اقتصاد 3 تریلیون دلاری، یک هندی را دومین ثروتمند دنیا کرد


نویسنده: مریم دهقان

دولت هند اواخر ماه گذشته گزارش داد که اقتصاد در سال گذشته ۷/ ۸درصد بزرگ‌تر شده و به 3.17تریلیون دلار رسیده است. اقتصاد هند یک سال پر رونق رو پشت سر گذاشته است و حتی یک شخص هندی به نام گاوتام ادانی اکنون به عنوان دومین ثروتمند دنیا شناخته می‌شود. جایگاهی که پیش از بین جف بزوس بنیانگذار و رئیس هیات مدیره آمازون و ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی برقی تسلا دست به دست می‌شد؛ اکنون به گاوتام ادانی رسیده است و جف بزوس رو به جایگاه سوم رانده است. طبق اطلاعات شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، تنها یک میلیارد دلار بین بزوس و گوتام آدانی که میلیاردر هندی و رئیس هیات مدیره گروه صنعتی آدانی است، فاصله وجود دارد. ثروت بزوس در این رتبه بندی 145.8 میلیارد دلار و ثروت آدانی، 147 میلیارد دلار برآورد شد.
با توجه به این که عمده ثروت این دو نفر، مربوط به سهامی است که در شرکتهایشان در اختیار دارند، کاملا انتظار می رفت آدانی تا پایان روز جمعه از بزوس جلو بزند. نوسان فعلی بازارها که ناشی از نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصاد در مواجهه با افزایش سریع نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو برای مقابله با تورم است، روی سهام گروه‌های فناوری مانند آمازون، تاثیر منفی گذاشته است. ارزش سهام آمازون از ژانویه، حدود ۲۶ درصد ریزش کرده و در نتیجه، ثروت بزوس را امسال به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار کاهش داده است. در مقابل، ثروت آدانی رشد فضایی داشته و از ژانویه، به میزان ۷۰.۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
  

 داده‌های بانک جهانی درباره اقتصاد هند چه می‌گوید؟

با وجود اینکه تولید ناخالص داخلی هند 3.17 تریلیون دلار است اما سرانه درآمد هندی‌ها چندان بالا نیست و تنها 2 هزار و 277 دلار گزارش شده است. این نشان می‌دهد که اگرچه که اقتصاد هند با رشد فزاینده‌ای درحال بزرگ شدن است اما هندی‌ها چنان هم ثروتمند نیستند. یک علت این اتفاق بیماری همه‌گیر کرونا است که باعث ایجاد شکاف اقتصادی بزرگی در بین مردم و رشد نابرابر اقتصادی در هند شده است که با مصرف بی‌رویه اقشار بالای این کشور تقویت می‌شود؛ اما مزایای آن اغلب فراتر از طبقه متوسط شهری نیست. کرونا، ده‌ها میلیون هندی را در فقر شدید فرو برده است؛ درحالی‌که تعداد میلیاردرهای هندی افزایش یافته است. تمرکز ثروت تا حدی محصول بلندپروازی‌‌های نخست‌‌وزیر است که در زمان انتخاب مجددش در سال۲۰۱۹ قول داد تا سال۲۰۲۴ اندازه اقتصاد هند را دوبرابر کند و این کشور را به سوی باشگاه اقتصادی ۵ تریلیون دلاری در کنار ایالات متحده، چین و ژاپن قرار دهد.
اما با وجود اینکه فقر در بین مردم هند بسیار زیاد است؛ تورم در محدوده 5.1 درصد باقی مانده است و این به معنای آن است که شرایط برای فقرا لااقل سخت‌تر از این نمی‌شود.
  
   اقتصاد 3 تریلیون دلاری، یک هندی را دومین ثروتمند دنیا کرد
 

 گوتام آدانی کیست؟

گوتام آدانی تاجری است که در غرب چندان شناخته شده نیست. گروه آدانی در سال 1988 توسط این مرد 60 ساله به عنوان یک شرکت بازرگانی کالا تأسیس شد. دارایی خالص او از کمتر از 6 میلیارد دلار در مارس 2020 به نزدیک به 80 میلیارد دلار در اواسط سال 2021 افزایش یافت و اکنون با 147 میلیارد دلار دومین ثروتمند دنیا است.  او در ابتدای سال با پشت سر گذاشتن آمبانی به ثروتمندترین فرد آسیا تبدیل شد. آدانی شرکت خود را با استقراض پول برای خرید مشاغل گسترش داده است. شرکت 240 میلیارد دلاری آدانی فراتر از معدن، بنادر و نیروگاه ها گسترش یافته و شامل فرودگاه ها، مراکز داده و دفاعی شده است. گروه آدانی اخیراً با خرید شرکت سیمان ساز هندی Holcim به صنعت سیمان پیوسته و در تلاش برای تاسیس کارخانه آلومینیوم نیز است. آدانی که در سال 1962 در احمدآباد، در غرب هند به دنیا آمد، یکی از هفت فرزندی است که توسط پدری فروتن تاجر نساجی بزرگ شده است. در سن 16 سالگی، این مرد خودساخته در فروشنده الماس برادران ماهندرا شروع به کار کرد، جایی که او مسئول طبقه بندی سنگ های قیمتی بود. او در اوایل دهه 1980 به برادرش در یک شرکت پلاستیک پیوست و به سرعت کنترل عملیات را به دست گرفت. با اختراع پلاستیک های جدید مانند PVC، این شرکت به سرعت شروع به گسترش کرد. او در اوایل دهه 1990 کسب و کار را که بعداً به شرکت آدانی تبدیل شد به صنایع فلزی و نساجی گسترش داد. بهره برداری از بندر موندرا، در دریای عرب، که به اولین بندر تجاری کشور تبدیل شد، در سال 1995 به خانواده آدانی بعد جدیدی بخشید. از آن زمان، آدانی فعالیت های خود را در بخش های برق، زغال سنگ و انرژی های تجدیدپذیر و ... گسترش داده است.
بنادر آدانی: یکی از سبزترین عملیات بندری در جهان، که 300 میلیون تن بار را از طریق شبکه 12 بندری خود جابجا کرده است، خیلی زودتر از پایان سال.
گاز توتال آدانی: در احمدآباد، گجرات، به تازگی اولین ایستگاه شارژ EV خود را در ایستگاه CNG ATGL در Maninagar افتتاح کرد که نشان دهنده ورود این شرکت به بازار زیرساخت برای تحرک الکتریکی است.
شرکت های آدانی: AEL اعلام کرده است که در سال های آینده بیش از 55000 کرور در انرژی های نو، فرودگاه ها و جاده ها سرمایه گذاری خواهد کرد. طی سه سال آینده، این شرکت حداقل 14000 کرور روپیه در خط تجارت فرودگاهی خود سرمایه گذاری خواهد کرد.

گروه آدانی برای خرید سهام NDTV رقابت می کند

در 23 آگوست، گروه شرکت‌های آدانی اعلام کرد که به‌طور غیرمستقیم 29.18 درصد از سهام NDTV (تلویزیون دهلی نو) را خریداری می‌کند و برنامه‌هایی را برای پیشنهاد آزاد آینده برای 26 درصد سهام بیشتر مطابق با مقررات هند تشریح می‌کند. NDTV در بیانیه ای اعلام کرد که این “بدون هیچ گونه مشارکت، ارتباط یا رضایت بنیانگذاران NDTV” پس از اعلام این خبر انجام شد.
بورس اوراق بهادار به پرانوی روی و رادیکا روی، مروجین NDTV هشدار داده بودند که به طور موقت از سوی دفتر بورس و اوراق بهادار هند تا 26 نوامبر 2022 از دسترسی به معاملات اوراق بهادار منع شده اند. بنابراین گروه آدانی برای خرید یک کالا به مجوز تنظیم کننده بازار نیاز دارد. 
  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها