قرمزی هرمزگان جایش را به نارنجی و زرد کرونایی داد

رنگ‌های فریب دهنده



شهرستان پارسیان در غرب هرمزگان فقط در وضعیت قرمز قرار دارد.بندرعباس، قشم، بندرخمیر، میناب، بستک، بندرلنگه و کیش، رودان و جاسک در وضعیت نارنجی وبشاگرد، سیریک، ابوموسی و حاجی‌آباد نیز در وضعیت زرد هستند.این رنگبندی بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صبح شنبه 25 اردیبهشت‌ماه جاری اعلام شد. به‌هرحال رنگ بندی کرونایی شهرستان‌ها دستخوش تغییرات امیدوارکننده‌ای است و رفته رفته رنگ تند قرمز جایش را به نارنجی و زرد کرونایی داد. اما این وضعیت شکننده است که با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ، افزایش تردد بین شهری و... مجددا شاهد قرمز شدن این شهرها خواهیم بود ودوباره وضعیت بحرانی را تجربه کنیم . در طی 2روز  از 25 تا 26 اردیبهشت ماه  8 نفر کرونایی فوت شدند. 3 خانم و 5 نفر آقا از ۴۸ ساله تا ۸۹ ساله اهل خمیر،  قشم ، بستک و بندرعباس بودند. بدین ترتیب جمع فوت شده ها در هرمزگان به هزارو 220 رسید. در آخرین آمار ذکر شده (یکشنبه گذشته) 390 نفر کرونایی در بیمارستانهای استان، 68 نفر در بخش آی سی یو  بستری و 11 نفر بدحال  هستند. همچنین قریب به 6 هزار نفر مبتلا به کرونا در خانه بستری هستند. با توجه به تعطیلات گذشته عید فطر وعدم رعایت پروتکل ها توسط عده ای از شهروندان  این نگرانی وجود دارد که احتمال افزایش موارد بستری و نهایتا فوتی در هفته های آتی رخ دهد...

 رنگ بندی بر اساس  شاخص موارد بستری مثبت 

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تغییر رنگ بندی شهرستان‌ها با اپلیکیشن ماسک بر اساس شاخص موارد بستری مثبت نسبت به هر صد هزار نفر جمعیت رنگبندی را تغییر می دهد. ماسک نرم‌افزاری کاربردی با مدیریت وزارت بهداشت است که با هدف آگاهی‌بخشی موثر عمومی از وضعیت جغرافیایی شیوع ویروس همه‌گیر کووید ۱۹ طراحی شده و نقشه به‌روز تغییرات آن را با تعیین رنگ هر نقطه از کشور اعلام می‌کند.
این نرم افزار  بر اساس داده ها و آمار هفتگی و یا دو هفته یکبار که از سوی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور دریافت می کند؛ رنگ بندی ها را بر اساس شاخص های مورد نظر تغییر می دهد.
دکتر فاطمه نوروزیان با بیان اینکه رنگ بندی کرونایی در استان نباید منجر به کم‌توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری شود اظهار داشت: طی دو هفته اخیر موارد فوت و بستری در استان رو به کاهش بوده است، گر چه این کاهش موارد چشمگیر نبوده اما  بر اساس روند کاهشی تغییر رنگ در بسیاری از شهرستانها اتفاق افتاده است.  وی از احتمال افزایش موارد بستری و نهایتا فوتی در هفته های آتی مطالبی گفت : به دلیل عدم کاهش محسوس  تشخیص موارد مثبت و موارد قرنطینه احتمال افزایش موارد بستری و فوت در هفته های آتی «محتمل» است. 
دکتر نوروزیان این را هم تاکید کرد: رنگ ها دلیلی نمی شود که کرونا تمام شده تا زمانی کشور و استان به وضعیت سبز نرود نمی توان  گفت کرونا رو به نابودی است.وی هرمزگان را یکی ازاستانهای پر خطر شیوع کروناجهش یافته  دانست و ادامه داد: این استان محل تردد افراد کشورهای مختلف به خصوص حاشیه خلیج فارس و.... است که  هر نوع ویروسی را سریع جذب می‌کند.
وی این را هم متذکر شد برای مقابله از بیماری و سرایت کرونا، ماسک پارچه ای به تنهایی  از صورت در برابر ویروس کرونا  محافظت نمی کند حتما زیر ماسک پارچه ای ماسک جراحی و یا سه بعدی استفاده شود .

  شناسایی یک تبعه پاکستانی مبتلا به سوش هندی در میناب

آمارها نشان می دهد که از پیک چهارم کرونا در حال گذریم اما این را هم مد نظر قرار دهیم که ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقایی و هندی در کشور به خصوص در هرمزگان جولان می دهد و نباید از آغاز پیک پنجم غافل شویم. مدتی قبل  وزیر بهداشت از شناسایی یک تبعه پاکستانی مبتلا به سوش هندی در میناب هرمزگان خبر داد.
سعید نمکی که در نشست ستاد ملی کرونا که همزمان با ستادهای استانی کرونا به ریاست روحانی برگزار شد، اظهار کرد: علی رغم انجام اقدامات مثبت برای کنترل کرونا در هرمزگان، یک روستای جدید علاوه بر دو روستای کوشکنار و امانی در پارسیان قرنطینه شده است.به گفته وی، در تعطیلات عید فطر کمترین پروتکل شکنی صورت گرفت و مردم مناطق مختلف از جمله استان هرمزگان، دستورالعمل ها را در سطح قابل قبولی رعایت کردند.وزیر بهداشت همچنین از شناسایی یک تبعه پاکستانی مبتلا به سوش هندی در میناب خبر داد و گفت: او در قرنطینه است و اقدامات لازم مراقبتی در حال انجام است.نمکی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواست تا نهایت مراقبت را نسبت به مدیریت و کنترل مبادی ورودی استان به عمل آورند تا شاهد ورود گونه‌های جهش یافته آفریقایی و هندی به این استان نباشیم.
 
    
   رنگ‌های فریب دهنده

  تولد نوزاد کرونایی  بندرلنگه ای

ویروس منحوس کرونا به خوبی نشان داده است که کوچک و بزرگ نمی شناسد ونوزادان و زنان باردار  همچون دیگر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند.جمعه گذشته نوزادی از مادر مبتلا به کرونا در بیمارستان شهید محمدی متولد شد و این خانواده طعم تلخ ابتلای به کرونا را چشیدند.فوق تخصص آی.سی.یو در این مورد گفت: نوزادِ مادر بارداری که به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه (آی.سی.یو) بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری بود، هفت ماهه متولد شد.
طیبه زارعی گفت: بیمار خانمی ۳۵ ساله و هفت ماهه باردار بود که با علایم دیسترس تنفسی شدید به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ از بندرلنگه به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل شد.وی افزود: بیمار از همان بدو پذیرش به سختی نفس می‌کشید و به دلیل درگیری وسیع ریه، شرایط مناسبی نداشت که تحت اکسیژن درمانی و مراقبت‌های خاص در بخش آی.سی.یو کووید قرار گرفت، اما متاسفانه به دلیل درگیری شدید ریه در نهایت بعد از دو روز بیمار اینتوبه شد و تحت تهویه مکانیکی با ونتیلاتور قرار گرفت و با توجه به شرایط وخیم بیمار پس از برگزاری کمیسیون پزشکی تصمیم به ختم بارداری گرفته شد.زارعی گفت: به دلیل شرایط بحرانی بیمار، امکان انتقال وی به اتاق عمل وجود نداشت، لذا عمل سزارین در بخش مراقبت‌های ویژه با کمک دکتر محمودی، جراح زنان انجام و نوزاد دختر ۲۷ هفته با آپکار ۷ متولد شد که با شرایط نسبتاً مناسب به بخش نوزادان بیمارستان کودکان منتقل شد و مادر همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه، بستری است.زارعی گفت: مادران باردار به دلیل شرایط خاص جسمانی در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ روند درمان طولانی و سخت‌تری خواهند داشت، لذا از رفت و آمد پرهیز نمایند و در حد امکان تا پایان بارداری، شرایط قرنطینه را رعایت کنند.
به گفته مسعود مردانی عضو ستاد مقابله با کرونا: زنان باردار همچون دیگر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند. برای کادر درمان مسئله ابتلای زنان باردار به بیماری کرونا به شکل خاص بررسی می‌شود. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت اولویتی برای ابتلای زنان باردار به کرونا لحاظ نکرده بود. هرچند هم اکنون زنان باردار جزو گروه‌های خاص محسوب می‌شوند.
او افزود: باید به زنان باردار  مبتلا به کرونا توجه ویژه کرد، چون امکان ابتلای جنین به کرونا وجود دارد، اما میزان ابتلا به شدت اندک است.این عضو ستاد مقابله با کرونا درباره  تاثیر ابتلای کرونای مادر و سرایت آن به جنین  و تاثیر آن در روند رشد جنین نیز تاکید کرد: امکان تاثیرگذاری کرونا در روند رشد جنین وجود دارد، اما انتقال کرونا از مادر به جنین اندک است. با این تفاسیر زنان باردار باید حتی الامکان از تردد در اماکن پرجمعیت، تجمع‌ها، سفر و ... پرهیز کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشت همچون زدن ماسک، شستن دست و رعایت فاصله اجتماعی را در اولویت اقدامات قرار دهند.
مردانی درباره واکسیناسیون زنان باردار ادامه داد: هنوز در سازمان جهانی بهداشت ایمنی واکسن کرونا تایید نشده است،طبیعتا واکسیناسیون زنان باردار توصیه نمی‌شود.  در شرایط کنونی گروه‌های خاص همچون سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های در اولویت تزریق واکسن هستند. تاکنون در کشور بسیاری از زنان باردار در اولویت تزریق واکسن قرار نگرفته‌اند، اما بعد از تایید ایمنی واکسن از سوی سازمان بهداشت جهانی زنان باردار هم تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
این عضو ستاد مقابله با کرونا درباره اولین اقدام برای زن باردار در صورت ابتلا به کرونا گفت: فرد باردار در گام نخست در صورت ابتلا با پزشک معالج خود مشورت کند. در منزل قرنطینه شود و در صورت مشاهده علائم خطر همچون سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه، تب  و ... برای بستری به مراکز درمانی مراجعه کند.او درباره میزان ابتلای زنان باردار به کرونا عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان ابتلای زنان باردار به کرونا فراوان بوده است. هرچند اغلب آنها بهبود یافته و مرخص شده‌اند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها