اظهارات تکان‌دهنده عضو شورای شهر بندرعباس:

فساد گسترده در تشریفات مناقصه‌های شهرداری



یعقوب دبیری نژاد عضو شورای شهر بندرعباس در نشست این شورا با انتقاد از برخي رویه های فساد زا در شهرداری گفت: همه ما بعنوان کاندید شورای شهر تا شش ماه پیش شعار مبارزه با فساد می دادیم و با همین شعار مردم به ما اعتماد کردند تا بر روی این صندلی قرار بگیریم لذا نباید قولمان را به مردم فراموش کنیم. 
 
فساد در تشریفات مناقصه های شهرداری
به گزارش صبح ساحل، یعقوب دبیری نژاد در رابطه با رویه های فساد زا شهرداری گفت:برای مبارزه با فساد قرار نیست اختلاس چند صد میلیاردی کشف کنیم بلکه باید رویه های فساد زا را شناسایی کنیم و راه فساد را ببندیم. یکی از این موارد فساد زا در تشریفات مناقصات است که متاسفانه بر اساس بررسی های کمیسیون حقوقی شورا متوجه شدیم در برخی موارد، آگهی فراخوان مناقصه به برخی از نشریاتی داده شده که اصلا در هرمزگان توزیع نمی شدند و کسی آنها را نمی شناسد به همین سبب جز برخی پيمانكاران خاص پیمانکاران دیگر از موضوع کاملاً بی اطلاع بودند و در نتیجه قرارداد با هر قیمتی بسته می شد. بعنوان مثال یکی از آگهی های فراخوان شهرداری به روزنامه اي در تبریز داده شده که بعید می دانم حتی مردم آذربایجان هم از وجود چنین روزنامه ای مطلع باشند».
 
سندسازی های غیرواقعی در شهرداری بندرعباس با کمک روزنامه ای خاص 
این عضو شورای شهر گفت: ضمن اینکه در همین موضوع توزیع آگهی ها هم شاهد تخلفات بسیار گسترده هستیم به نحوی که در یکی از اسناد متوجه سندی شدیم که چاپ یک ویژه نامه در سال 99 با سند سازی و تهیه استعلام بهای غیرواقعی به مبلغ 60 میلیون تومان آن هم برای نشریه تحت امتیاز یکی از کارکنان شهرداری فاکتور شده که در استعلام یکی از قدیمی ترین و پرتیراژ ترین روزنامه استان به رقم واقعی کمتر از یک پنجم این مبلغ رسیدیم. حالا این عدد را در مجموع آگهی های میلیاردی شهرداري ضرب نمائيد تا متوجه عمق موضوع شوید. 
 
سواستفاده کارمند شهرداری که صاحب روزنامه است
یعقوب دبیری نژاد در رابطه با آگهی ها و استعلام های شهرداری گفت:در مجموع طی پنج سال فقط در شهرداری مرکزی و تعدادي از سازمان های تابعه به طور میانگین ٤٨  میلیون تومان آگهی به نشریات داده شده اما برای همین نشریه خاص متعلق به یکی از کارمندان روابط عمومی یک سازمان تابعه این رقم ٧٠٠  میلیون تومان بالاتر از سقف میانگین سایر نشریات بوده است.
وی افزود: براي پيشگيري از چنين تخلفاتي قوانيني وضع شده كه شهرداري تا امروز به هيچكدام از قوانين و بخشنامه هاي مربوطه تمكين نكرده است. در بررسی های اولیه مشخص شد  ٥٥ميليارد ریال تخلف از این قانون وجود دارد. 
یعقوب دبیری نژاد گفت: از روزی که بر روی این موضوع دست گذاشتیم همین افراد ذینفع از طریق هر جایی سفارش و توصیه فرستادند و دست آخر دست به تخریب علیه شورا زده اند و متاسفانه با برخی استدلال های غلط به ظاهر قانوني سعی کردند برخی افراد در مجموعه شورا را هم مجاب نمایند. 
 
شهرداری حافظ منافع مردم یا منافع خواص؟ 
این عضو شورای شهر بندرعباس گفت:همکاران عزیز توزیع آگهی به این شکلی که طی این سالها در مجموعه شهرداری بندرعباس مرسوم بوده یکی از سرچشمه های فساد در معاملات شهرداری بوده و قانون گذار هم در اینخصوص در بند 5از ماده 2قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رای هیئت تخصصی دیوان عدالت اداري  ، دستور العمل توزیع آگهی های دولتی،  بخشنامه های مکرر وزارت کشور و دستگاههای نظارتی شهرداری ها را مکلف به توزیع آگهی ها از طریق وزارت ارشاد کرده بودند تا از همین تخلفات پیشگیری گردد اما مجموعه شهرداری بندرعباس برای حفظ منافع برخی افراد در برابر اجرای نص صریح قانون مقاومت کرده است.
 
تحقیق و تفحص در فسادهای شهرداری الزامی شود
یعقوب دبیری نژاد در این نشست تاکید کرد: از حراست شهرداري توقع پيشگيري بود اما بعد از اطلاع و تذكر كميسيون حقوقي، هنوز دور خودشان ميچرخند. فكر مي كنم اگر شتر را با بارش در شهرداري ببرند حراست شهرداري هنوز مشغول پيگيري استخدام اقوامشان در شهرداري باشند. افراد متخلف در كل شهرداري ٥درصد هم نيستند اما بدليل عدم برخورد با تخلفات همين پنچ درصد آبروي تمام مجموعه شهرداري را برده اند.لذا پيشنهاد مي كنم براي اين موضوع شورا مستقيما وارد عمل شود با تصويب طرح تحقيق و تفحص از هزينه هاي روابط عمومي شهرداري به موضوعات اينچنين رسيدگي نمايد تا ضمن اصلاح رويه هاي غلط نسبت به برخورد با حيف و ميل كنندگان بيت المال اقدام كنيم.
غیرقابل انتشار: 1منتشر شده: 1
وحید جعفرپور
۲۷ مهر ۱۴۰۰
خدا لعنتشون بکن همچین ادمویی داخل همه ارگان های بندر هستن کاش دست همه اینو رو بشت بزودی به امید خدا
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها