بیماران دیابتی برای کنترل کرونا از چه الگویی باید پیروی کنند؟


نویسنده: راضیه نیرومند

دیابت نوعی بیماری مزمن است که در آن بدن نمی‌تواند از گلوکز استفاده یا آن را ذخیره کند. گلوکز نوعی قند است که اگر در خون جمع شود، باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.  مشکلی که افراد دیابتی با آن روبه‌رو هستند این است که در صورت ابتلا به ویروس کرونا، شرایط وخیم‌تری را تجربه می‌کنند.
 
تاثیر کرونا بر دیابت هنوز مشخص نیست. بدیهی است که هرچه سیستم ایمنی بدن فردِ دیابتی ضعیف‌تر باشد، در وضعیت خطرناک‌تری قرار می‌گیرد. در شرایطی که عدم کنترل قندخون، همراه با افزایش استرس  و کم آبی بدن باشد، احتمال بروز کُمای دیابتی به‌خصوص در دیابت نوع یک بسیار بالاست. به یاد داشته باشید که اگر دیابت را به خوبی کنترل کنید، اثر ویروس کرونا بر دیابت چندان شدید و وخیم نخواهد بود. بهتر است که افراد دیابتی از دستگاه تست قند خون شخصی خود در فضای بیمارستان استفاده کنند.  استفاده از دستگاه تست قند خون شخصی از شیوع کرونا در بخش‌های مختلف بیمارستان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، استفاده از وسایل شخصی در بیمارستان خطر ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی را نیز کاهش می‌دهد. بعضی از دستگاه‌های تست خون خانگی به وای فای مجهز هستند که فرصت مراقبت از راه دور را برای پرستاران و بیماران کرونایی فراهم می‌کند. هر دستگاه قند خون، تنها برای استفاده یک نفر است و نباید بین بیماران به اشتراک گذاشته شود . با رعایت این قانون می‌توان از شیوع عفونت و ویروس بین بیماران جلوگیری کرد.
 
اگر تست قند خون خانگی به بیمار دیابتی داده ‌شود، باید دستگاه را به خانه ببرد یا بعد از استفاده، باید دستگاه از چرخه استفاده بیمارستان خارج شود. همچنین داشتن یک رژیم غذایی کامل نیز به بهبود هرچه زودتر بیماری کمک شایانی میکند. پیروی از الگوهای غذایی مانند مصرف دو یا سه وعده میوه در روز، استفاده از سبزیجاتی مانند کاهو و اسفناج، گنجاندن گروه پروتئین های بدون چربی مانند ماهی، تخم مرغ، شیر و حبوبات در وعده‌های هفتگی و پرهیز از غذاهای سرخ شده و حاوی کربوهیدرات به افراد دیابتی کمک می‌کند تا سطح گلوکز خونشان را راحت‌تر کنترل و سیستم ایمنی بدنشان را قوی‌تر کنند. 
 
منابع: اقتصادآنلاین / kermany.com 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها