رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان اداره کل راه هرمزگان:

این اداره کل در ارتقاء کیفیت ساخت و سازه‌ اهتمام جدی دارد


نویسنده: مصطفی دولخانی

می‌دانیم آنچه در استان هرمزگان به لحاظ بالا بودن سطح هشدار از اهمیت بالایی برخوردار است، زلزله‌خیز بودن استان ماست.
پس از توجه به وقوع زلزله‌های شدید در سال‌های دورتر، در سال‌های اخیر هم این استان شاهد زمین‌لرزه‌های شدیدی بوده است. در مورد اکثر  زلزله‌های هرمزگان بخصوص زلزله اخیر سایه‌خوش آنچه باعث بروز تلفات جانی و خسارات مالی شد غیبت خدمات مهندسی در اجرا و نظارت و طراحی این ساختمان‌ها بود چه آنکه به باور کارشناسان اگر این ساخت‌وسازها براساس اصول مهندسی و مقررات ملی ساختمان کشور ساخته شده بود، ابعاد این خسارات بسیار کم می‌شد.
براین اساس و برای آشنایی بیشتر  با یکی از بازوهای مهم نظارتی بر فرآیند ساخت وساز استان پای صحبت‌های مهندس مهدی سلیمانی رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان که کمیته نظارت عالیه ماده 35 هم در چارچوب این مجموعه تعریف می شود، نشستیم.
مهدی سلیمانی در ابتدا ضمن اعلام اینکه این اداره اهتمام جدی در انجام وظایف محوله داشته اشاره کرد؛ حوادث ناشی از عدم استحکام ساختمان‌ها خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد. وی گفت: حوادث دردناکی چون تخریب ساختمان متروپل نشان داد که توجه به اصول علمی ساخت که خوشبختانه در کشور ما با تدوین مقررات ملی و سایر آیین نامه‌های مربوطه توسط وزارتخانه راه و شهرسازی تدوین شده از اهمیت بالایی برخوردار است. چه آنکه اگر در احداث این ساختمان، از مقررات ملی ساختمان و اصول صحیح مهندسی به نحو مناسب استفاده شده بود شاهد وقوع این فاجعه نمی بودیم.
  

 رسالت اصلی اداره نظام مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان استان هرمزگان حفظ حقوق عامه و بهبود کیفیت ساخت وساز در استان است

سلیمانی گفت: با توجه به آنکه مسکن با ارزش‌ترین سرمایه مالی هر خانوار است و در اکثر خانوارها خانه‌دار شدنشان پس از سال‌ها پس‌انداز درآمدشان محقق می‌شود و از دیگرسو با جان مردم هم سرو کار دارد، پس استحکام و ایمنی ساختمان موضوعی حیاتیست. از این رو این اداره در استان هرمزگان ازسال 92 و با استفاده از مهندسان مجرب، نظارت موردی ساختمان‌های در حال احداث شهری را آغاز کرد تا با این نظارت‌ها تطبیق اجرای ساختمان را با مقررات ملی و سایر قوانین موضوعه بررسی کند. مثلا در سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی با بازدید میدانی از 145 پروژه درحال احداث در سطح شهر بندرعباس به 37 مورد از آنها به علت عدم رعایت ضوابط و مقررات دستور توقف عملیات اجرایی تا رفع نقص داده شد، که خوشبختانه از  این تعداد،27 مورد توسط عوامل اجرایی و اهتمام ناظرین منجر به رفع نقص شد؛ اما شوربختانه دربرخی موارد به علت قصور مهندسان و علی‌رغم میل مجموعه، این دسته از مهندسان خاطی که بخش بسیار اندکی از جامعه مهندسی را تشکیل می‌دهند جهت اعمال اقدامات تنبیهی به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی شدند.
  

  دغدغه ی اصلی ما ساخت مسکن  توسط افراد صاحب صلاحیت همچنین استفاده از مصالح استاندارد است

رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: تلاش فراوانی صورت گرفته است تا افرادی صاحب صلاحیت، فرایند اجرای ساختمان را برعهده بگیرند؛ کسانی که ضمن داشتن تحصیلات عالیه مرتبط، صلاحیت آنها توسط وزارت راه وشهرسازی هم تایید گردد؛ زیرا کمک شایانی به همه سرمایه‌گذاران ساختمانی و مصرف‌کنندگان مسکن می‌تواند باشد. وی ادامه داد: هم اکنون کلیه ساختمان‌های بالای 800 مترمربع زیربنا و یا هر میزان زیربنا دارای زیرزمین که به زودی به ساختمان‌های بالای 600 متر مربع هم گسترش خواهد یافت، تا پایان مرحله سفت‌کاری به مجریان صاحب صلاحیت سپرده می‌شود.سپس به تدریج کلیه ساختمان‌ها  تا پایان همه مراحل اجرایی مشمول این موضوع می‌شوند که با این مهم کلیه ساختمان‌ها دارای شناسنامه فنی می‌شوند و خریداران و مصرف‌کنندگان مسکن می دانند که ساختمان مورد نظرشان توسط چه سازنده و طراح و ناظری با چه جزئیات و دیتیل های اجرایی ساخته شده است.
  
   

 نظارت عالیه آماده پیگیری کلیه شکایت ها و ایرادات  ساختمان ها از طرف همه مردم برای اقدام برای رفع این ایرادات است

 
سلیمانی در پایان گفت: اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان هرمزگان آمادگی دارد تا به کلیه شکایت‌ها از طرف عموم شهروندان عزیز نسبت به هرگونه تخلف در فرآیند ساخت و ساز ساختمان‌های در دست احداث شهری استان رسیدگی کند و با مراجعه به سامانه الکترونیکی بنام سنام به آدرس الکترونیکی:  www.snam.mrud.ir نسبت به ثبت شکایت های خود اقدام کنند. همچنین این اداره آمادگی دارد علاوه بر ساختمان‌های در حال احداث سایر ساختمان‌های موجود در حال استفاده که شرایط ناایمن و بحرانی دارند را با استفاده از کارشناسان مجرب پایش کند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها