بندرعباس و ورودی بی‌هویت!!



یک سال پیش در چنین روزهایی استاندار هرمزگان در نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی گفت: هیچ‌گونه کوتاهی در اجرای پروژه‌های عمرانی از مدیران مسئول و مرتبط این حوزه پذیرفته نیست.
ساماندهی و زیباسازی ورودی‌های شهر بندرعباس از مهم‌ترین اقداماتی است که باید هرچه زودتر انجام شود. به گفته نماینده عالی دولت ورودی‌های شهر بندرعباس باید برای مردم و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، بسیار جذاب و چشم‌نواز باشد. 
اکنون پس از گذشت 12 ماه از آن نشست، نه درجایی خبری از برخورد آقای استاندار با کوتاهی مدیران در اجرای پروژه‌های عمرانی شنیده و نه گزارشی از ساماندهی و زیباسازی ورودی‌های شهر بندرعباس به مردم ارائه‌شده است. باید ورودی هر شهر، از جذابیت خاصی برخوردار باشد؛ و به‌گونه‌ای طراحی شود که با تمام جذابیت نشان‌دهنده ویژگی‌های آن شهر باشد.
اهمیت ورودی‌های شهر آن‌قدر مهم است که هر ورودی با نماد و ویژگی‌های خاص خود می‌تواند ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان و تازه‌واردان به شهر را ایجاد می‌کند. بندرعباس، شهری منحصربه‌فرد است. شهری با پتانسیل‌های بالقوه و زمینه‌های سرمایه‌گذاری فراوان. تنها شهری است که از ناوگان حمل‌ونقل چهاروجهی برخورداراست. وجود ناوگان هوایی، دریایی، زمینی و ریلی در این بندر، بندرعباس را نسبت به تمام شهرهای کشور متمایز کرده است. بندرعباس با آن آوازه جهانی‌اش فاقد یک ورودی جذاب و دیدنی است. نه از شمال که مسافر وارد شهر می‌شود و نه از غرب و شرق و نه از جنوب که به دریا ختم می‌شود، ورودی ندارد. وقتی از شمال استان وارد بندرعباس می‌شوید با چه صحنه‌هایی روبرو می‌شوید. 
در دو سوی ابتدای شهر به‌جز ساختمان برخی از شرکت‌ها و دیوارهای طولانی پایانه حمل‌ونقل و بازارچه بابا غلام که به ایستگاه ثابتی برای خرید سوغات رانندگان مبدل شده اثری از زیباسازی به چشم نمی‌آید صف طویل خودروهای سنگین در پایانه بار، خودروهای حمل میوه، تعمیرگاه، انبار و...این صحنه‌ها نشانی از هویت شهری ندارند. بلکه تصویری نازیبا در ذهن هر مسافر و گردشگری ایجاد می‌کند. ورودی‌های غرب و شرق بندرعباس نیز هیچ نشانی برای ورود به این بندر تاریخی ندارد. 
متأسفانه تا به امروز اراده و اندیشه‌ای برای این کاردیده نشده است. محل ورود ناوگان‌های ریلی، هوایی، دریایی و زمینی نیز آن جذابیت خاص خود را ندارد. حتی فرودگاه بندرعباس، ایستگاه قطار، اسکله‌های مسافری شهر، پایانه‌های مسافربری، جذابیتی ندارند.
ورودی‌های هر شهر هویت یک شهر و منطقه را به تصویر می‌کشد، چیزی که در بندرعباس دیده نمی‌شود. این‌همه طرح و پروژه در شهر اجرا می‌شود دریغ از اجرای یک طرح ایده آل و متناسب با موقعیت شهر بندرعباس در ورودی این بندر مهم که همه از آن به پایتخت اقتصادی ایران یاد می‌کنند. برای معرفی بندرعباس چه باید کرد.
آیا ورودی یک شهر نباید جذاب باشد؟! طراحی یک ورودی زیبا برای شهر مهمی چون بندرعباس، می‌تواند دیدگاه‌های هر تازه‌واردی را به این شهر تغییر دهد. بندرعباس مهم‌ترین کلان‌شهر جنوب کشور و بزرگ‌ترین بندر اقتصادی ایران ورودی جذابی ندارد.
معمولاً ورودی شهرها زیباترین بخش شهرها را تشکیل می‌دهند که با ایجاد بلوار و فضای سبز و کاشت درختان صورت می‌پذیرد اما متأسفانه باوجود گذشت سال‌ها هنوز هم این بندر ثروتمند و پردرآمد از داشتن ورودی زیبا و آبرومند بی‌بهره است.
ورودی شهرهای دیگر چنان با نمادهای بومی طراحی‌شده که هر مسافری را مجذوب خود می‌کند. ورودی هر شهر، دروازه آن شهر محسوب می‌شوند که معرف هویت و فرهنگ هر شهر است اما وضعیت امروز به‌هیچ‌وجه زیبنده و مطلوب بندرعباس و شهروندان نیست. تاکنون در هیچ دولتی به زیباسازی و ساماندهی ورودی شهر بندرعباس به‌عنوان پایتخت اقتصادی ایران توجه نشده است. گویا از زمان تولد شهر بندرعباس، سیما و منظر شهری برای آقایان اصلاً مهم نبوده مثل خیلی از چیزهای دیگر.
چندین سال پیش زمزمه ساخت دروازه قران در مبادی ورودی شهر بندرعباس بر زبان‌ها افتاد، طرح و پروژه‌ای که سرانجامی پیدا نکرد و در کشوی میز آقایان مسئول، بایگانی شد و کسی هم نه پیگیر آن نشد. حال باید منتظر ماند و به نظاره نشست که دستور استاندار چه وقت عملی می‌شود؟
آیا نماینده فعلی دولت در هرمزگان، روبان افتتاح زیباسازی و ساماندهی ورودی شهر بندرعباس را قیچی خواهد کرد یا استاندار بعدی با روبان و قیچی عکس یادگاری خواهد گرفت؟ یا این طرح و پروژه هم همچون بسیاری از پروژه‌های دیگر به فراموشی سپرده خواهد شد!!!. این را مسئولان بدانند و آگاه باشند که مردم ما حافظه تاریخی خوبی دارند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها