موافقت مجلس با طرح تامین کالاهای اساسی



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با کلیات طرح تامین کالاهای اساسی موافقت کردند.

به گزارش صبح ساحل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۲۱۳ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در صحن با کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی موافقت کردند.

طرح تأمین کالاهای اساسی از نظر اعتبار مشکلی ندارد

محمدمهدی مفتح درباره این طرح، گفت: طرح تأمین کالاهای اساسی از نظر اعتبار مشکلی ندارد و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه کاملاً به این مسئله توجه داشتند که منابعی را در نظر نگیرند که تورم‌زا باشد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: افراد مشمول طرح تأمین کالاهای اساسی حدود ۶۰ میلیون نفر هستند که این افراد شناسایی شده‌اند و بعد از تصویب و اجرای قانون نیاز به بررسی و شناسایی مجدد نیست.

وی بیان کرد: در کل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح مذکور در نظر گرفته شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن برای تأمین کالاهای اساسی، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، لشکری و کشوری و ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برای کمک به اجرای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

در طرح تأمین کالای اساسی اقشار آسیب‌پذیر نیازهای مردم به کالای مهم تأمین می‌شود و قرار است از طریق کارت یارانه و یا کارت بنزین یا شبیه به آن،  کالاهای اساسی به مردم از سوی دولت تأمین شود. 

به گفته یکی از نمایندگان این طرح به 2 شکل امکان اجرا دارد؛ روش اول این است که در کارت یارانه‌ای افراد تعریف می شود یعنی کالا ها به قیمت دولتی تعریف می‌شود و افراد در فواصل زمانی یک الی 2 ماهه می‌توانند کالا ها را به قیمت دولتی خرید کنند. در روش دوم نیز در این باره طرح الحاقی مطرح شده که کارت یارانه‌ای افراد در فواصل زمانی مشخص شارژ می‌شود و افراد می توانند مایحتاج خود را از فروشگاه‌هایی که دارای کد اقتصادی هستند خریداری کنند و به عبارتی شارژ شدن کار یارانه ها، یارانه غیرنقدی است و امکان نقدشوندگی ندارد.

 وزارت رفاه در این باره معتقد است ۲۵ تا ۲۶ قلم کالا در زمره کالاهای اساسی مردم محسوب می‌شود که دولت می‌تواند با شکل خاص و با نظارت مجلس آن را تأمین کند. بر همین اساس قوه مجریه هم می‌تواند مبلغ خاصی را به صورت ماهانه در این کارت‌ها شارژ کند که فقط برای واریز کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها