استاندار هرمزگان تاکید کرد:

ضرورت ساماندهی 10 هزار قایق صیادی بدون مجوز در استان



استاندار هرمزگان با تاکید بر ساماندهی قایق های صیادی در استان، گفت: ۱۰ هزار فروند قایق صیادی بدون مجوز سالهاست که در حال صید و فعالیت در آبهای استان هستند و باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش صبح ساحل، فریدون همتی شامگاه چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی شیلات استان هرمزگان، اظهار داشت: شیلات و دیگر دستگاه های مسوول باید وارد عمل شده و تمامی این قایق ها ساماندهی شده و با صدور مجوز برای آنها مشخص شود که در چه فصلی صید انجام دهند.

وی با بیان اینکه شیلات محور جهش تولید در هرمزگان است، افزود: با توجه به این مساله پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و حمایت بیشتر از این حوزه با خرید تضمینی محصولات شیلاتی باید در دستور کار و پیگیری سازمان شیلات ایران قرار گیرد.

همتی تصریح کرد: ظرفیت های شیلاتی بسیاری در استان وجود دارد و با توجه به تمرکز صورت گرفته در حوزه فعالیت های پرورش میگو در هرمزگان، سطح مزارع پرورش میگو در این استان تا پایان سال جاری به دو برابر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه پرورش ماهی در هرمزگان، گفت: علاقه‌مندیم پرورش ماهی در استان با محوریت و مشارکت تعاونی های صیادی انجام شود و شیلات استان باید تعاونی ها را در این زمینه ساماندهی و فعال کند.

اختصاص ارز دولتی به حوزه شیلات

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های صادراتی، ارزآوری و اشتغال حوزه شیلات باید در سیاستگذاری ها، اختصاص ارز دولتی به این حوزه نیز در دستور کار قرار گیرد.

همتی ابراز داشت:پیشنهادی ارائه داده‌ایم که سرمایه گذاری در خلیج فارس و دریای عمان تحت پوشش بیمه قرار گرفته و دولت مسئولیت ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها را بپذیرد که شامل طرح‌های شیلاتی خواهد شد و همچنین صندوق ضمانت و سرمایه‌گذاری تعاون نیز می تواند کمک خوبی در این راستا داشته باشد.

وی تاکید کرد: شیلات از محورهای مهم تولید در هرمزگان است که می‌تواند اشتغال عمده‌ای در استان ایجاد کند و با توجه به ظرفیت‌های گسترده در حوزه شیلات در هرمزگان، تمرکز ویژه‌ای بر روی این بخش در استان صورت گرفته تا شاهد جهش تولید با محوریت شیلات در هرمزگان باشیم.

استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

ظرفیت تولید ۱۱۳هزار تن انواع ماهیان دریایی در قفس،۵۰ هزار هکتار زمین‌های مناسب برای تولید میگوی پرورشی با امکان تولید۲۰۰ هزارتن در سال، وجود زمین‌های جدید پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی استان، پرورش ماهیان گرمابی و تیلاپیا، امکان تولید و پرورش خیار دریایی، گیاهان دریایی و صدف‌های مرواریدساز، آرتمیا، لابستر از جمله ظرفیت‌های آبزی‌پروری هرمزگان است که به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی می توان از این ظرفیت ها جهت ارزآوری هر چه بیشتر و جایگزینی با نفت استفاده کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها