حواشی واکسن های گمشده در کشور:

در جستجوی واکسن


نویسنده: صبح ساحل

در جستجوی واکسن گمشده؛ محسن دهنوی،‌ عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ای زنده در روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت که از شبکه ۳ صداوسیمای پخش شد، در پی اظهاراتی گفت: تاکنون ۲ میلیون دوز واکسن کرونا به ایران وارد شده است و از این میزان، ۲۰۰ هزار دوز آن گم شده وسر از بازار قاچاق دارو درآورده است.

         

به گزارش صبح ساحل، کندی روند واکسیناسیون در ایران در حالی است که این کشور یکی از آسیب‌دیده‌ترین کشورها در آسیا از کروناست؛ اظهارات جنجالی یک نماینده مجلس در برنامه ای زنده شک و شبهات زیادی را به دنبال داشت. این عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید که مطمئن است ۱۰ درصد واکسن‌های وارداتی سر از بازار آزاد درآورده و در ناصر خسروی تهران به فروش می‌رسد، وزارت بهداشت اما بارها این ادعا را رد کرده است.

تکذیب گم‌شدن ۲۰۰ هزار واکسن کرونا 

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نخستین کسی بود که به اظهارات دهنوی واکنش نشان داد. او در توییتر خطاب به دهنوی نوشت: « الحمدلله متر که نداره، کنتور هم نمیندازه، استخوان هم نیست که در گلو گیر کنه! برو بالاتر ...»

کیانوش جهانپور روز بعد در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا گفت: هیچ واکسنی گم نشده و همه اطلاعات واکسن‌های کرونا قابل رصد و پیگیری است. و ادعاهای او را واهی خواند.

اما این جنجال ها به این نقطه ختم نشد و بحث ها از گم شدن دوزهای واکسن همچنان ادامه یافت تاجایی که سخنگوی سازمان غذا و دارو برای سومین بار سخنان یک نماینده مجلس در مورد گم شدن تعداد زیادی واکسن کرونا را تکذیب کرد. با این حال اما دهنوی دست از اظهاراتش برنداشت و در نامه‌ای، از وزیر بهداشت سعید نمکی خواستار فرستادن گزارش تعداد واکسن‌های وارداتی و تزریق‌شده "در اسرع وقت" شده است. و در توییتی خطاب به جهانپور نوشت: 

  

در جستجوی واکسن های گمشده

تعداد دوز های تزریق شده واکسن در کشور

تاکنون ۵ میلیون و ۶۴۷ هزار دز واکسن کرونا وارد کشور شده. اما روند کند واکسیناسیون سبب شده که ۳.۶ میلیون دز واکسن در انتظار تزریق بماند آن هم در حالی که روزانه حدود ۳۰۰ نفر براثر کرونا می‌میرند. 

در جستجوی واکسن های گمشده

   

بر اساس گزارش های میدانی تجارت نیوز تا روز ۲۶ اردیبهشت (سه روز گذشته) حدود ۵ میلیون و ۶۴۷ هزار دز واکسن وارد کشور شده است. اما بر اساس آمار اعلام شده توسط روابط عمومی وزارت بهداشت تا هفته گذشته (۲۳ اردیبشهت) تنها حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است. انطباق این آمار با آمار واردات واکسن نشان می‌دهد که حدود ۳ میلیون و ۶۴۷ هزار دز واکسن هنوز تزریق نشده است.

با توجه به این آمارها نتیجه می گیریم، واکسیناسیون در کشور به دلیل کمبود واکسن و عدم واردات آن نبوده و به نظر می‌رسد که مشکل، کندی روند واکسیناسیون است. در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به ۳۰۰ نفر در روز رسیده که حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن کرونا وارد شده اما تزریق نشده است!

از آنجایی که واکسن کرونا تنها ۶ ماه پس از تولید امکان استفاده دارد،  ناصر ریاحی، عضو اتاق تهران به تجارت‌نیوز گفته بود روند دپو و واردات این واکسن‌ها چند ماه طول می‌کشد و بعد از واردات نباید آنها را مدت زیادی نگه داشت چون ممکن است غیرقابل مصرف شود. حالا این نگرانی وجود دارد که مبادا تاریخ مصرف بخشی از واکسن‌های وارداتی بگذرد.

این حواشی در مورد واکسن کرونا در حالی به گوش می رسد که کیانوش جهانپور به خبرگزاری ایلنا در این باره ابراز امیدواری می کند و می گوید: "با تحقق وعده‌هایی که داده شد" تا پایان خرداد بیش از ۷ الی ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد ایران شود.

او درباره تولید مشترک واکسن روسی "اسپوتنیک وی" در ایران گفت چهار شرکت ایرانی به شرکت سازنده در روسیه معرفی شده‌اند که زیرساخت‌های دو شرکت تایید شده است.

براساس اطلاعاتی که منتشر شده، واکسن اسپوتنیک گرانتر از دیگر واکسن‌ها معامله می‌شود و تزریق دو دوز از این واکسن در بیمارستان دست‌کم ۶۰ میلیون هزینه دارد.
  
منابع:ایسنا، تجارت نیوز، 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها