معاون اجرایی مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت:

پشه آئدس، بمب ساعتی در بندرعباس


نویسنده: صبح ساحل

مشاهده پشه آئدس در 27 محله از شهربندرعباس نگرانی‌ها را نسبت به پیدایش این حشره و بیمارهایی که از طریق آن منتقل می‌شود بیشتر کرد. از همین رو هجدهمین جلسه شورای شهر بندرعباس با دستور کار بررسی راهکارها و اقدامات برای پیشگیری از انتشار و رشد پشه آئدس در سطح شهر بندرعباس برگزار شد. در این جلسه اولین و مهم‌ترین قدم برای مبارزه و پیشگیری از انتقال بیماری تشکیل کمیسیون یا کارگروهی تخصصی برای بررسی اقدامات دستگاه‌ها مطرح شد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروحی از صحبت‌های معاون اجرایی مرکز بهداشت استان هرمزگان است.

 

بیماری اگر منتقل شود سیستم درمانی کشور را فلج می‌کند

«اسدالله احمدی»، اپیدمی‌لوژیست و معاون اجرایی مرکز بهداشت استان هرمزگان در صحن علنی شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه خوشبختانه ما قبل از اینکه بیماری منتقل شود عامل را شناسایی کرده‌ایم، گفت: «بیماری‌هایی که آئدس‌های مهاجم منتقل می‌کنند جزء بیماری‌های نو پدید است که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است. پشه آئدس در آب‌های هرچند قلیل و شیرین زندگی می‌کند. به طوریکه اگر یک پنجم لیوان آب داشته باشد می‌تواند محل تخم‌گذاری این حشره باشد». او با اشاره به اینکه پس از مشاهده‌ی اولین پشه سایر نقاط شهر را پایش کردیم و در چندین نقطه این حشره رویت شد، افزود:«با توجه به موقعیت استراتژیک بندرعباس و تبادلات جهانی که از طریق این بندر اتفاق می‌افتد انتظار پیدایش پشه را داشتیم. خوشبختانه در کل کشور هنوز هیچ مورد از بیماری‌هایی که از این پشه منتقل می‌شود گزارش نشده است. 80 درصد از کسانی که بیماری تب دنگی را می‌گیرند هیچ علامتی ندارند. یعنی می‌توانند علامت نداشته باشند اما پشه‌ها را آلوده کنند». احمدی با تاکید بر اینکه مردم نباید بستر پرورش پشه را مهیا کنند، اظهار کرد:«آب کولر، لاستیک‌ها، گودال‌های کوچک و بزرگ که آب درونش جمع شود، همه محلی برای تخم‌گذاری پشه آئدس است. شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با موضوعی به این گستردگی مبارزه کند. این موضوع نیازمند مشارکت مردمی است. همه در یک کشتی هستیم. شاید سوال بپرسید چه اشکالی دارد اگر چند نفر درگیر این بیماری شوند؟ اما این بیماری اگر منتقل شود تمام سیستم درمانی یک کشور را فلج می کند. شهر جنوا در ایتالیا، کشور سنگاپور و عمان از جمله مناطقی هستند که شدیدا از گسترش پشه آئدس متضرر شده‌اند. در واقع می‌توان گفت اقتصادشان به فروپاشی نزدیک شد. الان در این کشورها بخش زیادی از بودجه به بهسازی و مبارزه با آئدس اختصاص می‌یابد».

 

700 نقطه بندرعباس نیاز به بهسازی دارد

معاون اجرایی مرکز بهداشت هرمزگان اضافه کرد:«درک ما از خطر خیلی مهم است. اگر چرخه بیماری برقرار شد این بیماری به این سادگی‌ها از شهر بیرون نخواهد رفت. انتقال بیماری‌ها از آئدس به راحتی می‌تواند تمام سیستم‌های بهداشتی و درمانی را به حالت اضطراری درآورد. بیش از 600 تا 700 نقطه از شهر بندرعباس با GPS علامت گذاری شده است که نیاز به بهسازی دارد. پشه آئدس علاقه زیادی به لاستیک دارد که هرچه سریع‌تر باید از معابر جمع‌آوری شوند. آپاراتی‌ها و مناطق صنعتی لاستیکی‌هایی که مازاد دارند را باید جمع‌آوری کنند. تمام آب‌های سطح شهر باید در لوله باشد. هرجایی که آب نشت می‌کند {چه آب شرب چه فاضلاب} می‌تواند مکانی برای گسترش پشه آئدس باشد. نخاله ساختمانی محلی برای پرورش پشه آئدس است. تمام لنج‌ها و قایقهای کوچک فرسوده یا وارونه یا جمع‌آوری شوند که آب در آنها جمع نشود». احمدی گفت:«با توجه به اینکه زیستگاه پشه آئدس آب‌های شیرین است هیچ گونه نگرانی نسبت به آب دریا و سواحل وجود ندارد اما آبیاری فضای سبز و گودال‌های آبگرفته می‌تواند خطر آفرین باشد که باید حتما بهسازی شوند. خورهای سطح شهر چون فاضلاب شیرین در آن‌ها جاری است مستعد گسترش پشه آئدس است». او با بیان اینکه راهکار کلی، بهسازی کامل معابر شهر با همکاری شهرداری، استانداری و تمام ارگان‌ها است، اظهار کرد:« در دنیا اولین استراتژی برای پیشگیری از اینگونه بیماری‌ها بهسازی محیط است. تمرکز شهرداری، شورای شهر و نهادهای مذکور روی مبحث بهسازی شهر باشد. خوشبختانه امکانات تشخیصی این بیماری‌ها تقریبا در استان ایجاد شده است و هرشخصی که با علائم تب و تشنج مراجعه کند حتما آزمایش های لازم برروی آن انجام می‌شود. تاکنون چند نمونه مشکوک داشتیم که هیچ کدامشان از این موارد نبودند. پایش وضعیت حشره اینکه در چه فصلی رشد بیشتری دارد و غیره..در حال انجام است. آموزش خانواده‌ها از نکاتی است که در حال انجام است و باید به صورت گسترده‌تر اتفاق بیفتد». معاون اجرایی مرکز بهداشت هرمزگان در پایان عنوان کرد:« کارهایی که انجام می‌شود به صورت پراکنده است و نیاز است متمرکز شود. قصد ما ترساندن مردم نیست مردم باید آگاه شوند. قصدمان ترساندن مسئولان است چراکه اگر کم کاری اتفاق بیفتد تا سال‌های سال باید پاسخگو باشند. لازم است کمیسیون خاص در رابطه با این موضوع تشکیل شود که جلسات به صورت مستمر برگزار شود و اقدامات بررسی شوند».

 

«احمد کناری نژاد»، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر بندرعباس نیز بر ضرورت تشکیل کارگروهی با محوریت مرکز بهداشت و فرمانداری برای بررسی اقدامات صورت گرفته در راه مبارزه با پشه آئدس تاکید کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها