مدیر کل محیط زیست هرمزگان خبر داد :

مرگ 10 درصد مرجان های خلیج فارس



صبح ساحل ، حوادث - "10 در صد مرجانهای خلیج فارس (حوزه هرمزگان) به علت های  متعدد از جمله افزایش درجه دما، افزایش رسوبات ،پدیده کشنده قرمز، آلودگی نفتی ، ساخت و سازهای عمرانی و صنعتی در سواحل و  اطراف جزایر و... از بین رفته است".

مدیر کل محیط زیست هرمزگان که به مناسبت هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.

خلیج فارس به عنوان یکی از زیستگاههای مرجان های دریایی است اما طی چند سال اخیر به دلیل صید بی رویه توسط غواصان و افراد سودجو و فروش آنها، همچنین توسعه شهری و ورود فاضلاب های شهری و صنعتی و  از سوی دیگر قاچاق بی رویه سوخت و تخلیه سوخت در دریا توسط قاچاقچیان به دلیل فرار از مجازات، موجب نابودی و خفه شدن مرجان ها در دریای خلیج فارس شده است.پروژه های عمرانی و صنعتی مانند هتل ها و مراكز تفريحي و اسكله ها در نوار سواحل خلیج فارس بر نابودی مرجانها افزوده است که به گفته مجید وفادار  این سازمان سعی نموده که به هر طریق مختلف جلوی ساخت و سازهای که موجب بر هم زدن محیط زیست می شود به خصوص در جزایر را بگیرد. وی در خصوص ارزش گذاری اقتصادی بر مرجانها در خلیج فارس گفت: این ارزش گذاری  منوط به مطالعات جدید است که در آینده در خصوص ارزش تخریبی مرجانها اعلام می شود. وی حمایت  افرا د بومی را در حفظ محیط دریایی به خصوص مرجانها را مهم ذکر کرد و افزود: افراد جامعه محلی  به کمک ما بیایند وعرصه های حساس دریا را به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی کنند. وفادار اکوسیستم های مرجان ها و جنگلهای حرا  دومین اکوسیستم مهم جهان معرفی کرد و تصریح نمود: اثرات مخرب ورود مواد آلاینده نفت به ریشه درختان حرا با گذشت زمان مشخص می شود.

 کمبود نیروی محیط بان

مدیر کل محیط زیست هرمزگان  با تاکید بر حفاظت از دریا به کمبود نیروی های محیط بان در استان اشاره ای داشت و گفت:  کمتر از 55 نفر محیط بان در استان مستقر هستند  که باید 900 هزارهکتار  منطقه تحت حفاظت شده را اداره کنند.وفادار اضافه کرد: بر اساس چارت سازمانی در هر هزار و200 تا 2هزار هکتار باید یک نفر محیط بان داشته باشداما اکنون برای 20 هزار هکتار یک محیط بان داریم. 

 تشکیل شورای عالی حفاظت از محیط زیست در استان

مدیر کل حفاظت از محیط زیست هرمزگان  گفت: بررسی امکان ساخت طرح های اقتصادی در استان و تأثیر آن بر محیط زیست از مهمترین وظایف این شورا است که می تواند با سیاست های خود در جلوگیری از آسیب های زیست محیطی به سواحل و دریا بکوشد.وفادار همچنین با اشاره به تصویب لایحه دولت در اجرای مطالعات زیست محیطی در زمینه اجرای طرح های اقتصادی گفت : بر اساس این لایحه اگر کارفرمایان و صنعتگران در اجرای این طرح ها قوانین محیط زیستی را رعایت نکنند باید جوابگو باشند. وی گفت: مطالعات برای ایجاد بانک اطلاعاتی زیست محیطی نیز به صورت پایلوت در هرمزگان آغاز شده است که این بانک اطلاعاتی می تواند همه اطلاعات زیست محیطی را برای اجرای طرح های بزرگ در استان ارائه دهد.

 برنامه های هفته محیط زیست

وفادار برنامه های امسال هفته محیط زیست از 15 تا 22 خرداد  حضور در نماز جمعه ، نشست با سمن ها و همچنین مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  و...خواند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها