبت شده که امسال در مدت مشابه سال گذشته با ۲۹ درصد رشد، به ۵۴۵ مورد رسیده است.

وی از افزایش ۷ درصدی پرونده‌های طلاق در استان کرمان در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۵ هزار و ۲۷ تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری‌های استان با موضوع طلاق بوده که در مدت مشابه سال جاری این پرونده ها به ۵ هزار ۳۸۳ مورد رسیده است.

خالقی به اقدامات حوزه فناوری دادگستری استان اشاره کرد و با بیان اینکه که ۸۳ درصد ابلاغ‌های استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود افزود: ۳ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۵۲۸ ابلاغ الکترونیکی تاکنون در استان توسط دستگاه قضائی انجام شده است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان با اشاره به فعالیت ۴۱ دفتر خدمات قضایی در سطح استان و راه اندازی ۱۴ دفتر دیگر، با تبیین اقداماتی که در این دفاتر خدمات انجام می‌شود، اظهار کرد: از روز گذشته از طریق دفاتر خدمات قضایی، موضوع شکواییه ها نیز به صورت کامل انجام می‌شود و از طریق پیامک اقدامات صورت گرفته به فرد اعلام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که سه نرم افزار توسط کارشناسان استان کرمان نوشته شده که اکنون به صورت کشوری اجرا می‌شوند، تصریح کرد: در استان کرمان یک هزار و ۹۱۷ کاربر فعال داریم.

خالقی از وصل شدن دادگستری استان کرمان به شبکه دولت خبر داد و در ادامه گفت: از این طریق با ۶۴ دستگاه اجرایی می‌توانیم ارتباط داشته باشیم

وی با بیان این مطلب که ۴۰ پابند الکترونیکی  نیز برای زندانی ها به استان کرمان اختصاص داده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۴ پابند الکترونیکی فعال هستند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان بیان کرد: سیستم ارتباطی ویدئو کنفرانس استان کرمان با زندان نیز مرتبط است و در این زمینه تنها استان کشور هستیم به‌گونه‌ای که برخی دادگاه‌های ما از طریق ویدئوکنفرانس با زندان برگزار می شود به‌طوری‌که در این راستا از ۶۸۵ جلسه‌ای که از سال ۹۶ تاکنون از طریق ویدئوکنفرانس داشته‌ایم ۵۷۵ جلسه به صورت دادگاهی و ۲۰ جلسه ارتباط با زندان‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۲ دوره‌ آموزشی از طریق ویدئوکنفرانس داشته‌ایم، تصریح کرد: ۱.۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی از طریق ویدئوکنفرانس برای دستگاه قضائی صورت گرفته که به دنبال افزایش این گونه جلسات هستیم ضمن آنکه در حال حاضر ۳۱ نقطه قضایی و ۱۳ نقطه زندانی استان به ویدئوکنفرانس وصل هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها