عباس آرامباش :

مشک آب ناجی ما در مسیر صعب العبور ارتفاعات بستک بود



صبح ساحل، حوادث _  برای احداث راه و جاده  زحمات زیادی کشیده می شود تا تردد درمسیر راحت و بدون دردسر انجام گیرد،هر قدمی که برای احداث برداشته می شود باید مطالعاتی صورت گیرد و این مطالعه نیاز به حضور کارشناسان در منطقه است که پروژه بدون نقص انجام گیرد.در این رابطه کارشناسان با حوادث های زیادی روبرو می شوند مانند حوادثی های گوناگون که عباس آرامباش رییس اداره مطالعات و بررسی های فنی و امور مهندسان مشاور تجربه کرده است.

"بعدازظهر یک روز گرم تابستان حوالی سال 66 به اتفاق مهندس حسین دهقانی و مهندس حسن نیا معاون معاونت راه و شهرسازی کشورکه در آن زمان رییس اداره راه و ترابری لنگه بود برای مطالعه مسیری به طول 20 کیلومتر از کمشک بستک به سمت محور لنگه و پارسیان اعزام شدیم در مسیر 3 نفر از اهالی و شورای منطقه  برای راهنمای مسیر به جمع ما پیوستند، زمان رسیدن به مسیر مورد مطالعه، از خودرو پیاده و به علت صعب العبور بودن منطقه با پای پیاده حرکت کردیم ساعت 6 و 30 دقیقه بود.بعد از دو ساعت و گذشتن از10کیلومتر راه،شدت گرما بر ما تاثیر گذاشته بود بعد از کمی استراحت،به راه مان  در  ارتفاعات صعب العبور ادامه دادیم تا ساعت 11 با گذشتن از 19 کیلومتر تا آنکه تشنگی بر ما غالب شد...".

هوا گرم بود و همگی تشنه، تمام کلمن هایشان خالی از آب بود درآن زمان به دلیل کمبود امکانات از جمله تلفن همراه  روابط با بیرون امکان نداشت و آنها که حالشون خوب نبود منتظر امداد بودند، اشعه خورشید مستقیم بر سر آنها می بارید و حتی لکه ابری در آسمان دیده نمی شدو.. پس از گذشت دقایقی و بهبود حالشان به دو گروه تقسیم شدند و تا آبی گیر بیاورند...

" زمانی که از مسیر عبور می کردیم به رودخانه ای خشک روبرو شدیم که کمی رطوبت داشت پس از دیدن آن به امید دسترسی به آب و رفع تشنگی، نزدیک به 70 سانت را کندیم اما آبی پیدا نشد و با ناامیدی به راهمان ادامه دادیم تا آنکه به سایه ای برخورد کردیم چشم ها همه جا را تیره و تار می دید زمانی که سایه نزدیک شد چشمان به یکی از افراد گروهمان رسید که مشکی آب به دست دارد ندانستیم چطوری مشک آب را از فرد گرفتیم، پس از رفع تشنگی به راهمان ادامه دادیم". اکنون آن  مسیر 20 کیلومتری با تلاش راهداران تبدیل  به جاده بین کمشک تا تنگه خون پایگاه شهید باقری بستک شده است.

عباس آرامباش60 ساله متولد سیم بالا بندرعباس دارای 2 فرزند به نام سعیدو سمیرا. وی درسال 1361با مدرک دیپلم ریاضی به عنوان کارمند اداره مطالعات اداره راه وترابری سابق استان،مشغول شد وپس ازگذشت11سال با اخذ مدرک کارشناسی عمران به سمت رییس اداره مطالعات و بررسی های فنی و امور مهندسان مشاور منصوب شد. این مسوول در دوره خدمت 31ساله خود خاطرات زیادی به یادگار دارد که یکی از خاطرات آن مربوط یکی از روزهای بارانی رمضان زمستان 76 و پروژه راهسازی منطقه فاریاب به زیارت علی است.

 جدال با مرگ و زندگی در رودخانه

 "باران می بارید برای بررسی مسیرسه راهی زیارتعلی فاریاب  به اتفاق 4 نفر با یک دستگاه پاترول به راه افتادیم و برای رسیدن به مقصد باید از دو رودخانه می گذشتیم،سطح آب رودخانه اولی کم برد و توانستیم به راحتی از آنجا عبور کنیم پس از گذشت  8 کیلومتر از مسیر به رودخانه دومی رسیدیم و بارش باران شدید شده،رودخانه طغیان کرده بود عبور از مسیر ممکن نبود، 8 دقیقه تامل کردیم تا آنکه تصمیم گرفته شد برگردیم زمانی که به رودخانه اولی رسیدیم درکمال ناباورانه ای سیلی در رودخانه به وجود آمده بود ساعت حوالی یک بعدازظهر بود ناچار بودیم از آنجا گذر نه راه رفت بود نه برگشت. راننده دل به دریا زد و به سمت رودخانه رفت اما در وسط مسیر، خودرو خاموش شد و راننده با فشار امواج آب  هر کاری کرد نتوانست درب خودرو را باز و چرخ ها را قفل نماید ...".

7 دقیقه گذشته بود و امواج  با تمام قدرت خودرو را  به 150 متر از مرکز رودخانه به سمت پایین دست  عقب کشیده بود تا جایی که آب به شیشه  و درون خودرو رسیده بود و هیچ کدام از سرنشینان نمی توانستند خود را نجات دهند و خود را به تقدیر سپرده بودند هوا کم کم رو به تاریکی می رفت اهالی آنجا هر کاری از دستشان بر می آمد برای نجات  انجام می دادند حتی تراکتور فرستادند اما تراکتور در وسط آب خاموش شد  تا آنکه با کشیدن طناب ، سرنشینان که خود را به سختی به بالای خودرو رسانده بودند بعد از 20 دقیقه جدال با مرگ و زندگی نجات یافتند.3 سال بعد آن مسیر با اعتبار 75 بهسازی شد و بعد از آن ترمیم و بازسازی گردید و اکنون رفت و آمد به آرامی و بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است.

توجه  به زیر ساخت حمل و نقل

آرامباس از مسولان می خواهد توجه ویژه ای به زیر ساخت حمل و نقل و ترافیک روان نمایند و بودجه مناسبی به این امر اختصاص دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها