مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس:

تولید روزانه بنزین از مصرف آن پیشی گرفت



نشست هم‌اندیشی مدیران دستگاه اجرایی مرتبط با جامعه کارگری و مسئولان واحدهای همیاری کارکنان پالایشگاه نفت ستاره با حضور «هادی ابراهیمی»، مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، «علی رئوفی»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، «محمدعلی دادور»، مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس و برخی مسئولان هرمزگان صبح چهارشنبه ۳ آذر برگزار شد.
    


 حفظ و تکریم نیروی انسانی از واجبات است
«محمدعلی دادور»، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در ابتدای نشست با بیان اینکه  پالایشگاه نفت گازی، خوراکش نفت گازی است که همراه گاز استحصال می‌شود، گفت: «میعانات گازی همراه گاز از چاه خارج می‌شود که باید از آن استفاده کرد. این پالایشگاه روزی ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی را پالایش و تبدیل به گاز مایع بنزین، نفت سفید، نفت گاز و غیره می‌کند. صادرات میعانات گازی در زمان تحریم از نفت خام نیز ارزان‌تر است. مصرف بنزین کشور حدود ۹۰ میلیون لیتر است و نفت ستاره خلیج‌فارس ۴۳ میلیون لیتر آن را تولید می‌کند. اگر تحریم نبودیم یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان بنزین در دنیا بودیم. با بهره‌برداری و افتتاح کامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید روزانه بنزین در داخل کشور به حدود ۱۰۵ میلیون لیتر رسید که از میزان مصرف روزانه آن با حدود ۹۰ میلیون لیتر پیشی گرفت».  وی اضافه کرد: «این پالایشگاه توانسته تولید ۳۶۰ هزار بشکه را به ۴۵۰ هزار بشکه برساند. جلوگیری از خام فروشی و تبدیل میعانات گازی به فرآورده‌های با ارزش بالاتر، ارتقا سطح کیفی فرآورده‌های نفتی و تولید سوخت پاک منطبق بر استاندارد یورو ۵، ایجاد بستر مناسب برای استفاده از محصولات پالایشگاه در صنایع پایین‌دستی با توجه به خوراک در دسترس، کمک به توسعه اقتصادی کشور از طریق امکان صادرات فرآورده‌های نفتی، ازجمله دستاوردهای ویژه این شرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود». این مقام مسئول با بیان اینکه حفظ سرمایه انسانی یکی از واجبات است، اضافه کرد: «به همین علت چارت این پالایشگاه توجه به حفظ نیروی انسانی است. بسیاری از کارشناسان به ما در این امر کمک کردند که بتوانیم پیشرفت چشم‌گیری در این این زمینه داشته باشیم. از طرفی برای اینکه بتوانیم به خانواده همکاران‌مان و خودشان احترام بگذاریم با دانشگاه تهران نیز قراردادی منعقد کردیم که در راستای حفظ این نیروها تلاش کنیم».  دادور، میانگین سنی نیروهای انسانی این پالایشگاه را33.5 سال اعلام کرد.
   
 یکی از اهداف تاسیس همیاران کارکنان، کاهش رفتارهای پرخطر در کارکنان
«دکتر ضمیری»، مدیر درمان،  بهبود روابط کار و مددکاری در این هم‌اندیشی گفت: «وقتی که یک مدیریت جداگانه برای همیار کارکنان می‌گذاریم، یعنی نگاه ویژه‌ای به نیروی انسانی می‌شود.  با نگاهی به شاخص‌های افراد همیار کارکنان، درمی‌یابیم که یکی از مفاهیم اصلی همیار کارکنان، شفقت و سخاوتمندی، تلاش، اعتماد به نفس است». وی افزود: «تعادل بین کار و خانواده به علت استمرار و همیشه در دسترس بودن کارکنان مشکل است اما با برنامه‌هایی که این شرکت در دستور کار قرار داده، توانستیم این مشکلات را مدیریت کنیم. به گفته ضمیری، قطعا یکی از اهداف همیاران کارکنان، پیشگیری است». مدیر درمان،  بهبود روابط کار و مددکاری شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: «یکی از اهداف تاسیس همیاران کارکنان در این پالایشگاه، کاهش رفتارهای پرخطر در کارکنان است که در راستای آن، تهیه پمفلت، کتاب و نشریه، کتب صوتی و آموزش‌های الکترونیکی با موضوعات مختلف روانشناسی جهت آموزش مهارت‌های فردی و بهسازی بالغ بر ۳۷ موضوع مختلف در اختیار نیروی انسانی قرار گرفته‌است». به گفته این مقام مسئول، نشریه خانواده پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس یکی دیگر از اقدامات مهم پالایشگاه است که درباره روابط و قانون کار و راهنمایی‌ همیار کارکنان منتشر شده و در اختیار خانواده‌ها و نیروی کار قرار گرفته است.
 
 جامعه کارگری، بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند
«ابراهیم فرهادی‌نیا»، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان در این نشست گفت: «هرمزگان علی‌رغم مردم ساده‌اش، بسیار پیچیده است و نیاز به تأمل و برنامه‌ریزی دقیق دارد. بر اساس شیوع‌شناسی انجام شده در سال 1393،  میانگین اعتیاد کشوری ۲۳.۹۸ درصد در جامعه کارگری است. همچنین میزان گرایش کارکنان به سمت اعتیاد در استان هرمزگان، ۲۹ درصد اعلام شده‌است. راه‌اندازی خانه‌های بهداشت و همیار کارکنان از کارهای خوب انجام‌شده در راستای بهبود این وضعیت است». دبیر شورای مواد مخدر گفت: «بسیاری از زندانیان استان نیز از حمل‌کنندگان موادمخدر، قاچاقچیان مواد مخدر و غیره هستند».  وی افزود: «یکی از پیچیده‌ترین موضوعات کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسئله مواد مخدر و اعتیاد است. باید بازنگری مجددی در برخی موضوعات اجتماعی صورت بگیرد و کاری کنیم که بهره‌وری کارکنان بالا رود». فرهادی‌نیا اضافه کرد: «ما نزدیک هزار تا هزار و ۵۰۰ معتاد متهاجر در بندرعباس داریم و شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در تجهیز یک مرکز نگهداری ۵۰۰ تخته کمک‌های خوبی به ما ارائه دادند که جای قدردانی دارد. درمان اعتیاد بسیار سخت است و باید کاری کنیم که افراد اصلاً به این سمت کشانده نشوند». به گفته فرهادی‌نیا، سن اعتیاد نیز بسیار کاهش ‌یافته و به دانش آموزان رسیده است و باید مراقبت بیشتری داشته باشیم.
   
 هرمزگان دارای بیشترین مرکز همیار کارکنان در سطح کشور است
«هادی ابراهیمی»، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان ضمن تبریک هفته بسیج در این نشست گفت: «به دلیل پیش‌رو بودن پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در زمینه همیار کارکنان از مسئولان استان در این مکان دعوت کردیم تا بیشتر با این حوزه آشنا شوند.» وی افزود: «استان هرمزگان با داشتن ۹ مرکز همیار در شرکت‌های سطح استان در جایگاه اول قرار دارد. مرکز همیار کارکنان کاهش حوادث کارگری، کاهش استرس شغلی، کاهش ۵۰ درصدی اعتراضات کارکنان و غیره را به همراه دارد. برنامه همیاری و کمک به شاغلان نتایج مثبتی در همه شرکت‌ها به همراه داشته است». ابراهیمی اضافه کرد: «برنامه همیار کارکنان در حال حاضر در استان هرمزگان در شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، آب منطقه‌ای استان، آلومینیوم المهدی، پتروشیمی گامرون و غیره اجرا می‌شود و با الگویی که نفت ستاره خلیج‌فارس پیاده‌سازی کرده، توانسته است باعث کاهش ۳۳ درصدی مرخصی استعلاجی، ۶۵ درصد کاهش حوادث، ۴۰ درصد صرفه‌جویی در زمان از دست رفته، ۵۰ درصد کاهش نارضایتی کارکنان و غیره از دستاوردهای این طرح بوده است». ابراهیمی اضافه کرد: «در آینده‌ای نزدیک همایشی در حوزه اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی در راستای توسعه هرچه بهتر استان هرمزگان برگزار خواهیم کرد».
   
 کارکنان را در جهت احساس مسئولیت تشویق کنیم
«علی رئوفی»، معاون سیاسی و امنیت اجتماعی استانداری هرمزگان: «اگر بتوانیم کارکنان را به حدی تشویق کنیم که احساس مسئولیت سرلوحه آنان قرار بگیرد، به جامعه‌ای موفق دست می‌یابیم». رئوفی اضافه کرد: «با الگو قراردادن انبیا و امامان دین در توجه به نقش خانواده و اهمیت دادن به زنان، می‌توانیم به جامعه‌ اسلامی و موفق برسیم». وی افزود: «مدیران باید به بخش‌های مختلف سرکشی کنند و به نیروهای کار خود توجه داشته باشند و ارتباط قوی‌ای با آنان داشته باشند». به گفته رئوفی، مدیری موفق است که همواره نگاه ویژه‌ای به کارکنان‌اش داشته باشد. وی با اشاره به جلسه‌ی خود با دوستی، استاندارهرمزگان اضافه کرد: «درحال حاضر، مشکل استان آب است که باید تمام مسئولان مربوطه در رفع آن تلاش کنند». در پایان آیین تکریم و احکام همیار کارکنان شرکت‌های بزرگ هرمزگان با حضور مسئولان انجام شد. همچنین آیین رونمایی از کتاب روابط کار و قانون کار نشریه خانواده  نفت ستاره خلیج فارس انجام شد.

   

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها