برخورد قاطع با متخلفان صید غیرمجاز/ شیلات موظف به تجهیز شناورهای صیادی به سیستم رصد است



به گزارش صبح ساحل، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: این کار باعث می‌شود سیستم های نظارتی بر صید در آب‌های استان به منظور حفظ مسائل زیست محیطی و ذخایرآبزیان منطقه افزایش یابد.

سعید ناجی روز شنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت صید غیرمجاز در آب‌های هرمزگان، اظهارداشت: برخورد با متخلفان صید غیرمجاز باید با قاطعیت صورت گیرد تا بتوان از بروز آسیب زدن به ذخایر آبزیان آب‌های استان جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: باید صید مجاز را از غیر مجاز جدا کرد و بخشی که مجوز دارند و طبق آن عمل و دستگاه ارزیاب مربوطه فعالیت آنها را تایید می‌کنند همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد اما باید با متخلفان این عرصه برخورد قاطع شود.

معاون استاندار هرمزگان ملاک برخورد با صیادان متخلف در آب‌های استان قانون را قانون دانست و ابرازداشت: چنانچه در قانون فعلی نقص و اعتراضی وجود دارد باید اول از طریق مراجع قانونی پیگیری و پس ازتغییر آن، قانون جدید اعمال شود.

ناجی افزود: بخشی از صید ترال مجاز استان باید به بومیان استان سپرده شود، به همین منظور باید محدوده مجاز صید ترال برای شناورهای که مجوز چنین صیدی را دارند، مشخص و اعلام شود تا بتوان نظارت بیشتری در این حوزه داشت.

وی اضافه کرد: باید سهم بیشتری از صید ترال آب‌های استان را به بومی‌های هرمزگان اختصاص داد و در این خصوص نیاز است که صیادان نیز برای دریافت مجوز این گونه صید اقدام قانونی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان یادآور شد: علاوه بر حفظ منافع ملی، همراهی که در استان برای رفع مشکلات وجود دارد نیز باید حفظ شود و نباید گذاشت خدشه‌ای به یکپارچگی استان وارد شود.

رییس دادگستری هرمزگان روز ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد: در راستای اجرای مصوبات شورای قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی این استان، ۳۴شناور غیرمجاز صید ترال از ابتدای امسال تا کنون از سوی نیروهای دریابانی و یگان حفاظت از منابع آبزیان اداره کل شیلات استان هرمزگان شناسایی و توقیف شده است.

به دنبال اظهار نگرانی‌ها از سوی صیادان محلی و برخی از مسوولان در حوزه صید و صیادی و کارشناسان محیط زیست در این استان، چند روز گذشته دستور قضایی توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در آب‌های هرمزگان صادر و مقابله با صید ترال، ماموریت مشترک شیلات، دریابانی و سپاه این استان قرار گرفت.

رییس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز اخیرا از تخریب زیستگاه مرجان‌های دریایی در محدوده بندرلنگه از سوی ۲فروند شناور صیادی که به صورت غیرمجاز از یکی از استان‌های دریایی همسایه وارد آب‌های هرمزگان شده بودند، خبرداده است.

صید ترال که یکی از دغدغه‌های جدی صیادان و کارشناسان و صاحبنظران این استان بوده، از سال‌های گذشته در استان هرمزگان آغاز شده و همین امر آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیست‌گاه‌های آبزیان خلیج فارس وارد کرده و تهدید جدی برای صیادان این منطقه است.

در روش صید ترال، صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملا بسته شده است و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا و یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان مورد نظر می‌کنند.

صید ترال کف دریا را جارو می‌کند و نه تنها نسل آبزیان را از بین می‌برد، بلکه شاید نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن آبزیان محروم کند.

استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی، موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری از۴ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها