مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

آثار آلودگی نفتی بر اکوسیستم تالاب بندرخمیر در درازمدت دیده می‌شود



مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به حادثه اخیر ناشی از آلودگی نفتی به دریا بر اثر شکستگی لوله خوراک میعانات گازی پالایش نفت ستاره خلیج فارس گفت: هنوز آثار خسارت ناشی از این آلودگی بر اکوسیتسم تالاب خمیر مشخص نشده اما طبق برآورد اولیه اثر مخرب آن در درازمدت خود را نشان می دهد.

به گزارش صبح ساحل، «حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان روز چهارشنبه در مراسم رویداد روز جهانی تالاب‌ها در شهر تالابی بندرخمیر با اشاره به اینکه برای شناسایی آثار ناشی از آلودگی نفتی به مدت سه روز در منطقه مستقر بودیم، گفت: این آلودگی نفتی که به علت حوادث طبیعی اتفاق افتاد، دغدغه ما را دوچندان کرده است؛ چرا که وقتی مخاطراتی به این بزرگی اتفاق می افتد معلوم نیست آثار آن تا چه مدت باقی خواهد ماند و چه میزان در اکوسیستم تالاب اثر خواهد داشت. وی بیان داشت: باید به سمتی برویم که مخاطرات وارد شده به تالاب ها را از سوی جوامع انسانی و یا حوادث طبیعی کاهش دهیم؛ چرا که اگر این نعمت های خدادادی را از دست بدهیم دیگر جبران نخواهد شد.

«گفتنی است طبق اعلام مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ضمن تایید شکستگی خط انتقال میعانات گازی این شرکت، شکستگی لوله به دلیل حجم غیرقابل انتظار سیلاب ناشی از بارندگی در ساعت پنج صبح چهارشنبه ۲۹دی رخ داد که منجر به بروز حادثه در مسیر رودخانه کل واقع در شهرستان بندرخمیر شد.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهارداشت: صنعت بزرگ اکوتوریسم جایگاه خود را در دنیا پیدا کرده و همه جهانیان روی آن برنامه ریزی می کنند اما کشور ما هنوز در آغاز کار قرار دارد که باید با برنامه ای مدون صنعت و توریست را در شهر تالابی خمیر و دیگر شهرهای ساحلی استان پیاده کرده و نقش توسعه پایدار را در چارچوبی که برای آن درنظرگرفته شده، پررنگ کنیم.

مسیحی یادآورشد: تالاب خورخوران به عنوان یکی از تالاب های قدیمی ثبت شده در کنوانسیون رامسر با بیش از ۱۰۰ هزار هکتار وسعت به عنوان نگین جنوب کشور و میراث دار شهر تالابی بندرخمیر است که باید آن را پرفروغ تر و نمایان تر از قبل به آیندگان تحویل دهیم.

طرح زیستی در تالاب خورخوران بندرخمیر به پایان رسیده است

مدیرکل محیط زیست هرمزگان همچنین با اشاره به طرح هدفمند زیستی در تالاب های بین المللی استان ها اشاره کرد و گفت: طرح زیستی تالاب خورخوران به پایان رسیده و بزودی در کارگروه های مشترک استانی مطرح خواهدشد.

مسیحی ادامه داد: جنبه هایی که در کارگروه های مشترک با ذینفعان گرفته شده است، در این طرح زیستی هدف گذاری شده و در کنار سایر اسناد بالادستی به عنوان نقشه راه خواهد بود که می تواند در توسعه اکوتوریسم و همه محورهای سطح ساحلی بندرخمیر و قشم  موثر باشد و به عنوان یک سند در اختیار مسوولان شهرستان قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: طرح زیستی در چهار تالاب بین المللی هرمزگان نیز در سال های گذشته مطالعات آن انجام شده و به نقطه پایانی رسیده است و همچنین در این طرح نقطه نظرات سایر دستگاه ها نیز در آن بارگذاری خواهد شد که می توان از آن به عنوان یک طرح جامع زیست محیطی استفاده کرد.

حقابه تالاب های هرمزگان باید رعایت شود

این مسوول زیست محیطی همچنین یادآورشد: یکی از حق تالاب ها، حقابه ای است که از سرشاخه رودخانه ها وارد می شود که باید وزارت نیرو در هنگام احداث سدها، حق تالاب ها را رعایت کند.

مسیحی تازیانی ادامه داد: مطالعه طرح های چهار تالاب بین المللی هرمزگان نیز توسط دانشگاه های برتر کشور انجام و در کارگروه کشوری طرح سازگاری با کم آبی مطرح شد که چه میزان حقابه  وزارت نیرو بایستی به آن اختصاص دهد و هرساله باید این حق اختصاص یابد، علاوه بر اینکه خیلی از تالاب های ما همچون خورخوران متوسل به نزولات جوی در منطقه هستند.

وی گفت: سازمان محیط زیست هرمزگان در کنار مردم علاقه مند به حوزه تالاب بندرخمیر هست و برای توسعه متوازن و مطلوب حفاظت تالاب هستیم که امیدواریم باعث بالندگی این شهرستان شود و با استفاده از این نعمت های خدادی هیچ بیکاری را نداشته باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها