نمایش 88 اشیای تاریخی در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس



به مناسبت روز جهانی موزه وهفته میراث فرهنگی 88 اشیای تاریخی در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس به نمایش گذاشته شد.

 

به گزارش صبح ساحل، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در مراسم نمایش این اشیا گفت:
اشیای به نمایش گذاشته شده ظرف یكسال گذشته از قاچاقچیان آثار تاریخی فرهنگی بدست آمده است.
رضا برومند روز شنبه افزود: شاخص ترین شی در بین این اشیاء به نمایش گذاشته شده لوح گلی از معبد چغازنبیل است كه در آن شاه عیلامی توضیحی در خصوص معبد ارایه داده است.
وی ادامه داد: علاقه مندان به میراث فرهنگی به مدت یك هفته می توانند از شاخص ترین اشیای به نمایش گذاشته شده متعلق به سه هزار و 250 سال قبل و هزاره اول پیش از میلاد ، دیدن كنند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در حاشیه برپایی نمایشگاه در گفت وگوبا ایرنا اظهار داشت: این آثار با هدف معرفی میراث فرهنگی و قدردانی از كسانی كه برای حفظ میراث فرهنگی و جلوگیری از قاچاق اشیاء تاریخی به خارج كشور تلاش كرده و می كنند به نمایش درآمده است.
برومند تصریح كرد: اداره كل پست هرمزگان اشیائی كه قاچاقچیان قصد خارج كردن آنها با مرسوله های پستی داشته اند را شناسایی و به اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تحویل داده است.
وی یاد آور شد: نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی و مردم هم در شناسایی و كشف و ضبط این آثار از قاچاقچیان نقش موثری داشته اند.
وی اضافه كرد: بخشی از انرژی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان صرف حفظ آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی از تخریب می شود كه هر جایی مردم نسبت به حفظ میراث فرهنگی حساس بوده اند اشیاء تاریخی بهتر محفوظ مانده اند.
وی تاكید كرد: حفظ میراث فرهنگی، نیاز به مشاركت همگانی دارد و رسانه ها با معرفی و مردم با تشكیل انجمن های دوستداران میراث فرهنگی و همچنین اداره های دولتی با رعایت حریم های این آثار می توانند كمك كننده باشند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر یك هزار و 150 اثر فرهنگی در هرمزگان شناسایی شده كه 270 اثر میراث فرهنگی ملموس به ثبت در فهرست آثار ملی رسیده كه این آثار به همراه میراث فرهنگی ناملموس و آثار طبیعی به 380 اثر می رسند.
برومند افزود: روند تشكیبل پرونده و ثبت میراث فرهنگی هرمزگان در فهرست آثار ملی همچنان ادامه دارد و امید می رود به نقطه مطلوبی در این زمینه رسید.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم در این خصوص اظهار داشت: سال گذشته 115 شی از قاچاقاچیان میراث فرهنگی كشف شد كه اكنون 88 شی در معرض دید همگان قرار دارد.
عباس نوروزی اشاره كرد: قاچاقچیان میراث فرهنگی اقدام به ساخت آثار تاریخی تقلبی از تمدن جیرفت برای فروش كرده بودند كه این آثار هم كشف، ضبط و در معرض دید همگان قرار دارد.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها