مقایسه برترین شرکت‌های سازنده موبایل؛

آینده از آن کیست؟


نویسنده: مریم دهقان

از 26 سال پیش یعنی در سال 1996 گوشی‌های هوشمند با عرضه گوشی‌های نوکیا در دسترس عموم قرار گرفت. در اوایل سال 2000 بود که گوشی‌های سونی اریکسون به بازار آمد و پس از آن گوشی‌های بلک بری به نسل ارتباطات پیوستند. اواخر سال 2000 بود که برای اولین بار گوشی‌های لمسی سیمبین نوکیا رایج شد. بالاخره در سال 2003 برای اولین بار پلتفرم منبع باز اندروید وارد بازار شد که از همان ابتدا نام سامسونگ و اچ‌تی‌سی و بعدها نام سونی در آن‌ها دیده می‌شد. شرکت اپل نیز سرویس IOS را در سال 2007 راه اندازی کرد و از آن زمان گوشی‌های آیفون روانه بازار جهانی شد. شرکت شیائومی نیز با وجود اینکه در سال2010 تاسیس شد اما به سرعت جای خود را در بازار جهانی باز کرد. در این 26 سال که از عمر تلفن‌های هوشمند می‌گذرد؛ برندهای مختلفی به بازار آمده‌اند و از عرصه رقابت کنار زده شده‌اند و امروز نام برندهای اپل، سامسونگ، شیائومی، اپو، هوآوی و ویوو در صدر این لیست قرار دارد. جالب است بدانید جایگاه اول و دوم در سال‌های اخیر بین سامسونگ و اپل مدام درحال جابجایی است و هر دو سعی دارند سهم بیشتری از بازار را نصیب خود کنند.

 

 سهم بازار گوشی‌های هوشمند در  سراسر جهان


آخرین آمار از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان نشان می‌دهد که تا اکتبر 2022، اپل با سهم بازار 28.43 درصد پیشتاز بوده‌است. این بدان معناست که تقریباً از هر 10 کاربر گوشی هوشمند در سراسر جهان، سه نفر از گوشی اپل استفاده می‌کنند. دومین شرکت در لیست محبوب‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند سامسونگ است که 28.19 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و فقط 0.24 درصد کمتر از اپل است. اپل و سامسونگ بیش از سایر برندها بر صنعت گوشی‌های هوشمند تسلط دارند و مجموعاً 56.62 درصد از کل بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارند. در واقع، این دو سازنده گوشی‌های هوشمند از سال 2013 پیشتاز بازار بوده‌اند. در آن سال، سهم بازار هر دو، از نوکیا که یک برند فنلاندی است؛ پیشی گرفت. شیائومی نیز با 12.73 درصد از کل بازار، سومین برند بزرگ گوشی‌های هوشمند است. جالب است بدانید، عمده رشد شیائومی در پنج سال گذشته رخ داده‌است. قبل از سال 2017، این برند تنها حدود 2 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. اما در آن سال سهم خود را بیش از دو برابر کرد و عملکرد سالانه خود را با 4.75 درصد به پایان رساند.


پس از شیائومی، اوپو و هواوی به ترتیب با 5.51 درصد و 5.29 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. ششمین تولید کننده بزرگ گوشی‌های هوشمند Vivo است که 4.29 درصد از سهم بازار گوشی های هوشمند را در اختیار دارد. این شش برند با هم 84.44 درصد از سهم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، از هر پنج گوشی هوشمندی که در سرتاسر جهان استفاده می‌شود، بیش از چهار مورد توسط آنها ساخته می‌شود. از میان تمام برندهای برتر گوشی در جهان، تنها اپل در آمریکا مستقر است. در واقع، پنج مورد باقیمانده در آسیا و به ویژه چین و کره جنوبی هستند.

 
 درآمد دلاری کدام شرکت بیشتر است؟


• درآمد اپل برای دوازده ماه منتهی به 30 سپتامبر امسال، 394.328 میلیارد دلار بود که 7.79 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
• طبق آخرین گزارش‌های مالی سامسونگ، درآمد فعلی این شرکت  250.21 میلیارد دلار است. در سال 2021، این شرکت درآمدی معادل 240.71 میلیارد دلار و در سال 2020 درآمدی معادل 203.43 میلیارد دلار را تجربه کرده است.
• طبق آخرین گزارش‌های مالی شیائومی، درآمد فعلی این شرکت  47.52 میلیارد دلار است. در سال 2021 نیز، این شرکت 50.77 میلیارد دلار درآمد داشته است.
بر اساس آخرین تحقیقات درآمد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند افت 2 درصدی سالانه و 15 درصدی فصلی را تجربه کرده‌است و رقم کل درآمد از این محل به 95.8 میلیارد دلار در سه ماهه دوم 2022 رسیده‌است. کاهش ارسال جهانی گوشی موبایل به دلیل عواملی از جمله قرنطینه‌های چین و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی باعث این افت شده است. سود عملیاتی جهانی فروش موبایل نیز در سه ماهه دوم 2022 با 6 درصد رشد در سال به 13.1 میلیارد دلار رسیده‌است. اوپو، ویوو و شیائومی شاهد کاهش دو رقمی درآمدهای سالانه خود بودند اما با این وجود درآمد سامسونگ و اپل به ترتیب 25 و 3 درصد رشد داشته است.

 

    مقایسه برترین شرکت‌های سازنده موبایل

 

 
 آینده بازار از آن کدام برند است؟


به نظر می‌رسد اپل و سامسونگ در سال‌های پیش‌رو نیز همچنان رقابت تنگاتنگ خود را در بازار جهانی حفظ کنند و همواره به دنبال راهکارهای جدیدی برای افزایش درآمد و تصاحب بیشتر بازار ارائه دهند. اما از آنجا که سیاست‌های جهانی به دنبال تحریم برندهای آسیایی است؛ ممکن است سامسونگ از این نظر آسیب ببند. همچنین شیائومی که با وجود قدمت کم خود این روزها بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد؛ ممکن است از تحریم‌ها و سیاست‌های نابرابر جهانی آسیب ببیند. جالب است بدانید علت اینکه شیائومی توانست به سرعت جای خود را در بازار باز کند؛ تحریم شدن هواوی بود. در آن زمان شیائومی توانست بیش از پیش خودش را در بازار چین بالا بکشد. در سال ۲۰۲۱ فروش گوشی‌های شیائومی رشد قابل توجهی تجربه کرد و این شرکت توانست بخش مهمی از سهم بازار هواوی را از آن خود کند. البته  ممکن است این ستاره پرفروغ عمر کوتاهی داشته باشد و فروش گوشی‌های شیائومی دوام چندانی را به خود نبیند. چرا‌که طبق آمار رسمی، ارزش سهام شیائومی از آغاز سال جاری میلادی تاکنون تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته است. شیائومی در هند که بزرگ‌ترین بازار این شرکت در خارج از چین است؛ با اتهام فرار مالیاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و نهادهای نظارتی هند تحقیقاتی را روی این شرکت آغاز کرده‌اند. در ماه آوریل ۲۰۲۲ مقامات مالیاتی هند ۷۲۵ میلیون دلار از دارایی‌های شیائومی را توقیف کردند. بر اساس تمام این تفاسیر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اپل و سامسونگ شانس بیشتری برای در صدر ماندن را در اختیار دارند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها