انباشت کالاهای اساسی در گمرکات؛ سرمایه مردم در حال از بین رفتن است



میلیون ها کالای اساسی در گمرکات درحال فاسد شدن هستند و دولت باید چاره ای برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه مردم کند و برای ترخیص کالا ها چاره ای بیاندیشد.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از خانه ملت، "علی نیکزاد"، نایب رئیس مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۱ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی خطاب به حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: «آقای امیری؛ خبر موثق دارم که کالاهای اساسی در گمرکات وجود داشته و در حال از بین رفتن است، خواهش می کنم برای ترخیص این کالاها تدبیری اندیشیده شود.»

دولت و مجلس باید دست به دست هم داده و به فریاد این مردم برسند.

بیش از 2هزار تن برنج‌ وارداتی در آستانه فاسد شدن

صاحبان برنج‌های دپو شده در گمرک و بنادر کشور  معتقدند ماجرای رسوب و مشکلات ترخیص این کالا از زمانی شروع شده که در سال گذشته با آغاز ممنوعیت فصلی واردات برنج، ترخیص درصدی این کالا در دستور کار قرار گرفت و  از آن زمان تاکنون بانک مرکزی نسبت به تخصیص و تامین ارز برنج‌های ترخیص شده بصورت درصدی یا رسوبی در گمرک و بنادر اقدامی نکرده‌ است. این بحث تا جایی پیش رفته است که صاحبان این کالا ضمن گلایه از مسئولان در گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی اعلام کردند که برنج های آنها در حال فاسد شدن است و دستگاه‌های مربوطه اقدامی در این رابطه نکرده‌اند.

"مهرداد جمال ارونقی"، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به دپوی بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک و بنادر توضیح داد که از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به ترخیص ۵۸۰ هزار تن برنج به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار از گمرکات کشور اقدام شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۹۸۶ هزار تن برنج به ارزش بیش از یک میلیون دلار ترخیص شده بود. این آمار نشان می‌دهد که ترخیص برنج در سال جاری از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و ارزش دلاری تا ۴۹ درصد کاهش دارد.

این درحالی است که روز گذشته، "علیرضا رزم‌حسینی"، وزیر صمت درباره کالاهایی که در گمرک باقی مانده است، گفت: کالاهای وراداتی ۲ گروه هستند؛ گروه اول ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که این کالاها در گمرک باقی می‌ماند و تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بانک مرکزی دریافت کنند و بعد از گمرک ترخیص می‌شوند و گروه دوم نیز متقاضیانی هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند و منتظر دریافت ارز از سوی بانک مرکزی برای ترخیص کالا هستند. رزم حسینی افزود: بر اساس سیاست جدید، متقاضی که اعلام کند نیاز به ارز نیمایی ندارد اجازه ترخیص داده می‌شود و افرادی که نیاز به ارز دارند باید در سامانه نیمایی ارز خریداری کنند تا ترخیص کالا صورت گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها