طرح ایمن سازی سواحل هرمزگان، غرق در بی توجهی مسوولان

جای خالی ناجی



هرمزگان است و ساحل و دریایش. استانی که همه‌ساله با آغاز فصل بهار و سال نو پذیرای بی‌شماری از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است. عده زیادی از هم‌وطنان روزها قبل از شروع تعطیلات، برای سفر آرام و به‌یادماندنی پس از یک سال سخت و پرمشغله برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها با آمدن به قشم و کیش و هرمز و...با دیدن جذابیت‌های خاص و اقلیم متمایز خاطرات متفاوت و دل‌نشین را تجربه و همچنین از وجود نعمت دریا بهره می‌برند. می‌توان گفت 90 درصد این افراد باهدف شنا و داشتن اوقات مفرح در کنار سواحل زیبای خلیج‌فارس سفر می‌کنند. تعداد زیادی از مسافران وارد دریا می‌شوند و این موضوع روز و شب،موج های  ناآرام نمی‌شناسد و بدون رعایت احتیاط‌های لازم و نکات ایمنی دل به آب می‌زنند. ولی نمی‌دانند این اقدام شاید به قیمت تمام زندگی‌شان تمام شود و خانواده‌هایشان در بازگشت به خانه خاطره خوشی به همراه نداشته باشند. غرق شدن در دریا واقعاً دردناک است و چه بسیار خانواده‌هایی که به دلیل مرگ عزیزانشان دور دریا را خط قرمز کشیدند و دل این را ندارند وارد مکانی شدند که برای آخرین بار عزیز خود را در این محل دیدند. هرساله متأسفانه شاهد غرق شدن تعدادی از هم‌وطنان در سواحل خلیج‌فارس هستیم که اکثر قریب به‌اتفاق این مغروقان به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی، عدم آشنایی کامل به شنا و شنا کردن در مناطقی غیر ایمن جان خود را دست می‌دهند و ناله خانواده‌های داغدار سال‌هاست در صدای امواج پرتلاطم خلیج‌فارس خاموش می‌شود. در روزهای نخستین امسال در هرمزگان بیش از 7 نفر در دریا به کام مرگ رفتند. 2 نفر در سواحل پدیده شاندیز و مرجان کیش، 5 نفر در جزایر ناز، سینما دریا، پارک زیتون و پارک آفتاب قشم جان خود را از دست دادند.
 

عدم اجرای طرح سالم‌سازی و ایمن‌سازی دریا در قشم

بر اساس آمار، بیشترین غرق‌شدگی مربوط به جزیره قشم بوده و در اینجا نقش مسئولان و متولیان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح برای حفظ جان گردشگران قابل‌توجه و تعیین‌کننده است تا دیگر شاهد غرق شدن مسافران و یا شهروندان بومی منطقه نباشیم. باید به‌طورجدی قبل از آغاز تعطیلات نوروزی تدابیر و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از بروز این سوانح اتخاذ می‌کردند مانند اجرای طرح سالم‌سازی و ایمن‌سازی دریا و یا گماردن نیروهای نجات‌غریق از 25 اسفندماه. این در حالی است که نیروهای نجات‌غریق از دوم فروردین‌ماه بعد از مرگ دو نفر از مسافران آن‌هم فقط با 7 نیرو در سه‌نقطه جزیره (پارک زیتون، پارک آفتاب و حوضچه هامون) مستقر شدند. منجیان غریقی بومی منطقه خط اول و نوار ساحلی دریا بودند پس از استقرار و پوشش محل‌های نام‌برده با اقدامات خود موجب نجات جان بیش از 47 مسافرانی شدند که پس از غرق شدن از سوی ناجیان از آب دریا بیرون کشیده شدند و بیش از 10 نفر آن‌ها پس از احیای قلبی از مرگ نجات یافتند؛ اما افزایش تعداد مسافران و کمبود تجهیزات و نیرو نجات‌غریق موجب بروز مرگ 5 نفر از هم‌وطنانمان در این جزیره شد. ولیکن اگر همین تعداد کم ناجیان در محل مستقر نبودند تعداد مرگ‌های غرق‌شدگی حتماً بیش از این تعداد بود.
 

حضور داوطلبانه تیم نجات‌غریق

به گفته خلیل ذاکری مدرس فدراسیون غواصی و مسئول نجات‌غریق ایام تعطیلات نوروز در قشم، افراد این تیم 7 نفرِ به‌صورت داوطلبانه و بدون هیچ هزینه‌ای از ساعت 7 صبح تا غروب آفتاب در محل‌های تعیین‌شده حضور داشتند. وی در گفتگو با صبح ساحل این را افزود که منطقه آزاد قشم از روز دوم فروردین‌ماه به وی اعلام کرده که به همراه چند نفر از نجات‌غریق در نقاط شلوغ مانند پارک زیتون، پارک آفتاب و حوضچه هامون مستقر شوند.
ذاکری گفت: عید نوروز امسال با توجه به تردد و ازدحام بی‌شمار مسافران و گردشگران شرایط خاصی را سپری کردیم و باید مسئولان تدابیر خاصی را اتخاذ می‌کردند که متأسفانه دقیقه 90 از ما خواستند که در نوار ساحلی حضور یابیم. وی این را تأکید کرد که 3 نفر آن‌ها در پارک زیتون، 2 نفر در پارک آفتاب و 2 نفر در حوضچه هامون بر اساس شرایط خاص و وجدان کاری، دلی و بدون هیچ هزینه‌ای برای کمک به هم‌وطنان تا پایان روز 13 فروردین‌ماه مستقر شدند که این تعداد نیرو با توجه به حجم تردد ناچیز بود و باید حداقل 20 ناجی در این امکان حضور داشتند. ذاکری یادآور شد: در دریای خزر و طرح سالم‌سازی آن منطقه 600 نفر ناجی حضور داشتند. وی ادامه داد: باید در جزیره قشم حداقل دو هفته قبل از شروع سال نو تصمیماتی با  بودجه مشخص شده اتخاذ، همچنین دریا ساماندهی و ایمن‌سازی و مکان برای شنا در نظر گرفته می‌شد البته این معضل امسال نبود و حتی در سال‌های گذشته با توجه به محدودیت‌های کرونا حداقل 3 فوت‌شده ناشی از غرق‌شدگی داشتیم.
 

«سورو» مکان ناایمن

حسین سرپاش رئیس هیات نجات‌غریق استان هرمزگان بابیان اینکه هیچ درخواستی از منطقه آزاد قشم برای اعزام غریق نجات نداشتند گفت: در تعطیلات نوروز منطقه آزاد از این هیات درخواست اعزام تیم ناجی نداشتند همه ارگان‌ها مانند آتش‌نشانی و... با بودجه مشخص تیم ناجی درخواست می‌کنند و در زمان مشخص تیم‌ها در محل‌های ایمن تعیین‌شده مستقر می‌شوند. وی محل ایمن در بندرعباس را فقط محدوده پارک دولت دانست که از ساعت 7 صبح تا غروب آفتاب در ایام تعطیلات عید تیم نجات‌غریق در این محل حضور داشتند. سرپاش این را هم گفت که دریایی سورو مکان ناایمن است و هیچ ناجی به آن مکان مستقر نمی‌کنیم. رئیس هیات نجات‌غریق استان هرمزگان از مسئولان خواست در تمام ایام سال این طرح را پیاده و مکانی برای شنا کردن مشخص کنند نه اینکه فقط تیم ناجی در ایام نوروز در محل‌های ایمن حضورداشته باشند.
 

ترک غم‌انگیز هرمزگان 

تعطیلات نوروز 1401 به پایان رسید و متأسفانه 7 نفر در سنین 18 تا 70 ساله در قشم و کیش جان خود را در دریا از دست دادند و خانواده‌های با خاطرات تلخ استان را ترک کردند. بندرعباس خوشبختانه قربانی دریا نداشته است منتها 3 نفر مسافر در سنین 5 تا 9 ساله در پارک غدیر و پشت فرمانداری غرق شدند که بلافاصله با کمک ناجیان و امدادگران از مرگ نجات یافتند. بر اساس گزارش‌های رسمی غرق‌شدگی در مناطقی که به‌اصطلاح طرح‌های سالم‌سازی دریا در آنجا به اجرا درنیامده یا آنکه مسافران در ساعات ممنوعه برای شنا به دریا رفته‌اند، بیشتر اتفاق افتاده است اما می‌توان با انجام راهکارهایی مدون و دلسوزانه در برابر مرگ‌های ناشی از شناهای ناشیانه ایستاد. به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور، رشد غرق‌شدگی در سطح کشور را شاهد بودیم و در استان‌های هرمزگان،خوزستان،مازندران و سیستان و بلوچستان را داشتیم که ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند. مسئولان دستگاه‌های امدادرسان در هلال‌احمر و اورژانس، شنا در مناطق ممنوعه، ناآشنا بودن با شرایط این ورزش و تفریح در دریا و توجه نکردن به هشدارهای مأمورین و نیروهای امدادی را از علل اصلی غرق شدن افراد و مسافران می‌دانند. بر اساس آمار کشوری میانگین سنین غرق‌شدگان فوت‌شده حدود ۲۰ سالگی است به این معنی که اگر قرار است کارآموزشی درباره جماعت گردشگر صورت گیرد باید در مورد افرادی که در این محدوده سنی قرار دارند شدت و عمق بیشتری داشته باشد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها