حسین فرشیدی:

مصرف دخانیات خطری جدیست/ آمار بسیار بالایی مصرف قلیان در خانم های هرمزگانی



معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در کنگره ملی و بین المللی دخانیات و سلامت متاسفانه استفاده از سیگار و روی آوردن به قلیان در نوجوانان ، جوانان و زنان افزایش پیدا کرده است .

    
  
به گزارش صبح ساحل، دکتر حسین فرشیدی گفت:  متاسفانه استفاده از سیگار و روی آوردن به قلیان در  نوجوانان ، جوانان و زنان افزایش پیدا کرده است .

در حال حاضر چهار درصد از بانوان از قلیان و سیگار استفاده می کنند که سلامت آنان را به مخاطره انداخته و سبب شیوع انواع  سرطان ها، بیماری‌های قلبی و عروقی ، بیماران قندی ناشی از دود سیگار گردیده است.

وی عنوان کرد: مهمترین هدف از تشکیل این کنگره این است که به هر روش ممکن مضر بودن مصرف دخانیات را تبدیل به یک باور در جامعه نمود و شاهد روند کاهشی مصرف دخانیات باشیم چرا که مصرف دخانیات خطری جدیست که آینده کشور را تهدید می کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: متاسفانه در استان های هرمزگان ، سیستان و بلوچستان بخشی از استان کرمان و بوشهر مصرف دخانیات خصوصاً در زنان به صورت قلیان رواج دارد که مضرات آن دو چندان است. دود ناشی از  قلیان می تواند خانواده را دچار مشکلات عدیده ای از جمله آشنایی بچه ها با دخانیات و ابتلا به آن نماید.هنگامی که  تهیه تنباکو یا قلیان را بچه ها می سپارند باعث می شوند در دوران کودکی با دخانیات آشنا شوند لذا ما باید الگو سازی و اصلاح را از منزل ،مدرسه شروع کنیم.

رئیس مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت عنوان داشت:  متاسفانه در  استان هرمزگان بالای ۱۴ تا ۱۵ درصد خانم ها قلیان مصرف می کنند که آمار بسیار بالایی در کشور می باشد.

معاون بهداشت ضمن ارایه آمار جهانی افزود: مصرف دخانیات در جهان سالیانه ۱.۴میلیون دلار به کشورهای جهان خسارت وارد می کند که متأسفانه هدر رفت سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور ما صورت میگیرد و تحمیل هزینه سالیانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان جهت درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات در بخش سلامت کشور انجام می‌شود.

فرشیدی در خاتمه به ضرر اقتصادی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش های تولیدی و توسعه ای کشور به دلیل مرگ زودهنگام افراد مصرف کننده در مواجهه با دود دست دوم، غیبت از کار ،ناتوانی، آتش سوزی ناشی از ته سیگار و غیره اشاره نمود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها