چگونه ماسک‌های پارچه‌ای را ضدعفونی کنیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

ضدعفونی کردن ماسک به‌طور اصولی و درست یکی از راهکارهای مقابله با کرونا است.
بر این اساس سازمان بهداشت جهانی استفاده از آن را برای همه مردم اجباری کردهاست. تمیز نگه‌داشتن ماسک یکی از موارد ضروری در اوضاع کنونی است. ماسک برای مراقبت از افراد و پیشگیری از ورود ویروس‌ها و میکروب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر به تمیزی آن اهمیت داده نشود، نه تنها از بیماری پیشگیری نمی‌کند بلکه موجب ورود عوامل بیماری‌زا به بدن نیز خواهد شد. ماسک‌های پارچه‌ای را چه خودتان دوخته باشید و چه از داروخانه خریده باشید، می‌توان شست و ضدعفونی کرد. هنگام برداشتن ماسک، مراقب باشید که به چشم‌ها، بینی یا دهانتان دست نزنید. 
برای شستن و ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای، استفاده از پودر یا مایع‌شوینده معمولی همراه با آب داغ کفایت می‌کند. برای اثربخشی بهتر، توصیه می‌شود به‌ازای هر یک لیتر آب، چهار قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده به آب اضافه کنید. سپس به مدت 5 دقیقه ماسک را در این محلول بگذارید و پس از آن به مدت حداقل 20 ثانیه آبکشی کنید. بعد از انجام فرآیند شست وشو لازم است تا ماسک در دمای بالا حرارت ببیند تا خشک شود. به این صورت تمام ویروس‌ها به وسیله بخار از بین میروند. استفاده از نور مستقیم خورشید نیز به کشتن میکروب‌ها کمک می‌کند. بهترین کار این است که پس از هر بار استفاده، ماسک را بشویید؛ اما استفاده دوباره از ماسک پارچه‌ای اگر آثار آلودگی بر آن مشهود نباشد و جای تمیزی از آن نگهداری کرده باشید. 
از دیگر راهکارهای توصیه شده، قرار دادن ماسک در یک کیسه کاغذی و قرار دادن آن در یک مکان گرم به مدت دو روز است که در این صورت نیز ویروس غیرفعال خواهد شد و دیگر عفونی نخواهد بود. در مورد استفاده دوباره از ماسک‌های طبی راهکار قطعی وجود ندارد.
 اساسا اینگونه ماسک ها به‌گونه‌ای درست شده‌اند که برای مردم عادی، صرفا یک بار قابل‌استفاده هستند و پس از یک بار استفاده، باید دور انداخته شوند. بنا به این توصیفات، در شرایط عادی، نباید به فکر استفاده دوباره از این ماسک‌ها بیفتید. توجه داشته باشید که این موارد درباره ماسک‌های پارچه‌ای است و در مورد ماسک‌های یک بار مصرف این امر صادق نیست.
 
منابع: خبرگزاری دانشجو/ مشرق

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها