«سامانه راهبر» بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در هرمزگان راه‌اندازی شد

هر خانه یک شعبه بنیاد مسکن


نویسنده: معصومه نعمتی

مراسم رونمایی از سامانه مدیریت خدمات فنی ساخت‌وساز روستایی باعنوان «سامانه راهبر» در سالن اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان به‌صورت ویدیو‌کنفرانس برگزار شد. 
در این مراسم مسئولانی از استان‌های هرمزگان، فارس، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، البرز، خوزستان و بوشهر به‌صورت ویدیویی حضور داشتند. استان‌های نام‌برده در راه‌اندازی بخش الکترونیک سامانه راهبر مشارکت دارند. جلوگیری از ازدحام مردمی چه در شعب بنیاد مسکن و چه در شعب بانکی، کاهش ترددهای غیرضرری، کاهش هزینه‌های مربوط به خدمات، کاهش آلودگی هوا، کاهش خطرات جاده‌ای، پیگیری درلحظه وضعیت پرونده‌ها و شفافیت‌های مالی از اهداف راه‌اندازی این سامانه است.
 
سامانه راهبر، گامی مهم در جهت توسعه دولت الکترونیک
شهریار نوری‌زاده، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در این مراسم بابیان اینکه یکی از خدمات دولت، خدمات الکترونیک است، گفت: راه‌اندازی این سامانه گام مهمی در جهت توسعه دولت الکترونیک است.
نوری‌زاده ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، تصمیم بر این شد که این خدمات را به‌ شکل بهتری ارائه دهیم. در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان آماده راه‌اندازی این سامانه است. همانطور که مشخص است خدمات الکترونیک، خدماتی است که در بستر اینترنت انجام می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی ندارد. امیداریم که بتوانیم با راه‌اندازی این سامانه و به حداقل رساندن نیاز به حضور فیزیکی افراد در شعب بنیاد مسکن در راستای خدمت‌رسانی به روستاییان قدمی برداریم.
 
خدمات سامانه راهبر
سعید عسکری، مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، درمورد سامانه راهبر گفت: تمامی فرآیندهایی که متقاضیان روستایی در زمینه احداث بنا باید طی کنند، در این سامانه گنجانده شده است.
به گفته عسکری وضعیت استعلام ملک، خدمات مربوط به تغییر کاربری ملک، اصلاح معبر، اصلاح ضوابط طرح‌های هادی، درخواست تسهیلات وام، فرآیند نظارت و انتخاب ناظر بخشی از خدمات این سامانه است.
مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن افزود: به دلیل پراکندگی روستاها و شعب بنیاد مسکن، انجام این فرآیندها مستلزم این است که دهیاران و متقاضیان به‌صورت فیزیکی به شعب مراجعه کنند. با راه‌اندازی سامانه راهبر این خدمات به‌صورت الکترونیکی در اختیار متقاضیان روستایی قرار می‌‌گیرد. درواقع با راه‌اندازی این سامانه ما می‌توانیم در هر خانه روستایی یک شعبه بنیاد مسکن داشته باشیم.عسکری بیان کرد: متقاضیان روستایی از سه راه می‌توانند برای دریافت خدمات به این سامانه مراجعه کنند. اگر متقاضیان به اینترنت دسترسی داشته و از سواد و امکانات کافی برای استفاده از آن برخوردارند، خودشان می‌توانند اقدام کنند. در غیراینصورت می‌توانند از طریق دهیاری اقدام کنند. از طریق دفاتر پیشخوان دولت در روستاها نیز امکان دریافت این خدمات وجود دارد.
 
کاهش فساد با استفاده از سامانه راهبر 
محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درمورد سامانه راهبر گفت: در شرایط امروز، امکان ادامه فعالیت‌ها با روش‌های سنتی دیگر فراهم نیست. در گذشته کارشناسان بنیاد به محل مراجعه کرده و ملک را بررسی می‌کردند. امروز اما این امکان مثل گذشته وجود ندارد. بنابراین راه‌‌اندازی این سامانه کمک بزرگی به متقاضیان روستایی می‌کند.شاملو بابیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین فعالیت‌های بنیاد مسکن و دهیاری‌ها وجود دارد، گفت: راه‌اندازی این سامانه به دهیاران نیز در زمینه اقدامات مربوط به مسکن روستاییان کمک بزرگی می‌کند.
شاملو افزود: با راه‌اندازی سامانه راهبر دقت و سرعت در فرآیندها افزایش می‌یابد. سوابق قابل رصد است. اتهام‌زنی به کارمندان سازمان کمتر شده و فساد به حداقل می‌رسد.
در پایان، مراحل پرداخت الکترونیکی یکی از متقاضیان روستای ایسین بندرعباس در سامانه راهبر به‌صورت زنده انجام شد.

غیرقابل انتشار: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها