گفت و گوی صبح ساحل با کاپیتان «محمد احمدی زاده» مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس

سالها خدمت بدون تعطیلات نوروزی به گردشگران دریایی



بیش از 409 هزار مسافر و گردشگر نوروزی از بندر شهید حقانی بندرعباس به جزایر قشم و هرمز و بالعکس تردد داشتند. این آمار جابجایی با 38 فروند شناور از شروع اجرای طرح سفرهای نوروزی (25 اسفندماه 1400 تا 15 فروردین‌ماه جاری) نشان داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 134 درصد رشد داشته است. مراجعه مسافران در این بازده زمانی به بنادر مسافری و اسکله‌های گردشگری استان هرمزگان بی‌سابقه بود به‌خصوص در بندر شهید حقانی به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی ایران که با داشتن ۴۰ فروند شناور استاندارد و پیشرفته امکان جابجایی چهل هزار نفر در روز برای سفرهای دریایی را دارد. از آغاز سفرهای نوروزی یک هزار و 800 نفر در بنادر استان در حال خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران دریایی بودند. گفتنی است تردد دریایی از بندر شهید حقانی بندرعباس در امر جابجایی مسافر، در پرترافیک‌ترین مسیر دریایی کشور وارد یازدهمین سال بدون سانحه دریایی شد.

      

16 سال بدون استراحت
 نظم و ساماندهی سفرهای دریایی بدون هیچ سانحه دریایی محقق نمی‌شود مگر اینکه سکان‌دار این بندر فردی باتجربه و کاردان و کوشا باشد، از ساعت 6 صبح تا آخرین حرکت شناور (11 شب) در محل مستقر شود و نظاره‌گر ترددها باشد تا مسافران دریایی سفری ‏ایمن و آرام را در آغازین روزهای بهاری سال ۱۴۰۱ تجربه کنند. محمد احمدی زاده جوان 40 ساله اهل خواجه عطا حدود 8 سال به‌عنوان مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس در حال خدمتگزاری است. وی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مدیران سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سفرهای دریایی در سال 84، پس از اتمام تحصیلات در رشته ناوبری در بندر انزلی وارد شغل دریانوردی شد و فوق‌لیسانس را در رشته دریانوردی (حمل‌ونقل دریایی) در دانشگاه امیرکبیر تهران اخذ کرد. در کارنامه وی معاونت بندر شهید حقانی، فرمانده شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی، کارشناس جستجو و نجات این سازمان، مدرس سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه هرمزگان و... به چشم می‌خورد.
 «به دلیل هم‌نشینی با دریا و شغل آبا و اجدادی ساحل‌نشینان از همان دوران بچگی عاشق دریا و دریانوردی بودم که سال‌ها بعد علاقه خود را از طریق دانشگاه و گذراندن دوره‌های آکادمیک پرورش دادم و روزبه‌روز نیز در حال فراگیری دانش حرفه‌ام هستم».
احمدی زاده بابیان این مطلب ادامه داد:»بر اساس وظیفه و حساسیت ایام سفر، حدود 16 سال است که دوش به دوش کارکنان در ایام تعطیلات نوروز، استراحت را تعطیل کردم و بر اساس تعهد اخلاقی و حرفه‌ای، به‌هیچ‌عنوان از حوزه بنادر در ایام سفر خارج نشدم تا مسافری با خاطره تلخ این بندر را ترک نکند».
   
6 ماه برنامه‌ریزی
 بعد از دو سال تعطیلی در حوزه سفر به علت کرونا، پیش‌بینی می‌شد که حجم زیادی از گردشگر وارد استان به‌خصوص جزایر شود بر همین اساس مدیران سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان از 6 ماه قبل برنامه‌ریزی لازم برای رفاه و خدمات به مسافران در بهمن‌ماه و پایان سال آغاز کردند.
«با توجه به تجربه سال‌های قبل از کرونا و ورود خیل عظیم گردشگر در بازده زمانی کوتاه، باید تدابیر لازم برای تجهیز بندر و تعداد صندلی اتخاذ می‌شد چراکه عمده مسافرها صبح از بندرعباس به سمت جزایر تردد دارند و ارائه خدمات به این حجم مسافر مستلزم یک برنامه خاصی بود».
بر اساس پیش‌بینی بی‌شمار مسافران، از صاحبان شناورهای خارج از سرویس که بنا به دلایلی در ناوگان سفرهای دریایی نبودند نیز دعوت شد که در این ایام با استفاده از تسهیلات ارائه‌شده سازمان بنادر و دریانوردی برای بازسازی و ایمن کردن شناورها، به چرخه برگردند.
«قبل از شروع طرح 692 صندلی و در این ایام یک شناور با ظرفیت 158 نفر به ناوگان مسافری دریایی در بندر شهید حقانی اضافه شد و 38 فروند شناور با استانداردهای خاص به‌صورت یکسره و بی توقف کار جابجایی مسافران را انجام دادند، همچنین در این مدت 832 سفر خالی برای تسهیل جابجایی مسافر انجام شد».
  
افزایش چشم‌گیر سفر به هرمز
 اوج سفرهای دریایی در مرکز استان از دومین روز از آغاز سال تا 8 فروردین‌ماه جاری بود که سفر به جزیره هرمز افزایش چشم‌گیری داشته است. بیشترین رشد مسافر از بندر شهید حقانی با 195 درصد مربوط به مسیر بندرعباس - هرمز بوده است تا جایی که به درخواست مسئولان، محدودیت سفر به این جزیره اعمال شد. احمدی زاده که به‌عنوان یکی از فعالان حوزه گردشگری استان شناخته‌شده است در خصوص سفرهای دریایی معتقد است که مسئولان باید تدابیری اتخاذ کنند تا سفر گردشگران با توجه به شلوغی، ترافیک و... باعث رونق و توسعه گردد و همچنین برای جوامع محلی بیشترین سود را داشته باشد.
« باید برای گسیل گردشگر به بندرعباس و شهرهای مجاور با توجه به امکانات و پتانسیل‌های مناطق، مسئولان پای‌کار بیایند و برنامه‌ریزی‌های منسجم صورت گیرد. با توسعه نوار ساحلی و نگاه ویژه به نواحی ساحلی خمیر، میناب، سیریک و... می‌توان از ظرفیت این مناطق برای حضور خیل عظیم گردشگران استفاده نمود که با ذی‌نفع سازی و اعتماد به جوامع محلی می‌توان مسیر توسعه گردشگری دریایی را هموار ساخت». وی ادامه می‌دهد:»به‌عنوان نمونه زیرساخت‌های جزیره هرمز باید به شکلی باشد که بحث اعمال محدودیت برای گردشگر مطرح نشود و در 24 ساعت شبانه‌روز خدمات ارائه گردد و مسافران در کمترین بازده زمانی، با اطلاعات و تبلیغات مناسب از ظرفیت‌های منطقه بیشترین استفاده را ببرند».
   
تردد 5 تا 8 هزار مسافر در بندر شهید حقانی
به گفته مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس در یک سال حدود 3 میلیون مسافر از این اسکله جابجا می‌شوند که در حال حاضر با توجه به شروع فصل گرما به‌طور میانگین حدود 5 تا 8 هزار نفر و در زمان پیک بین 30 تا 35 هزار نفر در این بندر تردد دارند. گفتنی است: در ایام نوروز 5 هزار و 22 سفر توسط شناورهای مسافربری در مرکز استان به ثبت رسیده است.
    
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها