مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

علت آلودگی نفتی در ساحل بندرعباس مشخص نیست



صبح امروز، برخی از ساکنین مناطق ساحلی بندرعباس، مشاهده موادی شبیه به مواد نفتی سیاه رنگ در ساحل شهر را گزارش کردند.

 

به گزارش صبح ساحل، به گفته یکی از شهروندان بندرعباس این مواد نفتی سیاه رنگ که قیرمانند هستند، حدفاصل بازار نیلی تا مسافت 300 متر از حاشیه ساحل را فراگرفته‌اند؛ این آلودگی‌های نفتی‌ که بصورت تخمیری هستند به ماسه‌ها و سنگ‌ها چسبیده‌اند و شبیه لکه‌های سیاه قیر هستند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این رابطه به ایرنا گفت: علت و منشا آلودگی و لکه نفتی که در قسمتی از نوار ساحلی بندرعباس وجود دارد مشخص نیست اما به نظر می رسد این لکه از نقطه دیگری با امواج دریا به نوار ساحلی رسیده است.

حبیب مسیحی تازیانی افزود: تشکیل تاربال (گلوله های نفتی) نشان می دهد مدتی از ایجاد آلودگی نفتی گذشته است.

وی ادامه داد: بررسی های تکمیلی برای تعیین منشاء و محدوده آلودگی ادامه دارد.

مسیحی اضافه کرد: هنوز نهادهایی مانند شیلات، بنادر و دریانوردی و نیروهای نظامی که به طور مستقیم با دریا در ارتباط هستند گزارشی از آلودگی نفتی نداده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یادآور شد: چنانچه آلودگی نفتی یاد شده در ساحل شنی باشد با هماهنگی شهرداری نسبت به پاکسازی آن اقدام خواهد شد.

 

گفتنی است که طبق تعاریف موجود، نفت خام یا نفتی که به طور تصادفی از تاسیسات، دکل های نفتی، لوله ها و  تانکرها وارد دریا می شود، در اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیر گونه به خود می گیرد که جریان باد و امواج آنها به صورت توده در آورده و به ساحل می راند.

مشاهده تاربال در سواحل، از اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی است و اهمیت گلوله های نفتی یا تاربال به دلیل همین هشدار دهندگی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها