رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد:

هرمزگان بدون جراح قلب اطفال / 43 درصد  مرگ‌ومیرها هرمزگان ناشی از بیماری  قلبی ،عروقی است



رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  گفت : به دلیل مراجعه کم  بیماران، جراح قلب اطفال در هرمزگان نداریم.دکتر حسین فرشیدی به مناسبت روز جهانی قلب  در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت  افزود:  اکثر کودکان بیماری قلبی استان در شیراز  پذیرش و جراحی می‌شوند .وی ادامه داد: استان دارای 27متخصص قلب و عروق و 2 جراح قلب و عروق  است.دکتر فرشیدی بابیان اینکه 43 درصد  مرگ‌ومیرها هرمزگان قلبی ،عروقی است گفت: تا قبل از شیوع کرونا ۴۳٪ مرگ‌ومیرها ناشی از امراض قلبی و عروقی بوده است  و در کووید 32 درصد از کل فوتی‌ها مربوط به بیماری‌های قلب و عروق بوده که مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری کاهش داشته است.وی با اشاره به  شعار امسال این هفته سلامت قلب ، سلامت جامعه اظهار داشت:فشارخون بالا ، دیابت ، مصرف دخانیات ، چربی خون بالا ، چاقی شکمی ، استرس کاری ، عدم فعالیت ورزشی ، عدم مصرف سبزی و میوه ، مصرف الکل و موارد ژنتیکی از عوامل ابتلا به بیماری قلبی است. 

   

به گزارش صبح ساحل، دکتر فرشیدی بیشترین آمار مرگ‌ومیر در دنیا مربوط به بیماری‌های قلب و عروق دانست  و افزود:سال گذشته ۱۷۳هزار مورد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی داشتیم این در حالی است که با داشتن تجهیزات و اعتبارات کافی با اجرای دقیق طرح  کنترل بیماری‌های قلب و عروق  که می‌توان در آن تا ۱۰ سال آینده وضعیت بیماری را پیش‌بینی کرد و با شناسایی افراد با ریسک‌های بالای در معرض خطر می‌توان موجب کنترل و کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلب و عروق شد .

فشارخون26 درصد هرمزگانی‌های بالای ۳۰ ساله

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه بابیان اینکه  ۲۶ درصد جمعیت  بالای ۳۰ سال در هرمزگان فشارخون و16درصد این جمعیت دیابت دارند گفت: ۵۰ درصد مردم از مشکل فشارخون خود مطلع نیستند.دکتر فرشیدی  با تأکید بر اینکه افراد بالای ۳۰ سال حتماً هر ۶ ماه یک‌بار فشارخون و دیابتشان را چک کرده و حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنند  افزود:عامل اصلی دیالیز پرفشاری خون است اگر بتوان افراد زیر۳۰ سال مبتلابه فشارخون را شناسایی و به‌موقع تحت مداوا قرار دهیم این امر در کاهش مرگ‌ومیر  و  کمبود تخت‌های بیمارستانی کمک شایانی خواهد کرد. وی یادآور شد : از بهمن‌ماه سال گذشته  پروژه تحت عنوان "بیماری قلبی را جدی بگیرید" باهدف آگاهی بخشی جامعه و جداسازی افراد با ریسک بالا آغازشده است

تقویت مادران باردار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه به تقویت مادران باردار گریزی داشت و گفت: باید تقویت مادران باردار جدی گرفته شود. دکتر فرشیدی تأکید کرد: یکی از اولویت‌های ما تقویت مادران باردار  با مکمل‌های غذایی و پروتئین است و برای تقویت مادران باردار خصوصاً در حوزه شرق استان بالغ‌بر ۵۶ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است. وی افزود:ما به شدت با کمبود تخت NICU (برای نوزادان )مواجهیم و علت اصلی این اتفاق نارس به دنیا آمدن نوزادان در اثر مشکل تغذیه و کمبود پروتئین مادران است.

29 سپتامبر روز جهانی قلب

گفتنی است: 29 سپتامبر روز جهانی قلب نام‌گذاری شده است. در این روز سعی می‌شود آگاهی و اطلاعات مردم در رابطه با بیماری قلبی و عروقی را بالا ببرند . در روز جهانی قلب سازمان بهداشت و درمان جهانی سعی دارد به مردم بیاموزد که چگونه با زندگی سالم ، خوردن مواد غذایی بی‌ضرر که همان تغذیه سالم می‌باشد و فعالیت بدنی و تحرک بالا به‌سلامت قلبشان کمک کنند . فدراسیون جهانی قلب (WHF)، نام دارد که یک سازمان غیردولتی در شهر ژنو در کشور سوئیس قرار دارد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها