مجلس دلایل افزایش نرخ ارز را بررسی می‌کند



در جلسه علنی یکشنبه هفته آینده مجلس موضوع دلایل افزایش نرخ ارز با حضور رئیس بانک مرکزی و مسئولان متولی ارز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
      
به گزارش صبح ساحل، در جلسه علنی یکشنبه هفته آینده مجلس موضوع دلایل افزایش نرخ ارز با حضور رئیس بانک مرکزی و مسئولان متولی ارز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر همین اساس قرار است رئیس بانک مرکزی توضیحاتی درباره افزایش نرخ ارز به نمایندگان ارائه دهد. 

 شب گذشته، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی با تشریح روند نرخ دلار در بازار غیر رسمی اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ نرخ دلار در بازار غیررسمی شروع به افزایش با شیب بسیاری کرد و در مهرماه سال ۹۹ نرخ دلار به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و پس از آن کاهش پیدا کرد تا اینکه امسال در ماه‌های اخیر روند افزایشی نرخ دلار را در بازار غیر رسمی داشتیم.

علی صالح آبادی درباره تامین اسکناس ارز نیز گفت: در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته، یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی اسکناس ارز فروخته شد که این میزان در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به ۲ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار رسیده است که نشان از افزایش ۴۵ درصدی دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از دلایل نوسانات نرخ ارز نیز به فضا و حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در کشور اتفاق افتاده و همچنین وجود محدودیت‌ها و نیز پدیده قاچاق برمی‌گردد، افزود: بخشی از آن نیز به دلیل نوسانات فصلی بوده که ما همواره در یکی دو ماه پایانی سال میلادی با افزایش نرخ ارز مواجه می‌شویم.

آخرین وضعیت ریال دیجیتال

وی درباره آخرین وضعیت ریال دیجیتال اظهار کرد که این موضوع همچنان در مرحله آزمایشی قرار دارد. 

وی درباره  بازار ارز اظهار کرد: نیازهای واقعی کشور و مردم به ارز در سامانه‌های نیما و متشکل تامین می‌شود. در سامانه نیما تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار معامله انجام شده که نسبت به ۱۹.۶ درصد دوره مشابه ۶۴ درصد رشد داشته است.

صالح آبادی ادامه داد: در بازار متشکل که بخش خدمات و موضوع اسکناس ارز است  ۲.۱ میلیارد دلار فروخته شده که سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار بوده و نشان از رشد ۴۵ درصدی دارد. بازار غیررسمی عمق نامشخص و محدودی دارد یا حتی در معاملات فردایی که ارزی جابجا و معامله نمی‌شود و حجم بسیار پایینی هم دارد مبنای نرخ می‌شود که غلط است.

رشد اقتصادی ۳ درصدی در شش ماهه ۱۴۰۱ 

وی افزود: در مجموع، طی شش ماه ابتدایی امسال، کل ارزش افزوده بخش صنایع و معادن ۳.۸ درصد رشد داشته است. این درحالی است که در سال گذشته این رقم برای شش ماه ابتدایی، ۱.۵- درصد بود. در بخش کشاورزی، شش ماه ابتدایی ۱۴۰۰، رشد ۲.۴- بود، اما در شش ماه ابتدایی امسال این رقم به مثبت ۱.۱ درصد بوده است. علاوه بر این، در حوزه نفت، ۶.۶ درصد و در حوزه خدمات ۲.۶ درصد رشد داشتیم که نشان می‌دهد در سال جاری، برخلاف سال گذشته، در هیچ بخشی از اقتصاد، شاهد رشد منفی نبودیم.

وی افزود: بر این اساس رشد اقتصادی کشور در سه ماهه دوم امسال ۳.۶ درصد و در شش ماهه اول امسال سه درصد بوده است.

افزایش سرمایه بانک‌ها پایه پولی را زیاد نمی‌کند

وی درباره انتقادات به اینکه افزایش سرمایه بانک‌ها منجر به افزایش پایه پولی می‌شود، توضیح داد: دولت قرار است به بانک‌ها برای افزایش سرمایه سهام بدهد و از این طریق سهام خود را در بازار می‌فروشد و نقدینگی را از بازار جمع می‌کند و پایه پولی نیز افزایش پیدا نمی‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها