مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فن‌آوری استان در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برگزار شد

معرفی پژوهشگران برتر هرمزگان



مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فن‌آوری استان در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برگزار شد. در این مراسم باشکوه پژوهشگران برتر هرمزگان با حضور روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی هرمزگان معرفی شدند.
 
 
 
در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، ساخت این پالایشگاه، نگهداری و تداوم تولید در آن را نیز مرهون تلاش جمعی جوانان ایرانی در پهنه باورمندی به علم و تلاش ذکر کرد. محمدعلی دادور ادامه داد که این تجربه پرارزش را می‌توان به دیگر بخش‌های کشور نیز توسعه داد. وی نفت ستاره راندمان یک اراده ملی است و اجزای این اراده در بخش‌های مختلف فنی، علمی و پژوهشی شکل‌گرفته است. دادور پژوهش و فناوری بخش تفکیک‌ناپذیر صنعت نفت و البته حوزه پالایش است و ما در نفت ستاره یکی از اصلی‌ترین اتکای خودمان را به پژوهش‌های داخلی و توسعه دانش فنی قرار داده‌ایم. وی اظهار داشت: خودکفایی در تولید بنزین در کشورمان به همه اثبات‌شده و آنچه موجب تبلور اراده ملی در اولین پالایشگاه میعانات گازی کشور (پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس) در این امر شده حاصل باورپذیری به جوانان و علم و پژوهش ایرانی است. دادور با اشاره به اینکه پالایشگاه خلیج‌فارس دارای رده حیاتی است گفت: این امر به این دلیل است که هم گاز و هم بنزین کشور به این پالایشگاه وابسته است. وی ادامه داد: این پالایشگاه ظرفیت اسمی ۳۶۰ هزار بشکه بوده است که با تلاش بخش عملیات پالایشگاه هم‌اکنون این ظرفیت به 450 هزار بشکه افزایش پیداکرده است و موفق شده‌ایم با افزایش 90 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشگاه؛ کشور را در تأمین گاز و بنزین به خودکفایی برسانیم و میعانات گازی که از عسلویه به پالایشگاه می‌آید پایش می‌شود. این مقام مسئول این را افزود: هر فاز نزدیک به ۴۰ هزار بشکه تولید می‌کند، حدود ۱۳ فاز پارس جنوبی تضمین استحصال و برداشت آن به این پالایشگاه وابسته است. دادور تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را معادل ۴۳ میلیون لیتر در روز ذکر کرد و بیان داشت: این تولید معادل ۵۰ درصد مصرف کشور است و باوجود تحریم‌ها، گام بلندی در مهار فشارهای خارجی دشمن به کشور به شمار می‌رود. وی اظهار داشت: تبلور اراده ملی در پالایشگاه ستاره محصول باورمندی میعانات گازی به همراه گاز استحصال می‌شود و اگر برداشت نشود، عملاً پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها و حتی گاز برداشتی با مشکل مواجه می‌شود. دادور افزود: برداشت آن با گاز طبیعی ضروری است اما این برداشت مستمر در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به محصول تبدیل می‌شود و لذا این پالایشگاه مکمل فازهای مختلف پارس جنوبی است.
 
 
 

 

 میدان دادن به نخبگان
این مطلب را رئیس دانشگاه هرمزگان در این آیین بیان کرد و بابیان اینکه در حال حاضر با توجه به‌سرعت تحول‌های جهانی در عرصه علم و فناوری پژوهش و فناوری بسیار حائز اهمیت و ضروری است گفت: هفته پژوهش مجالی برای پرداختن به نخبگانی است که توانسته‌اند علم را به فراتر از فهم تبدیل کرده و در آن در اجزای مختلف پژوهش و جستجو کنند. علی‌اکبر شیخی افزود: تجربه نشان داده هر جا که دانشگاه و صنعت به هم مرتبط هستند، موفق شدند در مسیر خودکفایی و استقلال کشور گام‌های بلندی بردارند و من امروز بسیار خوشحالم که در حوزه صنعت در حال برگزاری مراسم هفته پژوهش هستیم. وی با اشاره به اینکه سرعت تحول‌ها درگذشته بسیار پایین بود اما اکنون در کسری از ثانیه جهش‌های علمی بزرگی رخ می‌دهد تصریح کرد: برای عقب نبودن در جهان امروز، چاره‌ای جز پرداختن به پژوهش و فناوری وجود ندارد و قوانین هم باید آسان کننده این مسیر باشد، همچنین قوانین معارض وضع نشده و اگر چنین قانون‌هایی است اصلاح شود. شیخی یادآور شد: این تحول‌های سریع چالش‌ها را افزایش داده و باور داشته باشیم اگر بر روی پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم نتیجه می‌گیریم. رئیس دانشگاه هرمزگان تأکید کرد: باید به مسئله پژوهش توجه ویژه و باور داشت و در عرصه عمل به منصه ظهور گذاشت. شیخی فینی آغاز کار پژوهش را از آموزش‌وپرورش و از زیرساخت‌ها دانست و خواستار توجه ویژه به امر پژوهش در حوزه دانش‌آموزی شد و آن‌ها زیربنا و آینده‌سازان میهن خواند.
 

 

 
 تلاش برای افزایش ظرفیت تولید با استفاده از سطح علمی و پژوهشی جوانان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان دیگر سخنران این مراسم بود که با تأکید بر تلاش برای افزایش ظرفیت تولید با استفاده از سطح علمی و پژوهشی جوانان استان گفت: دست نیاز صنعت به سمت دانشگاه‌های استان دراز است و خواستار ورود پژوهشگران از یک‌سو برای رفع نیازهای پژوهشی صنایع و سوی دیگر ورود دانشگاه‌ها برای تأمین نیروی کار موردنیاز صنایع هستیم. خلیل قاسمی افزود: سطح علمی و پژوهشی دانشگاه‌های هرمزگان کمتر از دانشگاه‌های سایر استان ‌هانیستند و واحد تحقیق و توسعه فولاد هرمزگان به سمت مرکز تحقیق و توسعه برتر کشور گام برمی‌دارد. وی یادآور شد: در تحریم دور گذشته که ابرقدرت‌ها ما را به تحریم بنزین تهدید می‌کردند؛ کشتی‌سازی هرمزگان با کشتی‌هایش و پالایشگاه ستاره خلیج با صادرات بنزین به ونزوئلا اوج اقتدار را نشان داد. وی افزود‌: بیش از 20 میلیون تن تولید در استان داشتیم ولی به‌افتخار می‌گویم همه بنگاه‌های تولیدی بزرگ استان با ظرفیت بالا در حال تولید هستند و علت آن فراهم بودن بستر تولیدی است. قاسمی بابیان اینکه بیش از 2 میلیارد دلار از مجموع صادرات غیرنفتی کشور مربوط به استان هرمزگان بوده است افزود: در این بخش نیاز است که دانشگاه‌های ما هم به‌موازات حرکات صنعتی خود را حرکت کندو برای تکمیل زنجیره تولید به‌خصوص زنجیره تولید بخش نفت و پتروشیمی تقاضای کمک داریم. وی ادامه داد: با تجمیع سامانه‌های پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان کارهای مشترک بسیاری را انجام و به ثمر رساند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان این را گفت که سال گذشته بیش از 34 میلیون دلار صرفه‌جویی واردات قطعات و اجزا داشتیم که باکار پژوهشی و فناوری آن را تأمین کردیم. قاسمی عنوان کرد: در حوزه معدن چون محصولات خام صادر می‌شوند از دانشگاه هرمزگان خواسته‌ایم رشته متالورژی در استان تأسیس کنند و صنایع از جوانان هرمزگان بیشتر استفاده کند. وی افزود: چراکه نیاز به تربیت نیرو داریم تا زمانی که نتوانیم در حوزه تربیت نیروی متخصص خوب عمل کنیم نمی‌توانیم در خصوص اشتغال جوانان بومی پاسخگو باشیم. وی گفت: ناهماهنگی بین ۲ وزارت خانه وزارت علوم و صمت باید برطرف شود که برای این منظور پیشنهادشده سامانه‌ها در حوزه پژوهش به هم مرتبط باشند.

 

 
 
 پژوهش بستری برای شکوفایی نخبگان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اشاره‌ای به دستاوردهای ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: شکوفایی جوانان در بسترهای علمی و فنی در سایه ارتباط با صنعت رقم می‌خورد. دکتر حسین فرشیدی افزود: پژوهش بستری برای شکوفایی نخبگان کشورمان بشمار می‌رود و این مهم به بستری اساسی نیاز دارد که همانا ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که روزبه‌روز باید قوی‌تر شود. وی بابیان اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت رفع نیاز از جامعه و حل مشکلات جامعه حرکت کنند افزود: امروز باید به نخبه‌‌ها وقت و زمان داد تا شکوفا شوند و بستر این شکوفایی را در دانشگاه‌ها بااهمیت دادن به پژوهش می‌توان فراهم کرد. فرشیدی گفت: امروز دانشگاه علوم پزشکی نیاز محور کار می‌کند چنانچه مدیریت درمان در بحث کرونا یا پشه آئدس در دست دانشگاه است و سایر دانشگاه‌ها نیز باید به همین سمت‌وسو بیایند که بر اساس نیازهای جامعه کار کنند.
  
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها