آیین‌نامه استخراج رمزارز ابلاغ شد



هیئت وزیران در جلسه مورخ 6 شهریورماه سالجاری به پیشنهاد معاونت اقتصادی رییس جمهوری و به استناد اصل 138 قانون اساسی، آیین نامه استخراج رمز دارایی‌ها را تصویب کرد. 

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت‌نیوز، هیئت وزیران آیین‌نامه استخراج رمزارزها را تصویب کرد که رونوشت آیین‌نامه رمزارزها به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر ریاست جمهوری، معاون اول رییس جمهور، رئیس قوه قضائیه و … ارسال و ابلاغ شده است.

شما در زیر می توانید آیین‌نامه استخراج رمزارزها را مشاهده کنید:

آیین‌نامه استخراج ارزرمز

 

هند از برنامه‌های ارز دیجیتال ملی خود رونمایی می‌کند

دولت هند همانند دیگر کشور‌های جهان، در تلاش است تا روپیه‌ی دیجیتال را به مرحله‌ آزمایشی هدایت کند و در ادامه استفاده آن را گسترش دهد.

بانک مرکزی هند (RBI)، در تاریخ ۱۵ مهر، برنامه‌‌ی ۵۱ صفحه‌ای را منتشر کرده است که در آن برنامه‌ی آینده رمزارز‌ ملی (CBDC) خود را شرح داده است. دولت هند مانند کشور‌های دیگری که به سمت عرضه‌ی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) رفته‌اند، در تلاش است تا بتواند روپیه دیجیتال را توسعه و وارد سیستم بانکی و مالی کشور کند.

 

حرکت به سوی ارز دیجیتال بانک مرکزی

در زمان نگارش این متن، کشور‌های نیجریه، ایالت متحده آمریکا، چین، تایلند و سوئد پروژه‌های خود برای این نوع ارز دیجیتال را آغاز کرده‌اند. بیشتر کشور‌های جهان به نوعی خود را درگیر ارز دیجیتال بانک مرکزی کرده‌اند. اما در این بین برخی مراحل توسعه آن را سریع‌تر پیموده‌اند و برخی کندتر. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز سند ‌پیش‌نویسی از رمزارز ملی خود با نام «ریال دیجیتال» را در ماه شهریور سال جاری ارائه داده است اما هنوز‌ مرحله آزمایشی آن اجرا نشده است.

 

رمزارز ملی چیست؟

رمز ارز ملی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی در زبان انگلیسی به اختصار CBDC نام‌گذاری شده است. این رمز‌ارز ملی، توسط نهاد پولی هر کشور صادر می‌شود و به نوعی پول فیات رایج کشور‌ها است که با کمک توکن‌های دیجیتالی ساخته می‌شود. این رمزارز‌ها متمرکز هستند و توسط مقامات رسمی کشور عرضه و نظارت می‌شوند.

این نهاد می‌تواند تراکنش‌های انجام شده با این رمزارز را بررسی کند تا از کلاه‌برداری‌‌های مرتبط با آن جلوگیری کند. ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌تواند هزینه‌های تراکنش‌ هر‌ کشور را کاهش دهد و در ادامه واسطه‌ها را حذف خواهد کرد. از طرفی شهروندان می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های پارک، عوارض و قبوض به راحتی از این رمزارز استفاده کنند.

 

رمزارز ملی هند

دولت هند با ارائه برنامه‌ ۵۱ صفحه‌ای در رابطه با رمزارز ملی‌اش، تلاش کرده است تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی روپیه‌ هند به خوانندگان برنامه بدهد و معایب و مزایا و اهداف پیش‌روی آن را مورد بررسی قرار دهد. در برنامه‌ نوشته شده به امنیت و نقد شوندگی این رمزارز توجه خاصی شده است اما هدف اصلی عرضه‌ این رمزارز، کاهش هزینه‌های عملیاتی پول فیزیکی در کشور هند است.

روپیه دیجیتال می‌تواند هزینه‌های تراکنش را کاهش دهد و سیستم مالی کاراتر و نوآورانه‌تری را در کشور گسترش دهد. یکی دیگر از اهداف دولت هند، جا‌به‌جایی برون‌مرزی پول است که می‌تواند با رمزارز ملی تسهیل شود. دولت هند تاکنون نتوانسته است که به طور رسمی رابطه خوبی با صرافی‌ها و فعالان رمزارز موجود در کشورش برقرار کند و چندین بار متذکر شده است که این دارایی‌های دیجیتال باعث تهدید ثبات اقتصادی و مالی کشور می‌شوند.

در این برنامه، رمزارز دیجیتال با هدف کنترل و نظارت بر بخش مالی کشور در حوزه ارز دیجیتال ارائه شده است و تضمین می‌کند تا امنیت کاربران حفظ شود. طبق اعلامیه‌ی بانک مرکزی هند، روپیه‌ی دیجیتال به زودی در مرحله‌ی آزمایشی (پایلوت) برای استفاده محدود قرار خواهد گرفت.

 

گفتنی است که بانک مرکزی اواسط سال گذشته اعلام کرد که می‌خواهد رمز ارز ملی بر پایه ریال راه‌اندازی کند تا با انتشار رمز ریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی ‌دهند و رمز ریال تحویل بگیرند. البته رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس خواهد شد.

در این زمینه، بانک مرکزی هدف خود از طراحی رمزریال را تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی اعلام کرده تا با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند شود.

مسئولان بانک مرکزی درباره ویژگی‌های رمز ریال اینگونه توضیح داده‌اند که در رمزریالی که در داخل گوشی قرار می‌گیرد، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به صورت الکترونیک منتقل می‌شود.

البته یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت رمز ریال در مقایسه با اسکناس، سطح امنیت بالای آن اعلام شده است؛ اینگونه که طراحی رمز ریال به صورتی است که ردیابی وجوه در آن به طور دقیق قابل انجام بوده و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقین و هکرها امکان ردیابی آن وجود دارد.

اواسط سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که می‌خواهد رمز ارز ملی بر پایه ریال را راه‌اندازی کند تا با انتشار رمز ریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی ‌دهند و رمز ریال تحویل بگیرند.

درباره اینکه چه زمانی رمزریال منتشر خواهد شد، رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که تا پایان شهریور ماه اجرای آزمایشی ریال دیجیتال آغاز خواهد شد.

سپس این وعده زمانی به پایان مهر ماه رسید و صالح آبادی ابراز امیدواری کرد تا در مهر ماه وارد مرحله آزمایشی گسترده‌تر ریال دیجیتال خواهد شد اما در مهر ماه هم خبری از ریال دیجیتال نشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها