شهروندان بندرعباسی از نزدیک شدن به پرندگان وحشی خودداری کنند



رییس اداره دامپزشکی بندرعباس از مردم و شهروندان خواست: باتوجه به فصل پاییز و شیوع احتمالی آنفولانزای حادپرندگان از نزدیک شدن به پرندگان وحشی و شکار آن‌ها خودداری کنند.

به گزارش صبح ساحل، دکتر مصطفی فخرآبادی روز شنبه افزود: با شروع فصل پاییز و مهاجرت پرندگان، پایش منابع آبی و زیستگاه های پرندگان به صورت مشترک اداره دامپزشکی و حفاظت محیط زیست شهرستان بندرعباس
درحال انجام است.
وی بیان داشت: اگر پرندگان مبتلا به این بیماری به موقع شناسایی نگردد، خسارت جبران ناپذیری به صنعت پرورش طیور و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد که به همین منظور، دامپزشکی به صورت مستمر از سواحل و محل‌های تجمع پرندگان مهاجر در طول فصول سرد سال، بازدید می‌کند.
این مسوول کاهش دما در فصل سرد سال را عامل مستعد کننده ی انتشار ویروس عنوان کرد و اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های خطرناک و مشترک انسان و دام در لیست بیماری‌های اولویت دار و اخطار کردنی سازمان دامپزشکی قرار دارد.
فحرآبادی ادامه داد: شناسایی به موقع کانون‌های بیماری در حیات وحش، در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری، در واحدهای پرورشی طیور، نقش بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: پرندگان وحشی و مهاجر به عنوان یک فاکتور خطر هستند که به‌ راحتی می‌توانند عامل بیماری را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کنند.
فخرآبادی ادامه داد: در این راستا برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تدوین و با اجرای برنامه مراقبت در پرندگان وحشی با هدف تشخیص به موقع و محافظت از جمعیت طیور کشور به صورت فعال درحال انجام می‌باشد.
وی در پایان گفت: افراد در صورت مشاهده تلفات پرندگان، در سریع ترین زمان  به اداره دامپزشکی شهرستان بندرعباس اطلاع دهند.
طبق اعلام اداره کل محیط زیست هرمزگان؛ هم اکنون ۹۰ گونه پرنده مهاجراز آسیای میانه و سیبری در تالاب‌های این استان فرود آمده و تا بهار سال آینده زمستان گذرانی می‌کنند.
هرمزگان با ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل ، ۱۴ جزیره و چهار تالاب بین المللیِ خور خوران ، شیدور ، شور - شیرین میناب و حرا رود گز مهم‌ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر در فصل زمستان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها