افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان



مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از افزایش دو برابری آمار دانشجویان سیگاری پس از شیوع کرونا خبر داد و گفت: اگر چه دانشجویان پسر بیشتر از دختران سیگاری هستند، اما میزان گرایش به استعمال سیگار در بین دختران دانشجو نیز رو به افزایش است.

به گزارش صبح ساحل، بررسی مطالعه های علمی در زمینه قلیان نشان می‌دهد که در مقایسه با کشیدن یک عدد سیگار، کشیدن یک قلیان حدود ۱۲ برابر بیشتر از دود، ۵ برابر بیشتر از قیر، ۲ برابر بیشتر نیکوتین، و ۲ برابر بیشتر منواکسید کربن وارد بدن می‌کند و به ازای هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت کشیدن قلیان، به اندازه ۵ بسته سیگار، دود وارد بدن انسان می‌کند. 

ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: بسیاری از دانشجویان ما مهارت حل مسئله را به درستی نمی‌دانند، لذا در برخورد با چالش های زندگی به واسطه وجود همین ضعف؛ از راه و روش نادرستی برای حل مسائل خود استفاده می‌کنند، از جمله به استعمال دخانیات و سرخوشی کاذب و کوتاه ناشی از آن وابسته می‌شوند، در حالی‌که یادگیری و البته به‌کارگیری مهارت‌های زندگی در زندگی، باعث رشد و ارتقای فردی و قرارگرفتن در مسیر سلامت می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین محوری که برای کاهش تمایل دانشجویان به مصرف سیگار و دخانیات افزایش مهارت‌های زندگی است؛ متاسفانه تعداد گرایش دانشجویان ما به مصرف در مقایسه با دوره قبل از کرونا بیش از دو برابر افزایش یافته است و با وجودی که دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر سیگاری هستند؛ اما میزان گرایش به استعمال سیگار در بین دختران دانشجو نیز رو به افزایش است.

   

افزایش مصرف قلیان در کشور

بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ ما ۴۰ درصد افزایش مصرف قلیان را در گروه سنی بالای ۱۵ سال داشتیم و این افزایش مصرف می‌تواند تا اکنون هم ادامه داشته باشد. متاسفانه در طرح استپس سال ۱۳۹۵ چندان در احصا اطلاعات مربوط به مصرف قلیان موفق نبودیم. این کاستی در طرح استپس سال جاری رفع شد و نتایج آن طی ماه‌های آتی منتشر خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به آمار سالیان قبل و با توجه به عدم اجرای مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات که تاییدیه ریاست جمهوری و دیوان عدالت اداری را داشت و ادامه تولید توتون و تنباکوی معسل، احتمالا آمار مصرف دخانیات بخصوص قلیان نسبت به گذشته افزایش یافته است. در اجرای نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، طرح استپس هر سه سال یکبار برای تعیین میزان شیوع مصرف دخانیات و سایر عوامل اجرا می‌شود بر اساس اطلاعات به دست آمده در آخرین طرح حدود ۸ میلیون نفر مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند. 

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفتگو با آتیه آنلاین از افزایش ۵۷  درصدی مصرف قلیان در زنان خبر می دهد و طبق امار می گوید : مصرف قلیان در سال های اخیر ۵۷ درصد بین زنان و ۱۷ درصد بین مردان افزایش داشته و در مجموع، آمارها  ۲۸ درصد افزایش روزانه قلیان را نشان می دهد که زنگ خطری برای حوزه سلامت و سایر حوزه‌های مرتبط با بحث‌های توسعه‌ای است.  
مهندس بهزاد ولی زاده  با اشاره به مطالعه ای که در گروه سنی ۱۵-۱۳ سال در سال ۹۵ انجام شده است، اضافه می کند : در بین دختران مصرف سیگار بالای ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال ۸۶، افزایش داشت  که از ۹، ۰ به ۲ درصد رسیده یعنی بیش از دو برابر شده است. در پسران این آمار با کمی کاهش از ۵ درصد به ۸، ۴ دهم درصد رسیده است.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد از بیش از ۵ میلیون نفری که سالیانه جان خود را در اثر استعمال سیگار از دست می‌دهند ۱.۵ میلیون نفر زن هستند که ۷۵ درصد آنها در کشورهای کم‌ یا متوسط درآمد زندگی می‌کنند.
کارشناسان این سازمان معتقدند اگر کشورها توجه نکنند، تا سال ۲۰۳۰ سیگارکشیدن می‌تواند عامل مرگ دست‌کم ۸ میلیون نفر در سال باشد که ۲.۵ میلیون نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

      

گرایش زنان هرمزگان به مصرف قلیان نگران کننده است

طبق گفته متخصصان آثار مخرب مصرف قلیان در زنان و دختران در هرمزگان بیشتر از متوسط استفاده آن در کشور و حدود سه برابر میانگین کشوری است. باور غلط کمتر بودن آثار منفی دخانیات بویژه قلیان، موجب افزایش استفاده از این مواد به ویژه در بین جوانان و حتی نوجوانان شده است.

به گزارش صبح ساحل، اطلاعات مناسب درمورد مصرف دخانیات در هرمزگان یافت نمی‌شود. برخی از پژوهش‌های دانشگاهی، مصرف دخانیات را، در گروه جمعیتی کوچکی از استان مورد مطالعه قرار داده‌اند. در مقاله‌ی علمی که در سال 86 در مجله پزشکی هرمزگان منتشر شد، الگوی استعمال سیگار و قلیان در جمعیت بالای 15 سال بندرعباس مورد مطالعه قرار گرفت. در این پژوهش با عنوان «الگوي استعمال سيگار و قليان در جمعيت بالاي 15 سال بندرعباس، يک مطالعه جمعيتي»، رفتار مصرفی 1810 نفر بررسی شد. نتیجه تحقیق، مصرف بالای سیگار در بین مردان و قلیان در بین زنان را نشان داد.

      

راه‌های مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی

باید سطح اطلاعات و دانش خانواده‌ها در زمینه مصرف دخانیات به ویژه قلیان افزایش یابد، چرا که شکسته شدن قبح کشیدن قلیان ضربه جبران‌ناپذیری به‌سلامت جامعه وارد کرده است.

ممنوعیت استعمال قلیان در اماکن عمومی، فروش و عرضه نکردن قلیان به نوجوانان و تبیین مضربودن مصرف این‌گونه مواد از سوی خانواده‌ها و ایجاد فضایی شاد برای انجام سرگرمی‌های مفید و موثر در اوقات فراغت آن‌ها از جمله راهکارهای کاهش مصرف قلیان در جامعه است.

خطر مصرف دخانیات در جامعه باید جدی گرفته شود و در این راستا گسترش آموزش‌های مرتبط با خطر وعوارض مصرف دخانیات به ویژه قلیان از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی است.

 

منبع:ایرنا،ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها