طرح های آبیاری نوین هرمزگان سه برابرمیانگین کشور است



طرح های آبیاری نوین انجام شده در زمین های کشاورزی هرمزگان سه برابر میانگین کشور است.

به گزارش صبح ساحل، مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان روز دوشنبه گفت: از ۱۵۶ هزار هکتار زمین های کشاورزی آبی این استان ۱۱۰ هزار هکتار آن (باغی و زراعی) به سامانه های آبیاری نوین مجهز شده است.

ایمان پژمایه افزود: طبق آمارواطلاعات منتشره وزارت جهاد کشاورزی اجرای این میزان سامانه آبیاری نوین درهرمزگان حداقل سه برابر میانگین کشور( ۲۴ درصد) است.

وی اضافه کرد: تنها درسال جاری تاکنون با اجرای دهها طرح، افزون بر چهارهزار و ۵۰۰ هکتارزمین زراعی و باغی درهرمزگان به سامانه های آبیاری نوین مجهز شده که این رقم تا پایان امسال به ۱۰ هزار هکتارافزایش می یابد.

 پژمایه اضافه کرد: با مجهز شدن ۴۰ هزارهکتار باقی مانده ظرف سه سال آینده، مجموع زمینهای کشاورزی (باغی و زراعی) قابل اجرای طرح های آبیاری نوین درهرمزگان به عدد صفر برسد.

 این مقام مسوول خاطرنشان ساخت: از فروردین ماه سال آینده با نصب تجهزات  الکترونیکی کار هوشمند سازی سامانه های آبیاری نوین در هرمزگان نیز آغاز می شود.

 مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بودجه مصوب این مدیریت را در سال جاری یکهزارو ۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ابراز داشت: تاکنون ۳۹۷ میلیارد ریال آن تخصیص یافته که پیش بینی می شود باقی مانده آن نیزاوایل اسفند ماه امسال پرداخت شود.

در اطلاعات منتشره آمده است: به ازای تجهیزهر یک هکتارزمین کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری، ۱۱ هزارمترمکعب درمصرف آب (نسبت به روش سنتی) صرفه جویی می شود.

 ۸۵ درصد از هزینه اجرای سامانه های آبیاری نوین توسط دولت به صورت بلاعوض و ۱۵ درصد باقی مانده نیز ازسوی بهره بردار(با دریافت تسهیلات ارزان قیمت) پرداخت می شود.

دراین اطلاعات وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۵۶ هزارهکتاربا تولید سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.

با توجه به وابستگی فعالیت های کشاورزی هرمزگان به سفره های زیرزمینی آب(۹۸ درصد سطح کشت آبی) می توان بیشتر پی به اهمیت طرح های آبیاری نوین دراین استان برد.

نزدیک به ۱۹ درصد ازجمعیت یک میلیون و ۷۷۸ هزار نفری هرمزگان در بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن ازجمله شیلات فعالیت دارند.

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها