آتشی که به خرمن بورس افتاده است، کی خاموش می‌شود؟


نویسنده: مریم دهقان

 مدتی است که شاخص‌ بورس  با ريزش سنگينی مواجهه شده است و به كانال يك ميليون و ۴۰۰ هزار واحد سقوط کرده است و آن‌طور که کارشناسان معتقداند علت این سقوط تغيير نرخ بهره بانكی از 19درصد به حدود 21درصد، انتشار اوراق بدهی و تغيير در رويه عرضه‌های اوليه و تخصيص عرضه‌های اوليه به صندوق‌های سرمايه‌گذاری بیان شده است. اما نکته‌ای که بیش از هر چیز اهمیت دارد فضای مبهم سیاسی و آینده برجام است. اینکه آیا برجام احیا می‌شود و یا به یک تفاهم‌نامه برای فروش محدود نفت محدود می‌شود؛ سوالی است که پاسخ روشنی ندارد و تنها گذر زمان است که باعث رفع این ابهامات و روشن شدن موتور بورس می‌شود.

               

به گزارش صبح ساحل، نکته حائز اهمیت در این قضیه تنها افت شاخص سهام نیست؛ چرا ‌که سرمایه‌گذاران بورسی نه تنها از افت شاخص متضرر شده‌اند؛ بلکه با توجه به تورم بالای 60 درصدی که امسال کشور با آن مواجه است ارزش دارایی‌هایشان نیز کمتر و کمتر می‌شود. یعنی سهام‌دار این روزهای بازار نه تنها سرمایه‌اش رشد نکرده که حتی از تورم هم جا مانده است. بدان معنا که اگر معادل پولی که در بورس قرار داده است را در بازار دیگری مثل طلا، دلار و یا خودرو برده بود؛ به لحاظ ریالی سرمایه‌اش رشد کرده بود. این قضیه باعث ورود سرمایه‌های سرگردان به سمت بازارهای موازی و خروج سرمایه از کشور شده و از این حیث به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد شده است.

خروج جدی سرمایه از بورس نشان می‌دهد معامله‌گران حقیقی فعلا امیدی به آینده وضعیت بورس ندارند و روز به روز در حال فروش سهام خود و خارج کردن پول از بازار هستند و حتی انتشار گزارش‌های نسبتا مطلوب شرکت‌ها و بر‌گزاری مجامع هم باعث بازگشت رونق به بازار نشده است. با این حال گمانه‌‌‌‌‌‌‌زنی برخی از کارشناسان حاکی از آن است که وضعیت برخی از صنایع در ‌ماه‌های آینده پربازده‌‌‌‌‌‌‌ خواهد بود.
  
    
  کدام گروه‌ها مستعد رشد هستند؟
 بر اساس روند حرکتی بازارهای جهانی به‌نظر می‌رسد نرخ انرژی همچنان در ریل صعودی خود باقی بماند و نفت نیز تا حدودی با افزایش نرخ همراه شود لذا گروه پالایشی از جمله مستعدترین گروه‌ها برای رشد در ماه‌های آینده بازار است. اگر برجام احیا شود، گروه بانکی‌‌‌‌‌‌‌ها هم می‌تواند جزو گروه‌های پربازده برای سهامداران باشد اما در این میان گروهی چه با برجام و چه بی‌‌‌‌‌‌‌برجام، پیش‌بینی می‌شود که می‌توانند جزو گروه‌های پربازده در ‌ماه‌های آینده قرار بگیرند. این گروه، خودرویی‌‌‌‌‌‌‌ها هستند که اگر بحث جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی بلوک‌های دولت اتفاق بیفتد احتمالا پربازده خواهد شد. گروه‌های جهانی هم این روزها با توجه به تحولات بین‌‌‌‌‌‌‌المللی تحت‌‌‌‌‌‌‌تاثیر قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند. فولادمبارکه و حکشتی جزو این گروه‌ها هستند که گزارش‌های خوبی هم داشته‌‌‌‌‌‌‌اند. در گروه‌های غذایی هم به احتمال زیاد با توجه به تورم شاهد بازدهی خوبی خواهیم بود. دارویی‌‌‌‌‌‌‌ها هم گزارش‌های خوبی داشته‌‌‌‌‌‌‌اند. این گروه هم با توجه به اتفاقاتی که در ارز ترجیحی افتاده است، حاشیه‌‌‌‌‌‌‌های سود خوبی دارند، اما با تمام این صحبت‌‌‌‌‌‌‌ها و پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌ها، نگرانی امروز بازار از تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌‌الساعه است. بازار می‌بیند که تصمیمات اقتصادی هیچ سمت و سوی مشخصی ندارد و بی‌‌‌‌‌‌‌ثباتی در فضا موج می‌زند، برای همین هم می‌‌‌‌‌‌‌ترسند که شاهد خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها از بورس باشیم. در نهایت باید به این مساله در پایان اشاره کرد که بهبود وضعیت بازار در گرو ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است. شرایطی که در آن سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار ترسی از تصمیماتی که یک‌شبه گرفته و اعمال می‌شود، ندارد و به‌راحتی می‌تواند فضای مدنظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها