ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن به سمت ماه پرتاب شدند



شرکت فضایی "اسپیس‌ایکس" یک فرودگر ژاپنی، یک ماه‌نورد اماراتی و یک تاسواره کوچک متعلق به ناسا را به سمت ماه پرتاب کرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، ‌این ماموریت چند ملیتی صبح امروز یکشنبه(۱۱ دسامبر) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا آغاز شد.

ماه‌نشین هاکوتو-آر(Hakuto-R) در ساعت ۲:۳۸ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۱:۰۸ به وقت ایران) بر فراز موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس از زمین برخاست و اولین ماموریت خود برای شرکت فضایی مستقر در توکیو را آغاز کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هاکوتو-آر بهار سال آینده یک فرود نرم روی ماه انجام خواهد داد تا اولین فرود یک فضاپیمای ژاپنی روی ماه را رقم بزند.

تاکشی هاکامادا(Takeshi Hakamada)، بنیانگذار و مدیر عامل ‌آی‌اسپیس(ispace) اواخر ماه گذشته با اشاره به این پرتاب و سایر ماموریت‌های این شرکت به اسپیس گفت: این لحظه بسیار مهمی است. این دری به سوی صنایع تجاری بین ماه و زمین می‌گشاید.

 

 

یک پرتاب تمیز

موشک فالکون ۹ صبح روز یکشنبه موارد زیادی برای انجام دادن داشت.

اولین مرحله از موشک بیش از هشت دقیقه پس از پرتاب برای فرودی نرم در پایگاه کیپ کاناورال به زمین بازگشت. مرحله فوقانی فالکون ۹ حدود ۴۷ دقیقه پس از بلند شدن، هاکوتو-آر را طبق برنامه مستقر کرد و سپس یک کاوشگر کوچک ماه متعلق به ناسا به نام "چراغ قوه ماه" را پس از شش دقیقه به بیرون پرتاب کرد.

تاسواره چراغ قوه ماه که اندازه‌ای مشابه یک کیف دارد، سفری تقریباً سه ماهه به سمت ماه خواهد داشت که با قرار گرفتن در مداری موسوم به "near-rectilinear halo orbit" به پایان می‌رسد. این همان مداری است که ایستگاه فضایی دروازه‌ ماه(Gateway)، روزی در آن قرار خواهد گرفت. ناسا قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس خود این ایستگاه فضایی را در مدار ماه بسازد.

 

 

هدف آرتمیس برقراری حضور پایدار انسان در نزدیک‌ترین همسایه زمین و اطراف آن است و تاسواره چراغ قوه ماه می‌تواند به این تلاش‌ها کمک کند. این تاسواره برای یافتن یخ در دهانه‌های تاریک نزدیک به قطب جنوبی ماه که قرار است پایگاه آرتمیس در آن واقع شود، استفاده خواهد شد.

باربارا کوهن(Barbara Cohen)، محقق اصلی تاسواره چراغ قوه ماه در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در گرینبلت می‌گوید: ما یک چراغ قوه واقعی را به ماه می‌فرستیم. این تاسواره لیزرهایی به درون دهانه‌های تاریک می‌تاباند تا به دنبال نشانه‌های قطعی از یخ بگردد.

کوهن افزود: من از اینکه می‌بینم ماموریت ما به درک علمی ما در مورد مکان یخ در ماه و نحوه حضور آنها در ماه کمک می‌کند، هیجان‌زده هستم.

 

 

شروع به کار فرودگر ماه

هاکوتو-آر، محموله اصلی پرتاب امروز نیز سفری طولانی به ماه خواهد داشت. انتظار می‌رود این فرودگر در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ درون دهانه اطلس، که در لبه جنوب شرقی دریای سرما(Mare Frigoris) ماه قرار دارد، فرود آید. دریای سرما یکی از دریاوارهای کره ماه است.

این یک دستاورد حماسی خواهد بود که مسیر جدیدی برای ژاپن و صنایع خصوصی ایجاد می‌کند. تا به امروز، تنها آژانس‌های فضایی ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین موفق به انجام فرودهای نرم بر روی سطح قمر زمین شده‌اند.

با این حال، همانطور که شرکت آی‌اسپیس تاکید می‌کند، موفقیت آن کاملا تضمین شده نیست. این ماموریت یک پرواز آزمایشی با ۱۰ نقطه عطف است و فرود روی ماه، نهمین مورد در این لیست است. دهمین مورد، انجام عملیات بر روی سطح ماه برای کمک به پشتیبانی از محموله‌های مشتری آن‌ها است.

  

 

یکی از این محموله‌ها یک ربات ۲۲ پوندی(۱۰ کیلوگرمی) به نام راشد است که اولین ماه‌نورد امارات متحده عربی بوده و پس از استقرار توسط هاکوتو-آر، با دوربین‌های مختلف خود شروع به تصویربرداری از ماه کرده و محیط عجیب و غریب و دارای بار الکتریکی سطح آن را ترسیم می‌کند. انتظار می‌رود ماموریت این ماه‌نورد، یک روز قمری یعنی حدود ۱۴ روز زمینی به طول بینجامد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین ماموریت ژاپن تنها آغازی برای شرکت آی‌اسپیس خواهد بود.

هاکامادا می‌گوید که آی‌اسپیس قصد دارد دومین ماموریت را در سال ۲۰۲۴ و ماموریت سوم را یک سال پس از آن به ماه انجام دهد. ماموریت سوم بخشی از برنامه خدمات محموله قمری تجاری ناسا خواهد بود که طی آن از فرودگرهای خصوصی برای رساندن تجهیزات علمی این آژانس به ماه استفاده می‌شود.

پس از سال ۲۰۲۵، شرکت ‌آی‌اسپیس قصد دارد هر سال دو ماموریت به ماه انجام دهد و محیطی برای ارسال انواع محموله‌ فراهم کند و به توسعه مرزهای ماه کمک کند.

هاکامادا گفت: چشم‌انداز ما ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی پایدار در میان ماه و زمین است.

این ماموریت در ابتدا قرار بود در روز ۳۰ نوامبر انجام شود، اما اسپیس‌ایکس برای انجام بررسی‌های بیشتر روی موشک فالکون ۹ آن را به روز یکشنبه موکول کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها