دردسر بی‌پولی عابربانک‌ها؛

جایگاه‌های سوخت خودپرداز بانک شدند!


نویسنده: معصومه نعمتی

«دستگاه‌های خودپرداز پول نقد ندارند»؛ جمله‌ایست که این روزها از زبان مردم زیاد شنیده می‌شود. مشاهدات حاکی از این است که بسیاری از مشتریان بانک‌ها زمان مراجعه به عابربانک‌ها برای دریافت پول نقد با عدم ارائه این خدمت مواجه شده و نتوانستند پول نقد دریافت کنند. در چندوقت اخیر نیز بارها مخاطبان صبح ساحل با ارسال پیام‌هایی نسبت به این موضوع گلایه کرده‌‍اند. نیاز به پول نقد در حالی افزایش یافته است که این روزها به دلیل مسائلی چون محدودیت‌های اینترنت و اعمال مالیات بر تراکنش‌ها، خود پردازها خیلی سریع خالی از اسکناس می‌شوند. درنتیجه مردم برای دریافت پول نقد به فروشگاهها مراجعه میکنند. درخواست برای پول نقد حالا به پمپ بنزینها هم رسیده است.

 

سقف کوتاه برداشت پول نقد از خودپرداز

سقف ۲۰۰ هزارتومانی پرداخت روزانه دستگاه‌های خودپرداز چند سالی است ثابت مانده است. این درحالی است که به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش ارزش پول ملی، این رقم چندان نمی تواند نیازهای مردم را به پول نقد تامین کند. درنتیجه می‌بینیم که وجه نقد دستگاه‌های خودپرداز به‌خصوص در شهرهای کوچک که نسبت به شهرهای بزرگ از تعداد کمتر چنین دستگاه‌هایی برخوردارند خیلی سریع تخلیه و مردم برای تهیه اسکناس سرگردان می شوند. البته در سال‌های گذشته اگر کسی نیاز ضروری به پول نقد داشت و دسترسی به دستگاه‌های ای تی ام برای او امکان‌پذیر نبود به راحتی می توانست با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها آن را تهیه کند، اما اکنون این طور نیست چرا که انجام هر تراکنشی مالیات دارد و صاحبان کارتخوان‌ها از بیم وضع مالیات بر تراکنش‌ها، متقاضیان پول نقد را با کشیدن کارت همراهی نمی کنند.

 

 

مردم برای دریافت پول نقد به پمپ بنزین مراجعه می‌کنند!

درخواست مردم برای پول نقد حالا به پمپ بنزین‌ها رسیده است. به طوری که رئیس صنف جایگاه‌داران کشور به تازگی گفته است که در برخی موارد خودپردازهای بانکی خالی از پول نقد هستند یا درست کار نمی‌کنند و مردم ناچارا برای دریافت پول نقد به پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند و نمی‌دانیم دقیقا باید چکار کنیم که نه شرمنده مردم شویم و نه مشکل قانونی و مالیاتی داشته باشیم. او از بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی می‌خواهد که سریعا در این رابطه اظهارنظر و تدبیر کنند. «اسدالله قلیزاده» گفت: «مالکان پمپ بنزین‌ها از سراسر کشور خصوصا کلانشهرها، شهرهای توریستی و زیارتی استعلام‌های زیادی از ما داشته‌اند که چه کنند؟ واقعیت این است که جایگاه‌های سوخت فعالیت شبانه روزی دارند و ارائه خدمت انجام می‌دهند، ولی تکلیفی در جهت عرضه پول نقد به مردم ندارند، البته در برخی مواقع واقعا مردم نیاز دارند و برای وجوه خرد مراجعه می‌کنند که جایگاه‌داران نمی‌دانند باید چه کنند تا از طرفی شرمنده مردم و از طرفی با مشکلات قانونی یا مالیاتی آتی روبرو نشوند».

به گفته او لازم است سازمان مالیاتی و بانک مرکزی در این زمینه اظهارنظر شفاف کنند و تشریح موارد قانونی را داشته باشند تا تکلیف همه روشن شود، البته مشاغل دیگر هم احتمالا با این مساله روبرو هستند.

قلیزاده با انتقاد از بی تفاوتی برخی بخش‌های سیستم بانکی به این مساله گفت: «ما انتظار داریم بانک‌ها پاسخگو باشند، اینکه بانک‌ها در ایام کرونا خیلی کم پول نقد از مردم دریافت می‌کردند و پمپ بنزین‌ها محل خرج کردن پول‌های نقد مردم شده بود و حالا وجه نقد در برخی خودپردازها به درستی توزیع نمی‌شود و مردم برای رفع نیازشان به پمپ بنزین‌ها مراجعه دارند قابل پذیرش نیست، جایگاه‌های سوخت خودپرداز بانکی نیستند و لازم است بانک مرکزی به طور جدی در این مساله ورود کند».

 

افزایش نقدینگی، علت نبود پول نقد در عابربانک‌ها؟

پیش از این نیز درپی اعتراض شهروندان به نبود پول نقد در دستگاه‌های خودپرداز بندرعباس، خبرنگار صبح ساحل به سراغ متصدی یکی از بانک‌های سطح شهر رفت و علت این اتفاق را جویا شد. این کارشناس گفت: «اگر بانکی وجه نقد در دستگاه خودپرداز خود نداشته باشد، امتیاز منفی برایش محسوب می‌شود، به همین دلیل تمام بانک‌ها تلاش می‌کنند دستگاه هایشان بدون وجه نقد نباشد. از طرفی در حال حاضر نقدینگی در سطح کشور و به طبع در بندرعباس نیز بالا رفته و وجه نقد در دستگاه‌های خودپرداز زود به زود به اتمام می‌رسد».

کارشناس دیگری معتقد است:«معمولا در روزهای آخرهفته که بانک‌ها تعطیل هستند، وجه نقد بسیاری از عابربانک‌ها تمام می‌شود». وی ادامه داد: «همچنین در روزهایی که زمان پرداخت حقوق کارمندان و یارانه‌ها است، نیز وجه نقد به صورت محدود در سطح شهر یافت می‌شود».

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها