گزارشی از معضل دیرینه حمل‌ونقل درون‌شهری در بندرعباس؛

فعلا باید با کمبود تاکسی بسازیم



 تابستان داغ و سوزان امسال را ساعت‌ها کنارِ خیابان در انتظار تاکسی گذراندیم. پاییز و زمستان نیز همین‌گونه سپری شد. اکنون در آستانه بهار و تابستانی دیگر همچنان شاهد صف‌های طولانی مردم و ساعت‌ها انتظار برای این وسیله نقلیه عمومی هستیم. نبود تاکسی در ساعت‌هایی از ظهر و شب یکی از معضلات حل‌نشده شهر بندرعباس است. عده‌ای رانندگان تاکسی از فرسودگی و عدم‌حمایت تاکسیرانی می‌گویند. عده‌ای دیگر معتقدند با هزینه‌ی بالای قطعات و این کرایه کم برایشان صرف نمی‌کند در اوج ترافیک پای‌کار باشند؛ اما مدیرعامل تازه منصوب‌شده حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس می‌گوید هرچند کمبود داریم اما شرایط را مدیریت می‎کنیم. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از گلایه‌های رانندگان تاکسی و گفت‌وگو با «عمار زاهدی»، مدیرعامل تاکسیرانی بندرعباس است.    

   

مردم ارزشمندتر با رانندگان تاکسی برخورد کنند
یکی از رانندگان تاکسی خط مرکز شهر_هوایی که ۱۵ سال سابقه کار دارد، از نحوه‌ی برخورد مردم با این قشر گلایه کرد و گفت: «اگر مردم می‌خواهند تاکسی در ساعات اوج ترافیک به آن‌ها خدمات دهد باید به تاکسی بها دهند. ولی‌نعمت تاکسی، مردم هستند. وقتی به خاطر ۵۰۰ یا هزار تومان اعصاب راننده را خراب می‌کنند، خب مشخص است که راننده در ترافیک نمی‌ماند. ما، سرمایه و جان از خودمان است. اگر مردم ملایم‌تر و ارزشمندتر با رانندگان تاکسی برخورد کنند قطعاً ما نیز خستگی که خودمان و خسارت‌هایی که ماشینمان در ترافیک متحمل می‌شود را به جان می‌خریم و یک ساعت بیشتر خدمت می‌کنم». به گفته‌ی او جامعه به‌گونه‌ای است که همه‌چیز گران شده اما هرکس در تاکسی می‌نشیند نه‌تنها حمایت نمی‌کنند بلکه به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار رانندگان تاکسی مقصر تمام مسائل کشور هستند. «اگر می‌بینید تاکسی‌ها فرسوده هستند به خاطر لطف و حمایت سازمان‎ها و نهادها است. هیچ خبری از تسهیلات با سود کم که در توان رانندگان تاکسی باشد، نیست. در این شهر اصلاً به تاکسی‌ها بها نمی‌دهند هم از جانب مردم و هم از جانب مسئولین». این راننده تاکسی یکی دیگر از دلایل نبود تاکسی در ساعات اوج را چندشغله بودن اغلب رانندگان دانست و گفت: «این شهر قانون ندارد؟ چرا به همه تاکسی می‌دهند؟ راننده‌ای که چند شغل دارد هر موقع دلش می‌خواهد کار می‌کند. الآن رانندگان تاکسی یا بازنشسته‌اند یا کارمند. اکثرشان هم از شهر دیگری آمده‌اند. این وضع باید ساماندهی شود».
  
خبری از حمایت نیست

به سراغ یکی از رانندگان تاکسی خط مرکز شهر_دو هزار رفتیم. او نیز با گلایه از وضعیت گرانی قطعات خودرو و عدم توجه و حمایت سازمان‌های مربوطه گفت: «با این هزینه‌ بالای قطعات چرا باید در ساعت‌های شلوغ حضورداشته باشیم؟ سازمان تاکسیرانی از ما چه حمایتی می‌کند که ما این کار را انجام دهیم؟ چند وقت است گفتیم برای این خط کله‌قندی بزارید اما کو گوش شنوا؟ کرایه‌ها خیلی کم است. چرا با این هزینه‌های زیاد برای این کرایه باید خودمان را اذیت کنیم»؟
  
مردم با تاکسی غریبه شدند
«اگر می‌بینید در ساعات اوج، ماشین نیست چون برای راننده تاکسی‌ها این کرایه‌ نمی‌صرفد». این را جمعی از رانندگان تاکسی خط مرکز شهر_بلوار امام حسین (ع) متفق‌القول گفتند. یکی از آن‌ها اضافه کرد: «کسی از ما حمایت نمی‌کند، فقط انتظار دارند تاکسی خدمات بدهد. همه‌ی تاکسی‌هایی که در صف می‌بینی خراب هستند و مشکل فنی دارند». دیگری گفت: «من به‌تازگی آمار گرفتم ۱۵ درصد از کسانی که در این خط کار می‎کردند نیستند و رفتند. یک عده در اسکله مشغول به کار شدند. یک تعدادی ویزیتور شدند. اینجا چون قانون ندارد هرکس هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد». یکی از راننده تاکسی‌ها که جوان هم بود با صدایی نسبتاً بلند عنوان کرد: «تا، کَسی گره‌گشای کار ما نباشد ما گره‌گشای کار کسی نخواهیم بود. ما هم یکی از مردم هستیم، یکی باید از ما حمایت کند. با تورم الآن چه جوری ماشینمان را تعمیر کنیم. اگر مشکل راننده ‌تاکسی حل شود، مشکل مسافر هم حل می‌شود». راننده تاکسی دیگری گفت: «۲ سال پیش گفتند تمام تاکسی‌ها مجهز به سیستم کارت‌خوان می‌شوند، چرا انجام نشد؟ هرکس کارت‌خوان دارد یا آزاد خریده یا سوپرمارکت داشته است. از اینکه سازمان تاکسیرانی حمایت کند که تاکسی‌ها بتوانند به کارت‌خوان مجهز شوند خبری نیست. شهرداری و شورای شهر باید به داد ما برسند. از تاکسیرانی بپرسید چه خدماتی به رانندگان تاکسی داده‌ که وضعیت این‌گونه شده است‌؟ در ۲۰ سالی که در این خط کار می‌کنم شما بگو اگر یک قوطی روغن ترمز به ما داده‌ باشند». راننده تاکسی جوان اضافه کرد: «وضع جوری شده جلو مسافر بوق می‌زنی سوار شخصی می‌شود، چرا؟ چون از تاکسی زده‌شده. تاکسی با مردم غریبه شده. این به خاطر بی مدیریتی سال های اخیر است. تاکسیرانی شهر را رها کرده. رانندگان تاکسی را رها کرده است. هیچ‌کس به فکر ما نیست».
      
گفت‌وگو با مدیرعامل حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس پیرامون مشکلات 
رانندگان تاکسی؛
کمبودها را مدیریت می‌کنیم
«عمار زاهدی»، مدیرعامل حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس که حدود سه ماه از انتصابش در این سمت می‌گذرد سوابقی چون سرپرست منطقه یک شهرداری، معاونت منطقه یک شهرداری و مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری را در کارنامه خود دارد. زاهدی می‌گوید برنامه‌های حمایتی خوبی در سال جدید برای تاکسی‌ها اجرا می‌شود.
   
برنامه‌های حمایتی‌تان برای رانندگان تاکسی چیست؟
تاکسی‌ها چند مسئله اساسی دارند. مهم‌ترین موضوع بحث بهسازی، نوسازی و توسعه ناوگان تاکسی در بندرعباس است. خوشبختانه رایزنی‌هایی با چند بانک عامل برای ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی انجام‌شده است.. یکی از بانک‌ها سود ۴ درصد را قبول کرده است. با بانک دیگری در حال مذاکره برای دریافت تسهیلات با سود کم هستیم. پیش‌بینی و تلاش ما بر این بود که تا قبل از سال جدید این امکان فراهم شود. منتهی چون آخر سال است کمی دست ما بسته‌شده. برای بحث تجهیز و بازسازی در حال رایزنی برای وام‌های تا سقف ۳۰ میلیون تومان هستیم، برای توسعه و خرید در صورت موافقت بانک بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌‎شود که منتظر اعلام پاسخ بانک هستیم. یک سری کمک‌های بلاعوض نیز در سال آینده برای تاکسی‌ها پیش‌بینی‌شده است که پس از قطعی شدن جزییات آن اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین با تعمیرگاهی که طرف قرارداد ما بوده وارد مذاکره شدیم و قرار شده است ارائه خدمات به رانندگان تاکسی با تخفیف همراه باشد. راه‌اندازی مجتمع تعمیرگاهی در بودجه ۱۴۰۱ نیز دیده‌شده. این پروژه پیشرفت‌هایی داشته اما نه آن چیزی که مدنظر است. این موضوع زمان‌بر است و یک الی دو سال باید برای آن هزینه شود. این مجتمع راه‌اندازی شود صفرتا صد مدیریتش به رانندگان تاکسی سپرده می‌‎شود. افزایش نرخ کرایه‌ها قبل از سال جدید را هم در دستور کار قرارداده‌ایم. با توجه به اینکه اسفندماه و نوروز اوج کارِ رانندگان تاکسی است امیدواریم این مهم محقق شود.
  
تجهیز رانندگان تاکسی به کارت‌خوان چرا انجام‌ نشده است؟
ما سعی کردیم تعاونی رانندگان تاکسی را دوباره احیا کنیم. بحث تجهیز کردن تاکسی‌ها به کارت‌خوان را از این طریق می‌خواهیم فعال کنیم. تاکسی‌ها تحت حمایت شهرداری و دولت هستند، منتهی درنهایت بخش خصوصی محسوب می‌شوند. برای دریافت کارت‌خوان باید حساب بانکی داشته باشند، با فعال شدن تعاونی‌ تاکسی‌ها این موضوع حل می‌شود و سرعت تجهیز تاکسی‌ها به کارت‌خوان افزایش می‌یابد.
  
تمام مواردی که مطرح کردید در سال‌های قبل هم گفته می‌شد، علت تأخیر در اجرا چیست؟
در این سال‌ها به دغدغه رانندگان تاکسی آن‌گونه که باید توجه و رسیدگی نشده و انتظار بیش از این بوده است. این موضوع تنها مختص بندرعباس نیست و در کل کشور این اتفاق افتاد. تسهیلاتی برای توسعه یا نوسازی ناوگان داده نشد. در سه الی چهار سال گذشته با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تنها ۲۰ درصد توسعه {خرید ناوگان} در بندرعباس اتفاق افتاده است. دیگر خودتان می‌توانید تشخیص دهید که چه اتفاقی افتاده است.
   
کمبود تاکسی در شهر به‌خصوص در ساعات اوج را چگونه ساماندهی می‌کنید؟
اگر بتوانیم تسهیلاتش را فراهم کنیم، پیشنهاد ما این است که ۲۰۰ ناوگان جدید به شهر اضافه شود. در برخی خطوط مثل خط باهنر بعضی از رانندگان تاکسی سن‌ خودشان و ماشینشان بالا است و مهم‌تر از همه در اطراف بندرعباس زندگی می‌کنند به همین علت ساعت کاری را زودتر تمام می‌کنند. کاری که الآن شروع کردیم بحث شیفت بندی تاکسی‌ها است. به‌گونه‌ای که برای نوروز تمام ساعت‌ها را پوشش دهیم و فواصل خالی را پرکنیم. البته ساعتی از عصر و شب ترافیک به حدی است که فاصله زمانی ایجاد می‌شود. کنترل دفترچه‌ تاکسی‌ها، فواصل رفت‌وآمدی‌شان چک می‌شود. ساعت کاری‌شان تا ده و نیم تمدیدشده است. باید بپذیریم که ظرفیت تاکسی فعال موجود در بندرعباس کم است. آن‌قدری که بندرعباس نیاز دارد نیست. ظرفیت اسمی که الآن مطرح‌شده کمتر از هزار تاکسی در بندرعباس فعال است. این باعث می‌شود نواقص به چشم بیاید. امیدواریم با ارائه تسهیلات این خلأها پر ‌شود.

شهرک پیامبر اعظم (ص) را با اتوبوس پوشش می‌دهیم. زمانی که تاکسی نباشد با اتوبوس جابه‌جا می‌کنیم و نمی‌گذاریم مسافر معطل بماند. این موضوع در حال مدیریت است. ان‌شالله نسبت به قبل بهتر خواهد شد. به‌طورکلی اما ظرفیت موجودمان خیلی کم است. سعی می‌کنیم حداقل‌هایی که  وجود دارد را با وضع بهتر مدیریت کنیم. برای نوروز  نیز فراخوان جذب تاکسی‌های موقت را منتشر  کردیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها